Analytical Thinking Siswa Dengan Teknologi Digital

Aprilla Rizki Maghfirah, Sitta Safira, Sabaruddin Sabaruddin

Abstract


Advances in digital technology are changing the paradigm of learning, especially in the development of students' analytical thinking skills. Applications of technology, such as complex conceptual visualization and interactive approaches, have a positive impact on the quality of learning. Technology capabilities support collaborative learning, adapt teaching methods to student learning styles, and create intelligent digital learning systems. In the development of analytical thinking capabilities, digital technology is not only a tool but also a potential partner, becoming a catalyst for expanding and deepening the learning process. Research using library methods shows that the integration of digital technology in education contributes to the development of students' analytical thinking skills. While digital technology provides the advantage of information access and dynamic learning experiences, the role of teachers and active guidance remains important. A deep understanding of these dynamics is needed to design contextual, adaptive, and relevant learning approaches in the digital age.


Keywords


Digital Technology; Analytical Thinking; Technology Integration;

Full Text:

PDF

References


Adisel, A., & Prananosa, A. G. (2020). Penggunaan Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Sistem Manajemen Pembelajaran pada Masa Pandemi Covid 19. Journal Of Administration and Educational Management (ALIGNMENT), 3(1), 1–10.

Ambarwati, D., Wibowo, U. B., Arsyiadanti, H., & Susanti, S. (2021). Studi literatur: Peran inovasi pendidikan pada pembelajaran berbasis teknologi digital. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 8(2), 173–184.

Anderson, & K. (2010). Kerangka Landasan untuk Pembelajaran, Pengajaran, dan Asesmen. Pustaka Pelajar.

Angyanur, D., Azzahra, S. L., & Pandiangan, A. P. B. (2022). Penerapan Kurikulum Merdeka Terhadap Gaya Belajar Siswa di MI/SD. JIPDAS (Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar), 1(1), 41–51.

Cacciatori, E. (2012). Resolving conflict in problem‐solving: Systems of artefacts in the development of new routines. Journal of Management Studies, 49(8), 1559–1585.

Darmawan, P. (2016). Berpikir analitik mahasiswa dalam mengonstruksi bukti secara sintaksis. Jurnal Pendidikan2 Matematika (JPM), 2(2), 154–165.

Dito, S. B., & Pujiastuti, H. (2021). Dampak revolusi industri 4.0 pada sektor pendidikan: kajian literatur mengenai digital learning pada pendidikan dasar dan menengah. Jurnal Sains Dan Edukasi Sains, 4(2), 59–65.

Dwi Indramaya, L. (2020). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Materi Aritmatika Sosial Menurut Kriteria Watson.

Fitriani, F., Fadly, W., & Faizah, U. N. (2021). Analisis keterampilan berpikir analitis siswa pada tema pewarisan sifat. Jurnal Tadris IPA Indonesia, 1(1), 55–67.

Ilmiyatni, F., Jalmo, T., & Yolida, B. (2019). Pengaruh problem based learning terhadap keterampilan kolaborasi dan berpikir tingkat tinggi. Jurnal Bioterdidik: Wahana Ekspresi Ilmiah, 7(2), 35–45.

Iskandar, A., Aimang, H. A., Hanafi, H., Maruf, N., Fitriani, R., & Haluti, A. (2023). Pembelajaran Kreatif dan Inovatif di Era Digital. Yayasan Cendekiawan Inovasi Digital Indonesia.

Krathwohl, D. R., & Anderson, L. W. (2010). Merlin C. Wittrock and the revision of Bloom’s taxonomy. Educational Psychologist, 45(1), 64–65.

Lailatussaadah, Fitriyawany, Erfiati, & Mutia, S. (2020). Faktor-faktor Penunjang dan Penghambat Pelaksanaan Pembelajaran Daring (online) PPG dalam Jabatan (Daljab) pada Guru Perempuan di Aceh. Journal of Child and Gender Studies ISSN, 6(2), 1–9.

Lailatussaadah, L., Hayati, S., Mardhiah, A., & Munawar, M. (2023). Pengembangan Langkah-Langkah Pengelolaan Kedisiplinan Belajar Peserta Didik pada Masa COVID-19. Educational Leadership, 2(2), 165–178.

Lestari, T. A., & Mariah, S. (2018). Strategi Pengembangan Sistem Informasi Akademik Dalam Upaya Peningkatan Mutu Pendidikan. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 5(1), 15–23.

Lestari, S. (2018). Peran teknologi dalam pendidikan di era globalisasi. EDURELIGIA: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 94–100.

Liriwati, F. Y. (2023). Transformasi Kurikulum; Kecerdasan Buatan untuk Membangun Pendidikan yang Relevan di Masa Depan. IHSAN: Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 62–71.

Lischka, S. A., Teel, T. L., Johnson, H. E., Reed, S. E., Breck, S., Carlos, A. D., & Crooks, K. R. (2018). A conceptual model for the integration of social and ecological information to understand human-wildlife interactions. Biological Conservation, 225, 80–87.

Mahyastuti, I., Dwiyana, D., & Hidayanto, E. (2020). Kemampuan berpikir analitis siswa dalam memecahkan masalah matematis. Jurnal Pendidikan Matematika Dan Sains, 8(1), 1–6.

Melati, E., Fayola, A. D., Hita, I. P. A. D., Saputra, A. M. A., Zamzami, Z., & Ninasari, A. (2023). Pemanfaatan Animasi sebagai Media Pembelajaran Berbasis Teknologi untuk Meningkatkan Motivasi Belajar. Journal on Education, 6(1), 732–741.

Mentari, N., Nindiasari, H., & Pamungkas, A. S. (2018). Analisis kemampuan berpikir reflektif siswa SMP berdasarkan gaya belajar. NUMERICAL: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 31–42.

Muliastrini, N. K. E. (2020). New Literacy sebagai upaya peningkatan mutu pendidikan sekolah dasar di abad 21. Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 4(1), 115–125.

Ngafifi, M. (2014). Kemajuan teknologi dan pola hidup manusia dalam perspektif sosial budaya. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi, 2(1).

Ningsih, I. R., Saraswati, D. L., & Miftah, Z. (2023). Pengaruh Physics Mobile Learning pada Materi Gelombang Bunyi dan Cahaya untuk Mengetahui Kemampuan Berpikir Analisis Siswa. In SINASIS (Seminar Nasional Sains), 4(1).

Nurfadhillah, S., Cahyani, A. P., Haya, A. F., Ananda, P. S., & Widyastuti, T. (2021). Penerapan media audio visual berbasis video pembelajaran pada siswa kelas iv di sdn cengklong 3. Pandawa, 3(2), 396–418.

Nurmayuli, N., & Arifin, Z. (2024). Management Information System; A Systematic Literatur Review. Desultanah-Journal Education and Social Science, 2(1), 24–44.

Nurmayuli. (2023). Development of an Islamic Education Management Philosophy e- Module through the Canva Application. Tarbawi: Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan, 9(01), 97–108. https://doi.org/10.32678/tarbawi.v9i01.7963.INTRODUCTION

Prasetyani, E., Hartono, Y., & Susanti, E. (2016). Kemampuan berpikir tingkat tinggi siswa kelas XI dalam pembelajaran trigonometri berbasis masalah di SMA Negeri 18 Palembang. Jurnal Gantang, 1(1), 34–44.

Purba, A., & Saragih, A. (2023). Peran Teknologi dalam Transformasi Pendidikan Bahasa Indonesia di Era Digital. All Fields of Science Journal Liaison Academia and Sosiety, 3(3), 43–52.

Putrawangsa, S., & Hasanah, U. (2018). Integrasi teknologi digital dalam pembelajaran di era industri 4.0: Kajian dari perspektif pembelajaran matematika. Jurnal Tatsqif, 16(1), 42–54.

Rahmadi, M. H. (2023). Pelayanan Publik Digital Sebelum dan Setelah Pandemi COVID-19 di Indonesia. Petanda: Jurnal Ilmu Komunikasi Dan Humaniora, 6(1), 30–43.

Rahmi, M. N., & Samsudi, M. A. (2020). Pemanfaatan media pembelajaran berbasis teknologi sesuai dengan karakteristik gaya belajar. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 4(2), 355–363.

Said, S. (2023). Peran Teknologi Digital Sebagai Media Pembelajaran Di Era Abad 21. Jurnal PenKoMi: Kajian Pendidikan Dan Ekonomi, 6(2), 194–202.

Saraswati, P. M. S., & Agustika, G. N. S. (2020a). Kemampuan berpikir tingkat tinggi dalam menyelesaikan soal HOTS mata pelajaran matematika. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 4(2), 257–269.

Saraswati, P. M. S., & Agustika, G. N. S. (2020b). Kemampuan berpikir tingkat tinggi dalam menyelesaikan soal HOTS mata pelajaran matematika. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 4(2), 257–269.

Sari, E. N., & Nurmayuli, N. (2023). Perencanaan Full Day School Dalam Pembinaan Keagamaan Peserta Didik di SMK Negeri 5 Telkom Banda Aceh. Intelektualita, 12(1).

Septikasari, R., & Frasandy, R. N. (2018). Keterampilan 4C abad 21 dalam pembelajaran pendidikan dasar. Tarbiyah Al-Awlad: Jurnal Kependidikan Islam Tingkat Dasar, 8(2), 107–117.

Sunaryo, B. (2019). Efektivitas Pelaksanaan Benchmarking Pendidikan Dan Pelatihan Kepemimpinan Di Badan Pengembangan Sumber Daya Manusia Daerah Provinsi Sulawesi Tengah. Jurnal Kewidyaiswaraan, 4(2), 229–242. https://doi.org/10.56971/jwi.v4i2.36

Supriyadi, S. (2017). Community of Practitioners: Solusi Alternatif Berbagi Pengetahuan antar Pustakawan. Lentera Pustaka: Jurnal Kajian Ilmu Perpustakaan, Informasi Dan Kearsipan, 2(2), 83–93.

Syahputra, E. (2018). Pembelajaran abad 21 dan penerapannya di Indonesia. In Prosiding Seminar Nasional Sains Teknologi Humaniora Dan Pendidikan (QSinastekmapan), 1.

Wibowo, H. S. (2023). Pengembangan Teknologi Media Pembelajaran: Merancang Pengalaman Pembelajaran yang Inovatif dan Efektif. Tiram Media.

Yaumi, M. (2013). Prinsip-Prinsip Desain Pembelajaran. Kencana.

Yuwono, G. R., Sunarno, W., & Aminah, N. S. (2020). Pengaruh kemampuan berpikir analitis pada pembelajaran berbasis masalah (PBL) terhadap hasil belajar ranah pengetahuan. Edusains, 12(1), 106–112.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.