INSTRUMEN DAN MEDIA DALAM LAYANAN BIMBINGAN DAN KONSELING DI MADRASAH

Lisnawati Aprilia, Hartini Hartini, Syamsul Rizal

Abstract


Abstract: Instrument and media in guidance and counseling services aretools used in helping a counselor or psychiatrist in resolving the problems faced by the students or individuals, until the students’ problem or individuals can be resolved soon. Nowadays, the implementation of guidance and counseling servicescan be said that it has run in various level of education, such as: kindergarten, elementary school, junior high school, and senior high school. Although we can say that it has run, however the implementation has not been maximal yet. Because the implementation of guidance and counseling serviceshave not been maximal yet, the researcher was interested in discussing about the use of instrument and media in guidance and counseling services, including the instruments used are based on analysis of data and the needs of the students.

Keywords: Instrumentand media, Guidance and Counseling Service.

Abstrak: Instrumen dan media dalam layanan bimbingan dan konseling adalah alat yang digunakan dalam membantu seorang konselor atau psikiater dalam menyelesaikan permasalahan yang dihadapi oleh siswa atau individu, sehingga permasalahan siswa atau individu tersebut dapat segera terselesaikan. Saat ini penyelenggaraan layanan bimbingan dan konseling dapat dikatakan sudah berjalan di berbagai jenjang pendidikan, seperti: Taman Kanak-Kanak, Sekolah Dasar, Sekolah Menengah Pertama, dan Sekolah Menengah Atas. Meski bisa dikatakan sudah berjalan, namun implementasinya masih belum maksimal. Karena pelaksanaan layanan bimbingan dan konseling belum maksimal, maka peneliti tertarik untuk membahas tentang penggunaan instrumen dan media dalam layanan bimbingan dan konseling, termasuk instrumen yang digunakan berdasarkan analisis data dan kebutuhan siswa.

Kata Kunci: Instrumen dan Media, Layanan Bimbingan dan Konseling.

Keywords


Instrumentand media, Guidance and Counseling Service.

Full Text:

PDF

References


Arief Sadiman. Media Pendidikan: Pengertian, Pengembangan Dan Pemanfaatannya,. Jakarta: Rajawali Press, 2002.

Badrujaman, Aip. Teori Dan Aplikasi Evaluasi Program. Jakarta: Indeks, 2011.

Basri, A. Said Hasan. “Urgensi Penggunaan Teknologi Media Dalam Implementasi Bimbingan Dan Konseling Di Sekolah.” Jurnal Al Isyraq 1, no. 1 (2018): 83–107.

Nadine Pelling. “The Use Technology In Career Counseling.” Journal of Technology in Counseling. 22 (2002).

Pedagogik, Kompetensi, and Bahan Cetak. “Media Dalam Layanan Bimbingan Dan Konseling,” no. February (2017): 1529–1536.

Prayetno, Aji, Desty Kurniaty, Yefni Novalia, Hartini Hartini, and Haris Agustian. “Penggunaan Aplikasi Canva Dalam Pembuatan Media Layanan Bimbingan Dan Konseling Di Sekolah/Madrasah.” Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah 6, no. 4 (2022): 999.

Sudarmiyati, Sri. “Layanan Bimbingan Dan Konseling Di Era Digital.” PROSIDING SEMINAR NASIONAL Strategi Pelayanan Bimbingan dan Konseling di Era Disrupsi (2018): 159–166.

Suharsimi Arikunto. “Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik.” In Jakarta: PT Rineka Cipta, hal. 172, 2010.

Departemen Pendidikan Nasional. Penataan Pendidikan Profesional Konselor Dan Layanan Bimbingan Dan Konseling Dalam Jalur Pendidikan Formal. 2008, 143-146., n.d.




DOI: http://dx.doi.org/10.22373/je.v9i2.21374

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Edukasi : Jurnal Bimbingan Konseling
Under Licensed CC-BY-SA
© Published by Prodi Bimbingan Konseling  FTK UIN Ar-Raniry Collaboration with Asosiasi Bimbingan Konseling Indonesia (ABKIN);
All rights reserved 2020. ISSN 2460-4917 (Print); 2460-5794 (Online)

 

Indexed By: