Lafaz Yahudi dalam Al-Qur’an
Abstract
Judaism is one of the terms mentioned in the Koran. This paper specifically examines the Jewish pronunciation in terms of its use and the context in which it is mentioned in the Qur'an. The study was conducted using a qualitative approach with the type of literature study. The collected data were analyzed by the content analysis method. The results of the analysis show that the use of Jewish pronunciation in the Koran is quite diverse. The Hebrew word and its derivatives are mentioned 30 times. Jewish pronunciation consists of six forms. Respectively اليهود (al-yahūd), يهوديا(yahūdiyā), هادوا (hādū), هدنا (hudnā), هود(hūdun), and lafaz هودا(hūdā). Jewish words in the Koran are mentioned in various contexts. It is sometimes mentioned in the context of the conflict between Jews and Christians, the prohibition of Muslims from choosing a leader from the Jews, the strict attitude of the Jews, claiming to be children and lovers of Allah, the disobedience of the Jews to the Koran, and in the context of the Jews being the most hostile to Islam.
Yahudi merupakan salah satu istilah yang disebutkan dalam Alquran. Tulisan ini secara khusus meneliti lafaz Yahudi dalam kaitan dengan penggunaan dan konteks penyebutannya dalam Alquran. Kajian dilakukan dengan menggunakan pendekatan kualitatif dengan jenis studi pustaka. Data yang terkumpul dianalisis dengan metode analisis isi. Hasil analisis menunjukkan bahwa penggunaan lafaz Yahudi dalam Alquran cukup beragam. Lafaz Yahudi dan turunannya disebutkan sebanyak 30 kali. Lafaz Yahudi terdiri dari enam bentuk. Masing-masing اليهود (al-yahūd), يهوديا (yahūdiyā), هادوا (hādū), هدنا (hudnā), هود (hūdun), dan lafaz هودا (hūdā). Lafaz Yahudi dalam Alquran disebutkan dalam beragam konteks. Adakalanya disebutkan dalam konteks pertentangan antara Yahudi dengan Nasrani, larangan Muslim memilih pemimpin dari Yahudi, sikap keras Yahudi, mengaku sebagai anak dan kekasih Allah, kedurhakaan orang Yahudi terhadap Alquran, dan dalam konteks Yahudi merupakan pihak yang paling memusuhi Islam.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abdul Muiz Syaerozi. “Reintepratasi Ayat 120 Surat al-Baqarah dengan Pendekatan Toleransif”. Al-Hikmah Jurnal Studi Keislaman, Vol. 6, No. 1, (Maret 2016).
Abī Bakr al-Qurṭubī. al-Jāmi’ al-Aḥkām al-Qur’ān. Juz 2. Beirut: Mu’assasah al-Risālah, 2006.
Abī Ja’far Muḥammad bin Jarīr al-Ṭabarī. Tafsīr al-Ṭabarī: Jāmi’ al-Bayān ‘an Ta’wīl al-Qur’ān. Juz 2. Kairo: Maktabah Ibn Taimiyah, 1374 H.
Adian Husaini. Tinjauan Historis Konflik Yahudi, Kristen, Islam. Jakarta: Gema Insani Press, 2004.
Aḥmad Muṣṭafā al-Marāghī. Tafsīr al-Marāghī. Juz 1. Ttp: Syirkah Maktabah, 1946.
Ibn ‘Abd al-Mālik al-Qusyairī. Tafsīr al-Qusyairī Musammā Laṭā’if al-Isyārāt. Juz 1. Beirut: Dar al-Kutb al-‘Ilmiyyah, 1971.
Ibn Ḥajar al-‘Asqalānī. al-‘Ujāb fī Bayān al-Asbāb. Beirut: Dar Ibn Hazm, 2002.
Ibn Mas’ūd al-Baghawī. Tafsīr al-Baghawī Ma’ālim al-Tanzīl. Bairut: Dār Ibn Ḥazm, 2002.
Imām al-Syaukānī. Fatḥ al-Qadīr: al-Jāmi’ Bayan Fannai al-Riwāyah wa al-Dirāyah min ‘Ilm al-Tafsīr. Juz 1. Kuwait: Dār al-Nawādir, 2010.
Jalāl al-Dīn Abī ‘Abd al-Raḥmān al-Suyūṭī. Asbāb al-Nuzūl. Beirut: Muassasah al-Kutb al-Tsaqafiyyah, 2002.
Jalāl al-Dīn al-Suyuti. Lubāb al-Nuqūl fī Asbāb al-Nuzūl. Beirut: Dār al-Kitāb al-Arabī, t.th.
________. al-Dur al-Manṡūr fī al-Tafsīr al-Ma’ṡūr. Juz 3. Beirut: Dār al-Fikr, 2011.
Jalāl al-Dīn al-Suyuti dan Jalāl al-Dīn al-Maḥallī. Tafsīr al-Jalālain. Kairo: Dār al-Ḥadīṡ, 2001.
Muhammad Abdullah al-Syarqawi. Talmud: Kitab Hitam Yahudi yang Menggemparkan. Terj: Alimin, dkk. Jakarta: Sahara Publisher, 2006.
Muḥammad ‘Alī al-Ṣabūnī. Ṣafwah al-Tafāsir. Juz 1. Beirut: Dār al-Qir’ān al-Karīm, 1981.
Muhammad Khalifah Hasan. Sejarah Agama Yahudi. Terj. Abdul Somad dan Faisal Saleh. Jakarta: Pustaka al-Kautsar. 2009.
M. Quraish Shihab. Kumpulan Tanya Jawab Quraish Shihab: Mistik, Seks, dan Ibadah. Jakarta: Republika, 2004.
M. Quraish Shihab. Tafsir al-Mishbah; Pesan, Kesan dan Keserasian Al-Quran. Jakarta: Lentara Hati, 2007
Rāghib al-Aṣfahānī. Mufradāt al-Fāẓ al-Qur’ān. Damaskus: Dar al-Qalam, 2009.
Rukman Abdul Rahman Said. “Hubungan Islam dan Yahudi dalam Lintasan Sejarah”. Jurnal Al-Asas, Vol. III, No. 1, (April 2015).
Solihan Mahdum Cahyana. Perspektif Islam terhadap Kristologi. Solo: Tiga Serangkai, 2008.
Syamsul Rijal Hamid. Hadis dan Sunnah Pilihan. Jakarta: Kaysa Media, t.th.
Tim Redaksi. Kamus Bahasa Indonesia. Jakarta: Pusat Bahasa, 2008.
Tim Redaksi. Kamus Bahasa Indonesia. Jakarta: Pusat Bahasa Depdiknas, 2008.
Wahbah al-Zuḥailī. al-Tafsīr al-Munīr: fī al-‘Aqīdah, wa al-Syarī’ah wa al-Manhaj. Juz 1. Damaskus: Dār al-Fikr, 2009.
Wizārah al-Auqāf. Mausu’ah al-Fiqhiyyah. Juz 7. Kuwait: Wizārah al-Auqāf, 1995.
Zilkifli Mohd. Yusuf. Kamus Alquran. Jakarta: Islammika, t.th.
DOI: http://dx.doi.org/10.22373/tafse.v4i1.13103
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2019 Zuherni Abubakar, Muhammad Amar bin Mohd Sabri
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
INDEX BY:
Journal Secretariat:
Al-Qur'an and Tafsir Department, 1st Floor, Faculty of Ushuluddin and Philosophy, Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh Indonesia. Jln. Syeikh Abdul Rauf, Kopelma Darussalam Banda Aceh, Indonesia. Post Code: 23111.
Email: tafse@ar-raniry.ac.id
TAFSE: Journal of Qur’anic Studies, e-ISSN: 2775-5339, p-ISSN: 2620-4185