PENGGUNAAN MODEL PEMBELAJARAN ADVANCE ORGANIZER DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATERI STRUKTUR ATOM

Ainun Mardhiah

Abstract


This study aims to improve student learning outcomes , and knowing the students' response to the application of Advance Organizer on Atomic Structure material . Subjects in this study were students of class X SMA Negeri 11 IA3 Banda Aceh , totaling 26 people . This type of research is descriptive qualitative . To find out improving student learning outcomes used about posttest , and the questionnaire used to determine students' response to the learning model Advance Organizer . From the results obtained posttest student learning outcomes at 83.65 ; as well as the students' responses by 96.15 % who expressed delight in learning model Advance Organizer . Based on the results of this study concluded that an increase in student learning outcomes and positive student responses show the learning progress of students with learning model Advance Organizerpada use of the atomic structure of matter.

Keywords


Advance Organizer;Output Learning;Atomic Structure.

Full Text:

PDF

References


Anshory, Irfan. Kimia SMU,Erlangga:Jakarta. 1994.

Aunurrahman. Belajar Dan Pembelajaran. Alfabeta: Bandung. 2011.

Aziz, A., 2009. Model Advance Organizer Dan Penerapan Dalam Pembelajaran, Ta’alum, vol.19, no.1. Diakses melalui situs http:isjd.pdii.lipi.go.id tanggal 3 januari 2012.

Basleman, Anisah dan Syamsu Mappa. Teori Belajar Orang Dewasa. PT Remaja Rosdakarya: Bandung. 2011.

Hamalik, Oemar., Proses Belajar Mengajar.: Bumi Aksara: Bandung. 2001.

--------------------, Proses Belajar Mengajar. PT Bumi Aksara: Jakarta. 2007.

Harnanto, A & Ruminten. Kimia 1 Untuk SMA / MA kelas X.Pusat Perbukuan Departemen Pendidikan Nasional: Jakarta. 2009.

J.M. C. Johari dan M. Rachmawati. Kimia SMA dan MA untuk Kelas X, Esis: Jakarta. 2006.

Novita, Reni, Penerapan Model Pembelajaran Advance Organizer Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ips Kelas Vii-H Di Smp Negeri 142 Jakarta. Skripsi. Jakarta : FKIP UIN. 2014

Permana, Irvan. Memahami Kimia Untuk SMA / MA kelas X. Pusat Perbukuan Departemen Pendidikan Nasional: Jakarta. 2009.

Rusman, Model- Model Pembelajaran Mengembangkan Profesional Guru. rajawali pers: Jakarta. 2011.

Rusmono, Strategi Pembelajaran Dengan Problem Based Learning Itu Perlu Untuk Meningkatkan Profesional Guru. Ghalia Indonesia Anggota IKAPI: Jakarta. 2012.

Sardiman, AM. Interaksi Dan Motivasi Belajar Mengaja. PT. Raja Grafindo Persada: Jakarta. 2003.

Slameto. Belajar Dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi.Rineka Cipta : Jakarta. 2003.

Sudjana, Nana,. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar, PT. Remaja Rosdakarya: Bandung. 2005.

Utami, Budi & dkk. Kimia 1 Untuk SMA / MA kelas X.Pusat Perbukuan Departemen Pendidikan Nasional: Jakarta. 2009.




DOI: http://dx.doi.org/10.22373/lj.v4i2.1886

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Ainun Mardhiah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

INDEXED IN