HUBUNGAN ANTARA KONFORMITAS TEMAN SEBAYA DITINJAU DARI JENIS KELAMIN DENGAN KEPATUHAN TERHADAP TATA TERTIB SEKOLAH
Abstract
Through a preliminary study with High School Counseling Teacher from High School 01 Jatisrono, Wonogiri, Central Java that obedience to school rules is still in the low category. On the other hand, students in their teens have the characteristics to conform with high peers. The purpose of this study was to determine the relationship between peer conformity in terms of gender with obedience to school rules. This research is a type of correlational quantitative research. Sampling using simple random sampling. The sample in this study amounted to 151 students spread throughout class XI. Measuring instruments used are the psychological scale of peer conformity and psychological scale of obedience to school rules. Analysis of the data used in the hypothesis test is the Carl Pearson product moment correlational test. The results showed that with the level of peer conformity in male and female students who were in the moderate category and found a positive and significant relationship between peer conformity in terms of gender with obedience to school rules with a low degree of correlation. Obtained correlation results of 0.261 with a significance of 0.001. From these results it can be understood that the higher the peer conformity, the higher obedience to school rules.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Agustiana, Rakhmita Dias. (2015). Pengaruh Teman Sebaya, Lingkungan Keluarga dan Motivasi Belajar Akuntansi Siswa Kelas XI Akuntansi SMK Gatra Praja Pekalongan Tahun Ajaran 2014/2015. Jurnal Publikasi Skripsi Jurusan Pendidikan Ekonomi Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Semarang
Fauziah, Syifa. (2014). Pengaruh Trait Kepribadian Big Five dan Konformitas Teman Sebaya Terhadap Agresivitas Anak Punk Di Jabodetabek. Skripsi Universitas Syarif Hidayatullah Jakarta
Hana, Ikhma NU. (2017). Hubungan Antara Konformitas Teman Sebaya dengan Prokrastinasi Penyusunan Skripsi Pada Mahasiswa Jurusan Seni Rupa. Skripsi Jurusan Psikologi Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Semarang
Kurniawan, Yusuf dan Ajat Sudrajat. (2017) Peran teman sebaya dalam pembentukan karakter siswa madrasah tsanawiyah. Socia Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial .14(2), 149-163
Kristina, Mela. 2013. Perbedaan Gender dalam Kecenderungan Untuk Berkonformitas Pada Siswa SMA Raksana Medan. Psikologia. 8(1), 12-18
Ma’rufah, St, dkk. (2014) persepsi Terhadap Kepemimpinan Kiai, Konformitas dan Kepatuhan Santri Terhadap Peraturan Pesantren. Persona Jurnal Psikologi Indonesia. 3(2), 97-103
Mulyasari, Dian. (2010). Kenakalan Remaja Ditinjau dari Persepsi Remaja Terhadap Keharmonisan Keluarga dan Konformitas Teman Sebaya (Studi Korelasi Pada Siswa SMA Utama 2 Bandar Lampung) Skripsi Universitas Sebelas Maret.
Naviarta, Mia. (2018). Hubungan Antara Konformitas Teman Sebaya dengan Perilaku Konsumtif Siswa Kelas VIII SMP N 40 Semarang Tahun Ajaran 2018/2019. Skripsi Jurusan Bimbingan dan Konseling Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Semarang.
Normasari, Sarbaini dan Rabiatul Adawiyah. (2013). Kepatuhan Siswa Kelas X Dalam Melaksanakan peraturan Sekolah di SMK Muhammadiyah 3 Banjarmasin. Jurnal Pendidikan kewarganegaraan, 3(5)
Rahmawati, Anita Dwi. (2015). Kepatuhan Santri Terhadap Aturan di Pondok Pesantren Modern. Naskah Publikasi Skripsi Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Ratnasari, Tifany. (2017). Pengaruh Gender terhadap jenis Kecanduan Internet Implikasinya bagi Bimbingan dan Konseling pada Siswa SMA Negeri di Kabupaten Pekalongan. Skripsi Universitas Negeri Semarang
Sanderi, Febrina, dkk. (2013). Kepatuhan Siswa Terhadap Disiplin Dan Upaya Guru Bk Dalam Meningkatkannya Melalui Layanan Informasi. Konselor Jurnal Ilmiah Konseling, 2(1), 220-224
Santrock, JW. (2007). Remaja. Jakarta: Erlangga
Sarbaini dan Fatimah. (2013). Pengembangan Model Pembinaan karakter Kepatuhan Terhadap Norma Ketertiban dalam Mata Pelajaran PKn di SMP Negeri Banjarmasin. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 3(6), 383-400
Sears, David, dkk. (1985). Social Psychology Fifth Edition. New Jersey: Prentice-Hall, Inc.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
DOI: http://dx.doi.org/10.22373/je.v5i2.5092
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
© Published by Prodi Bimbingan Konseling FTK UIN Ar-Raniry Collaboration with Asosiasi Bimbingan Konseling Indonesia (ABKIN);
All rights reserved 2020. ISSN 2460-4917 (Print); 2460-5794 (Online)
Indexed By: