PENGARUH BIMBINGAN KELOMPOK TEKNIK SOSIODRAMA TERHADAP SELF ESTEEM SISWA

Authors

  • Ana Andriyani Universitas Islam Jember, Jawa Timur, Indonesia
  • Fakhruddin Mutakin Universitas Islam Jember, Jawa Timur, Indonesia
  • Arifin Nur Budiono Universitas Islam Jember, Jawa Timur, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.22373/je.v11i1.27140

Abstract

Abstract: To improve self esteem, researchers here chose to use guidance groups. Guidance and group services can be used as one of the services provided to students.  This study aims to examine group guidance services with sociodrama techniques in improving self-esteem of students in class X AKL 2 SMK IBU Pakusari Jember. The type of research used is quantitative research with experimental methods designed using one group pretest-posttest. The samples in this study were students with low self-esteem selected by purposive sampling technique. The data collection method used a questionnaire regarding students' self-esteem. The data analysis technique used is non-parametric statistics with the sign test or Wilcoxon test. Based on the results of the T Test test with the help of SPSS, it is known that the sig value (2-tailed) is 0.054, which means it is smaller than 0.05 based on the existing provisions if the sig value is 0.00 <0.05, it can be concluded that there are differences before and after treatment and there is an effect of providing sociodrama techniques on the self-esteem of students in class X AKL 2 SMK IBU Pakusari Jember in the 2021/2022 academic year. This can be seen from the t count (0.54) < t table (0.05) which means that H0 is rejected and Ha is accepted, it can be concluded that there is a significant difference between the pretest and posttest.

Keywords: Self Esteem; Guidance group; Sociodrama.

Abstrak: Dalam meningkatkan self esteem peneliti disini memilih menggunakan bimbingan kelompok. Layanan bimbingan dan kelompok dapat digunakan sebagai salah satu pemberian bantuan yang diberikan kepada siswa . ini bertujuan untuk menguji layanan bimbingan kelompok dengan teknik sosiodrama dalam meningkatkan harga diri siswa kelas X AKL 2 SMK IBU Pakusari Jember. Jenis penelitian yang digunakan adalah penelitian kuantitatif dengan metode eksperimen yang didesain dengan menggunakan one group pretest-posttest. Sampel dalam penelitian ini adalah siswa dengan harga diri rendah yang dipilih dengan teknik purposive sampling. Metode pengumpulan data menggunakan angket mengenai harga diri siswa. Teknik analisis data yang digunakan adalah statistik non-parametrik dengan uji tanda atau Wilcoxon test. Berdasarkan hasil uji T Test dengan bantuan SPSS  diketahui nilai sig (2-tailed) sebesar 0,054 yang berarti lebih kecil dari 0,05 bedasarkan ketentuan yang sudah ada jika nilai sig 0,00 < 0,05 maka dapat disimulkan bahwa terdapat  perbedaan sebelum dan sesudah diberikan perlakuan dan ada pengaruh pemberian teknik sosiodrama terhadap self esteem siswa kelas X AKL 2 SMK IBU Pakusari Jember tahun ajaran 2021/2022. Hal tersebut dilihat dari t hitung (0,54) < t tabel (0.05) yang berarti H0 ditolak dan Ha diterima dapat disimpulkan terdapat perbedaan yang signifikan antara pretest dan posttest.

Kata Kunci: Self Esteem; Bimbingan kelompok; Sosiodrama.

Published

2025-07-22