ANALISIS SWOT TRANSFORMASI DIGITAL PADA LANSIA DALAM PENGGUNAAN JASA PERBANKAN DI INDONESIA ERA SOCIETY 5.0

Alfian Muhammad

Abstract


The purpose of this study is to answer the problems that occur in the elderly in the use of banking services in Indonesia in the era of society 5.0 by using a SWOT Analysis. This research is a type of library research using a qualitative descriptive approach. After conducting a SWOT (Strengths, Weaknesses, Opportunities and Threats) analysis regarding digital transformation in the elderly in using banking services in Indonesia in the era of society 5.0, it can be concluded that the development of technology in financial institutions has a high level of effectiveness to provide quality banking services to the elderly, but the level of use is still low, because many elderly people do not understand how to use digital services  Banking. Preferably, banking companies provide chatbots services for the elderly who want to do digital banking transactions. If an elderly person wants to make transactions using digital banking services, then it can start a conversation with chatbots and all their complaints will be resolved and replied to automatically, although it is unlikely that chatbots will do so to replace banking employees.

Keywords


SWOT Analysis, Banking Services, Elderly, Indonesia, Era Society 5.0

Full Text:

PDF

References


Abubakar, L., & Handayani, T. (2022). Penguatan Regulasi: Upaya Percepatan Transformasi Digital Perbankan Di Era Ekonomi Digital. Masalah-Masalah Hukum, 51(3), 259–270. Https://Doi.Org/10.14710/Mmh.51.3.2022.259-270

Arifin, I., & Prawiro, A. M. B. (2022). Prinsip-Prinsip Dalam Pemasaran Syariah. Misykat Al-Anwar Jurnal Kajian Islam Dan Masyarakat, 5(2), 261. Https://Doi.Org/10.24853/Ma.5.2.261-274

Dwiningsih, S. (2018). Analisis Du Pont System Untuk Menilai Kinerja Keuangan Perusahaan (Studi Pada Perusahaan Property & Real Estate Lq45 Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia Periode Tahun 2013-2015). INOBIS: Jurnal Inovasi Bisnis Dan Manajemen Indonesia, 1(2), 105–117. Https://Doi.Org/10.31842/Jurnal-Inobis.V1i2.23

Firmansyah, F., & Widiati, P. K. (2016). Maksimalisasi Nilai Perbankan Syariah Melalui Teknologi Pelayanan Nasabah Terkini. Jurnal Keuangan Dan Perbankan, 20(2), 274–281. Https://Doi.Org/10.26905/Jkdp.V20i2.355

Ida Syafrida, Indianik Aminah. (T.T.). Faktor Perlambatan Pertumbuhan Bank Syariah Di Indonesia Dan Upaya Penanganannya. EKONOMI DAN BISNIS, 4, 7–20.

Maguni, W., & Maupa, H. (2018). Teori Motivasi, Kinerja Dan Prestasi Kerja Dalam Al-Quran Serta Pleksibilitas Penerapannya Pada Manajemen Perbankan Islam. Li Falah: Jurnal Studi Ekonomi Dan Bisnis Islam, 3(1), 100. Https://Doi.Org/10.31332/Lifalah.V3i1.1191

Maulidah Narastri, A. K. (T.T.). Financial Technology (Fintech) Di Indonesia Ditinjau Dari Perspektif Islam. Indonesian Interdisciplinary Journal Of Sharia Economics (IIJSE), 2, 155–170.

Mutiasari, A. I. (2020). Perkembangan Industri Perbankan Di Era Digital. JURNAL EKONOMI BISNIS DAN KEWIRAUSAHAAN, 9(2), 32–41. Https://Doi.Org/10.47942/Iab.V9i2.541

Ngamal, Y. & Maximus Ali Perajaka. (2021). Penerapan Model Manajemen Risiko Teknologi Digital Di Lembaga Perbankan Berkaca Pada Cetak Biru Transformasi Digital Perbankan Indonesia. Jurnal Manajemen Risiko, 2(2), 59–74. Https://Doi.Org/10.33541/Mr.V2iiv.4099

Abubakar, L., & Handayani, T. (2022). Penguatan Regulasi: Upaya Percepatan Transformasi Digital Perbankan Di Era Ekonomi Digital. Masalah-Masalah Hukum, 51(3), 259–270. Https://Doi.Org/10.14710/Mmh.51.3.2022.259-270

Arifin, I., & Prawiro, A. M. B. (2022). Prinsip-Prinsip Dalam Pemasaran Syariah. Misykat Al-Anwar Jurnal Kajian Islam Dan Masyarakat, 5(2), 261. Https://Doi.Org/10.24853/Ma.5.2.261-274

