Penakwilan Ayat-Ayat Sifat menurut Imam Fakhruddin Al-Razi
Abstract
One of the most controversial themes in the history of the interpretation of the Qur'an is the interpretation of the verses of the Qur'an related to the attributes of Allah SWT. Fakhr al-Dȋn al-Rȃzȋ was a commentator who interpreted the verses of nature. This study aims to determine the interpretation and approach used by Fakhr al-Dȋn al-Rȃzȋ in interpreting the verses of nature. The adjective verses that are the author's focus here are the pronunciation of istawȃ’ QS. Ṭhȃhȃ: 5, yad on QS. al-Fatḥ: 10, wajh on QS. al-Rahmȃn: 27, ‘ain on QS. Hȗd: 37, and sȃq on QS. al-Qalam: 42. These words were chosen because they were widely discussed by scholars in their works, especially in the treasures of Qur'anic Studies. The conclusions that can be drawn from this study are: First, Fakhr al-Dȋn al-Rȃzȋ tends to use takwȋl in understanding the verses of nature that are not to interpret the meaning of a sentence with the meaning that is apparent because there are arguments that prevent it from being interpreted with the meaning. Second, it tends to use language and logic approaches in interpreting adjective sentences.
Salah satu tema yang kontroversial dalam sejarah penafsiran al-Qur`an adalah pentakwilan terhadap ayat-ayat al-Qur`an yang berkaitan dengan sifat-sifat Allah Swt. Fakhr al-Dȋn al-Rȃzȋ adalah seorang mufassir yang melakukan pentakwilan terhadap ayat-ayat sifat. Penelitian ini bertujuan untuk mengungkapkan penafsiran dan pendekatan yang digunakan al-Rȃzȋ dalam mentakwilkan ayat-ayat sifat. Ayat-ayat sifat yang menjadi fokus penulis di sini adalah lafaz istawā pada QS. Thȃhȃ: 5, lafaz yad pada QS. al-Fath: 10, lafaz wajh pada QS. al-Rahmȃn: 27, lafaz ‘ain pada QS. Hȗd: 37, dan lafaz sāq pada QS. al-Qalam: 42. Lafaz-lafaz tersebut dipilih karena banyak dibahas para ulama dalam karya-karya mereka terutama dalam khazanah Ilmu al-Qur`an dan Tafsir. Penelitian ini termasuk penelitian kualitatif yang bersifat kepustakaan (library reaseach), sedangkan metode pendekatannya menggunakan metode tafsir maudhu’i, yaitu dengan cara menghimpun ayat-ayat al-Qur’an yang mempunyai tema dan penyusunannya berdasarkan kronologi serta sebab turunnya ayat, selanjutnya di analisis secara deskriptif serta sampai mengambil kesimpulan. Hasil penelitian ini adalah: Pertama, Fakhr al-Dȋn al-Rȃzȋ cenderung menggunakan takwil dalam memahami ayat-ayat sifat yakni tidak memaknai makna sebuah lafaz ayat dengan makna yang zahirnya, hal itu disebabkan adanya dalil yang mencegah untuk dimaknai dengan makna zahir. Kedua, ia cenderung menggunakan pendekatan bahasa dan logika dalam menakwil ayat-ayat sifat.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Al-Alwani, Ṭȃhȃ Jȃbir. Fakhr Al-Din Al-Razi Wa Mushannafatuhu. Kairo: Dȃr al-Salȃm, 2010.
Al-Bȃqȋ, Muhammad Fu`ȃd ‘Abd. Al-Mu’jam Al-Mufahras Li Al-Fȃẓi Al-Qur`ȃn Al-Karȋm. Kairo: Kutub al-Miṣriyyah, n.d.
———. Al-Mu’jam Al-Mufahras Li Alfaẓi Al-Qur`ȃn Al-Karȋm. Beirut: Dar al-Kutub al-Miṣriyyah, n.d.
Al-Dzahabi, Muhammad Husain. Tafsīr Wa Al-Mufassirūn, Jilid 1. Kairo: Dār al-Hadīth, 2012.
Al-Farmawi, Abd. Hayy. Al-Bidayah Fi Al-Tafsir Al-Maudhu’i. Mesir: Maktabah al-Jumhuriyah, n.d.
Al-Hadīd, Ibn Abi. Syarah Nahj Al-Balaghah, Jilid 3. Baghdad: Dȃr al-Kitȃb al-‘Arabiy, 2007.
Al-Ḥasanī, Faiḍallāh Ibn Mūsā. Fatḥ Al-Raḥmān Li Ṭālib Āyāt Al-Qur`ān. Beirut: Maṭhba’ah al-Ahliyyah, 1905.
Al-Majdȗb, ‘Abd al-‘Azȋz. Fakhr Al-Dȋn Al-Rȃzȋ Min Khilȃlȋ Tafsirihȋ. Tunis: Dār al-‘Arabiyyah al-Kitāb, 1980.
Al-Munawar, Said Agil Husin. Al-Qur`an Membangun Tradisi Kesalehan Hakiki. Jakarta: Ciputat Press, 2004.
Al-Rahmān, Muhammad Ibrahim ‘Abd. Manhaj Al-Fakhr Al-Rāzī Fī Al-Tafsīr. Kairo: Dār al-Handasiyah, 2001.
Al-Rȃzȋ, Fakhr al-Dȋn. I’tiqādāt Firāq Al-Muslimīn Wa Al-Musyrikīn. Beirut: Dar al-Kutub al-Ilmiyyah, 1982.
———. Tafsȋr Al-Kabȋr Aw Mafȃtiḥ Al-Ghayb, Jilid 1. Beirut: Dȃr al-Kutub al-Ilmiyyah, 1990.
Al-Utsaimin, Muhammad bin Shalih. Syarh Al-‘Aqidah Al-Wasathiyyah, Jilid 2. Arab Saudi: Dar Ibn Al-Jauzi, 2000.
Al-Zarkan, M. Shalih. Fakhr Al-Dȋn Al-Rȃzȋ Arȃ`uh Al-Kalamiyyah Wa Al-Falsafiyyah. Beirut: Dār al-Fikr, n.d.
Al-Zarqānī, Abd al-‘Aẓīm. Manahil Al-‘Irfan Fi Ulum Al-Qur`an. Beirut: Dar al-Kitab al-Arabiyyah, 1995.
Ash-Shiddieqy, Hasbi. Sejarah Pengantar Ilmu Al-Qur`an Dan Tafsir. Jakarta: Bulan Bintang, 1987.
Baidan, Nasiruddin. Metodologi Penafsiran Al-Qur`an. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 1998.
———. Wawasan Baru Ilmu Tafsir. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2001.
Ibn Khallikȃn. Wafayȃt Al-A’yȃn Wa Abnȃ Al-Zamȃn, Jilid 4. Beirut: Dȃr Ṣȃdir, n.d.
Jibrīl, Muhammad Sayid. Madkhāl Ila Manāhij Al-Mufassirīn. Kairo: Dār al-Bayān, 2003.
Mahmud, Mani’ Abd Halim. Metodologi Tafsir Kajian Komprehensif Metode Para Ahli Tafsir. Jakarta: PT. RajaGrafindo Persada, 2006.
Mustaqim, Abdul. Pergeseran Epistemologi Tafsir. Jakarta: Pustaka Pelajar, 2008.
RI, Depag. Tafsir Al-Qur`an Tematik. Jakarta: Lajnah Pentashhihan Mushaf Al-Qur’an, 2012.
DOI: http://dx.doi.org/10.22373/tafse.v6i2.11288
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 Muslim Djuned, Makmunzir
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
INDEX BY:
Journal Secretariat:
Al-Qur'an and Tafsir Department, 1st Floor, Faculty of Ushuluddin and Philosophy, Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh Indonesia. Jln. Syeikh Abdul Rauf, Kopelma Darussalam Banda Aceh, Indonesia. Post Code: 23111.
Email: tafse@ar-raniry.ac.id
TAFSE: Journal of Qur’anic Studies, e-ISSN: 2775-5339, p-ISSN: 2620-4185