IMPLEMENTASI PEMBUATAN BAHAN AJAR POCKET BOOK SEBAGAI UPAYA PENINGKATAN PEMAHAMAN KONSEP DAN KREATIVITAS MAHASISWA
Abstract
This study aims to explain how creativity and conceptual understanding and their effects on chemistry education students through the assignment of a pocket book project. The method used was an experiment with a one shot case study design. This implementation was carried out for 20 even semester students of the 2018 Malikussaleh University Chemistry Education study program. The instruments used in this study were the student's creativity assessment sheet (conducted by the observer) and the conceptual understanding test questions (the form of an individual essay at the end of the lesson). The data obtained were then analyzed using a percentage formula and interpreted into a value interval. Based on the results obtained, the average student creativity was 81,33 categorized as good and understanding of the concept was 86. Creativity had an effect on students' conceptual understanding, because through the pocket books provided students could explore all their potential to complete the task. So that it can improve understanding of the concept of each student. For advanced researchers who want to do the same, to further expand the aspects assessed for the assessment of student creativity.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Apipah, S. N., Farida, I., dan Sari. (2019). Pengembangan Kemampuan Berpikir Kreatif Mahasiswa Melalui Pembelajaran Berbasis Proyek Pada Pembuatan Model Molekul dari Limbah Anorganik. JRPK: Jurnal Riset Pendidikan Kimia. 9(2), 87–93. https://doi.org/10.21009/jrpk.092.05.
Arikunto, S. (2013). Metodologi Penelitian. Bumi Aksara.
Armelia, D., Prihatin, I., dan Susiaty, U. D. (2019). Pengembangan Media Pocket Book Berbasis Discovery Learning terhadap Kemampuan Pemahaman Matematis. SAP (Susunan Artikel Pendidikan). 3(3). https://doi.org/10.30998/sap.v3i3.3586.
Astutik, S., dan Prahani, B. K. (2018). The practicality and effectiveness of Collaborative Creativity Learning (CCL) model by using PhET simulation to increase students’ scientific creativity. International Journal of Instruction. 11(4), 409-424. https://doi.org/10.12973/iji.2018.11426a
Baharuddin, B., Indana, S., dan Koestiari, T. (2017). Perangkat Pembelajaran IPA Berbasis Inkuiri Terbimbing Dengan Tugas Proyek Materi Sistem Ekskresi Untuk Menuntaskan Hasil Belajar Siswa SMP. Jurnal IPA & Pembelajaran IPA, 1(1), 81–97. https://doi.org/10.24815/jipi.v1i1.9574
Friansah, D., Adha, I., dan Refianti, R. (2018). Pengembangkan Pocket Book Berbasis Pendekatan Matematika Realistik Indonesia (PMRI) Materi Bangun Ruang Sisi Datar. Jurnal Pendidikan Matematika (JUDIKA EDUCATION). 1(1), 1–11.. https://doi.org/10.31539/judika.v1i1.243
Ginting, F. W., Muliaman, A., Lukman, I. R., dan Mellyzar, M. (2020). Analysis Of The Readiness of Education Study Program Students To Become Pre-Service Teacher Based on Teacher Competency Standards. Jurnal Pendidikan Fisika, 9(2), 120–127. https://doi.org/10.22611/jpf.v9i2.20941
Hartono, D. P., dan Asiyah, S. (2018). PjBL Untuk Meningkatkan Kreativitas Mahasiswa : Sebuah Kajian Deskriptif Tentang Peran Model Pembelajaran PJBL Dalam Meningkatkan. Jurnal Dosen Universitas PGRI Palembang.
Hasanah, A., dan Utami, L. (2017). Pengaruh Penerapan Model Problem Based Learning Terhadap Keterampilan Proses Sains Siswa. Jurnal Pendidikan Sains (JPS). 5(2), 56–64.
Khumaidi, A., & Sucahyo, I. (2018). Pengembangan mobile pocket book fisika sebagai media pembelajaran berbasis android pada materi momentum dan impuls. Inovasi Pendidikan Fisika. 7(2)
Kristanti, Y., Subiki, S., dan Handayani, R. (2016). Model Pembelajaran Berbasis Proyek (Project Based Learning Model) Pada Pembelajaran Fisika Disma. Jurnal Pembelajaran Fisika Universitas Jember, 5(1), 122–128.
Kurniawan, A. D. (2013). Metode inkuiri terbimbing dalam pembuatan media pembelajaran biologi untuk meningkatkan pemahaman konsep dan kreativitas siswa SMP. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia. 2(1). https://doi.org/10.15294/jpii.v2i1.2503
Mellyzar. (2020). Penerapan strategi pembelajaran berbasis masalah dan inkuiri untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada materi larutan penyangga. Genta Mulia, 11(1).
Mellyzar, M., dan Muliaman, A. (2020). Analisis Kesalahan Mahasiswa Dalam Menyelesaikan Soal Ikatan Kimia. Lantanida Journal, 8(1), 40–52. https://doi.org/10.22373/lj.v8i1.6420
Moma, L. (2017). Pengembangan Kemampuan Berpikir Kreatif Dan Pemecahan Masalah Matematis Mahasiswa Melalui Metode Diskusi. Jurnal Cakrawala Pendidikan. 1(1), 130–139. https://doi.org/10.21831/cp.v36i1.10402
Muliaman, A., dan Mellyzar, M. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Menggunakan Model Project Based Learning Pada Materi Laju Reaksi. Chemistry in Education, 9(2), 91–95.
Noviatika, R., Gunawan, G., dan Rokhmat, J. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah Berbantuan Mobile Pocket Book Fisika Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Teknologi, 5(2), 240–246. https://doi.org/10.29303/jpft.v5i2.1163
Oktaviani, C., Nurmaliah, C., dan Mahidin, M. (2019). Upaya Pengembangan Psikomotorik Peserta Didik Melalui Implementasi Problem Based Learning. Jurnal Serambi Ilmu, 20(2), 202–216. https://doi.org/10.32672/si.v20i2.1454
Rahman, A., Ernawati, E., dan Ekanara, B. (2018). Profil kreativitas dan pemahaman konsep siswa pada subkonsep organel sel hewan dan tumbuhan. Biodidaktika, jurnal biologi dan pembelajarannya, 13(2), 24–30. https://doi.org/10.30870/biodidaktika.v13i2.3673
Rati, N. W., Kusmaryatni, N., dan Rediani, N. (2017). Model Pembelajaran Berbasis Proyek, Kreativitas Dan Hasil Belajar Mahasiswa. JPI : Jurnal Pendidikan Indonesia. 6(1), 60–71.
Saefudin, A. A. (2013). Pengembangan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa dalam Pembelajaran Matematika dengan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI). Al-Bidayah, 4(1), 37–48.
Sari, R. T., dan Angreni, S. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning (PjBL) Upaya Peningkatan Kreativitas Mahasiswa. Jurnal VARIDIKA. 30(1), 79–83. https://doi.org/10.23917/varidika.v30i1.6548
Satrianingsih, C. J. P., Haryani, S., dan Dewi, N. V. (2017). Model embelajaran Berbasis Masalah PBerbantuan Science Pocket Book untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif dan Sikap Terhadap Sains. Journal of Innovative Science Education, 6(2), 273–281.
Tirtiana. (2013). Pengaruh Kreativitas Belajar, Penggunaan Media Pembelajaran Power Point, Dan Lingkungan Keluarga Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Akuntansi pada Siswa Kelas X AKT SMK Negeri 2 Blora Tahun Ajaran 2012/2013. Economic Education Analysis Journal (EEAJ), 2(2), 15–23.
Ubaidillah, M. (2017). Pembelajaran Berbasis Proyek Untuk Mengembangkan Ensiklopedia Berbasis Bioedupreneurship. Jurnal Pendidikan Sains Universitas Muhammadiyah Semarang. 5(1), 32–40. https://doi.org/10.26714/jps.5.1.2017.32-40
DOI: http://dx.doi.org/10.22373/lj.v8i2.8038
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 Mellyzar Mellyzar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
INDEXED IN