Dwiningsih, S. (2018). Analisis Du Pont System Untuk Menilai Kinerja Keuangan Perusahaan (Studi Pada Perusahaan Property & Real Estate Lq45 Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia Periode Tahun 2013-2015). INOBIS: Jurnal Inovasi Bisnis Dan Manajemen Indonesia, 1(2), 105–117. Https://Doi.Org/10.31842/Jurnal-Inobis.V1i2.23

Firmansyah, F., & Widiati, P. K. (2016). Maksimalisasi Nilai Perbankan Syariah Melalui Teknologi Pelayanan Nasabah Terkini. Jurnal Keuangan Dan Perbankan, 20(2), 274–281. Https://Doi.Org/10.26905/Jkdp.V20i2.355

Ida Syafrida, Indianik Aminah. (T.T.). Faktor Perlambatan Pertumbuhan Bank Syariah Di Indonesia Dan Upaya Penanganannya. EKONOMI DAN BISNIS, 4, 7–20.

Maguni, W., & Maupa, H. (2018). Teori Motivasi, Kinerja Dan Prestasi Kerja Dalam Al-Quran Serta Pleksibilitas Penerapannya Pada Manajemen Perbankan Islam. Li Falah: Jurnal Studi Ekonomi Dan Bisnis Islam, 3(1), 100. Https://Doi.Org/10.31332/Lifalah.V3i1.1191

Maulidah Narastri, A. K. (T.T.). Financial Technology (Fintech) Di Indonesia Ditinjau Dari Perspektif Islam. Indonesian Interdisciplinary Journal Of Sharia Economics (IIJSE), 2, 155–170.

Mutiasari, A. I. (2020). Perkembangan Industri Perbankan Di Era Digital. JURNAL EKONOMI BISNIS DAN KEWIRAUSAHAAN, 9(2), 32–41. Https://Doi.Org/10.47942/Iab.V9i2.541

Ngamal, Y. & Maximus Ali Perajaka. (2021). Penerapan Model Manajemen Risiko Teknologi Digital Di Lembaga Perbankan Berkaca Pada Cetak Biru Transformasi Digital Perbankan Indonesia. Jurnal Manajemen Risiko, 2(2), 59–74. Https://Doi.Org/10.33541/Mr.V2iiv.4099

Pakpahan, E. F., Chandra, K., & Tanjaya, A. (2020). Urgensi Pengaturan Financial Technology Di Indonesia. Jurnal Darma Agung, 28(3), 444. Https://Doi.Org/10.46930/Ojsuda.V28i3.807

Shabri, H., Azlina, N., & Said, M. (2022). Transformasi Digital Industri Perbankan Syariah Indonesia. Vol .

Syarifuddin, S., Yasir Yusuf, M., & Yulindawati, Y. (2020). Strategi Marketing Dalam Meningkatkan Produk Tabungan Emas Pada Pt Pegadaian Syariah Cabang Banda Aceh. JIHBIZ :Global Journal Of Islamic Banking And Finance., 2(2), 173. Https://Doi.Org/10.22373/Jihbiz.V2i2.8647

Van Wijngaarden, J. D. H., Scholten, G. R. M., & Van Wijk, K. P. (2012). Strategic Analysis For Health Care Organizations: The Suitability Of The SWOT-Analysis. The International Journal Of Health Planning And Management, 27(1), 34–49. Https://Doi.Org/10.1002/Hpm.1032

Winasis, S. (2020). Transformasi Digital Di Industri Perbankan Indonesia: Impak Pada Stress Kerja Karyawan. IQTISHADIA Jurnal Ekonomi & Perbankan Syariah, 7(1), 55–64. Https://Doi.Org/10.19105/Iqtishadia.V7i1.3162

Yuwana, S. I. P. (2020). Coronanomics: Strategi Revitalisasi UMKM Menggunakan Teknologi Digital Di Tengah Pandemi Covid-19. Journal Of Technopreneurship On Economics And Business Review, 2(1), 47–59. Https://Doi.Org/10.37195/Jtebr.V2i1.58




DOI: http://dx.doi.org/10.22373/jihbiz.v5i1.17303

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Alfian Muhammad

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 Editorial Office
Jihbiz: Global Journal of Islamic Banking and Finance
Program Studi Perbankan Syariah - Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam UIN Ar-Raniry Banda Aceh
Jln. Syaikh Abdur Rauf Banda Aceh 23111, Aceh, Indonesia
Contact jihbiz@ar-raniry.ac.id    

                                                                                                   

Jihbiz: Global Journal of Islamic Banking and Finance is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.  

 

 Membership: