INCREASING STUDENT LEARNING INTEREST USING THE PROBLEM BASED LEARNING (PBL) LEARNING MODEL ASSISTED BY PUZZLE MEDIA IN SCIENCE LEARNING FOR GRADE IV OF KAYUAPU ELEMENTARY SCHOOL
Abstract
Keywords: Interest in Learning, Problem Based Learning (PBL) Learning Model, Puzzles.
Full Text:
PDFReferences
Abdillah, L. A., Fauziah, A., Napitupulu, D. S., Sulistiyo, H., Sakti, B. P., Khusnia, A. N., & Noveni, N. A. (2021). Penelitian Tindakan Kelas: Teori Dan Penerapannya. Penerbit Adab. https://books.google.co.id/books?id=pnlfEAAAQBAJ
Antoro, B., Amelia, M. M., Hakim, L., & Rozi, F. (2023). Inovasi Media Pembelajaran Matematika Menggunakan Puzzle untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa SDN 064024 Medan Pendahuluan. 4(1), 399–404.
Ardianti, S. D., Amalia, S. R., & Fakhriyah, F. (2020). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Melalui Model Problem Based Learning Berbantuan Media Kotak Kehidupan Pada Tema 6 Cita-Citaku. WASIS : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(1), 7–13. https://doi.org/10.24176/wasis.v1i1.4513
Ardianti, S. D., Azka, M., & Purbasari, I. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Inkuiri Terbimbing Berbantuan Media Roda Pintar. Journal for Lesson and Learning Studies, 3(2), 173–182.
Ardianti, S. D., Sari, I. N., & Khamdun, K. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Berbantuan Media PSA (Panggung Siklus Air) Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Attadrib: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 6(2), 302–310. https://doi.org/10.54069/attadrib.v6i2.539
Ardianti, S. D., Utami, O. P., & Oktavianti, I. (2024). Jurnal basicedu. 8(1), 739–746.
Hilyana, F. S., Ariyanti, D., Rondli, W. S., Guru, P., Dasar, S., & Kudus, U. M. (2022). Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang , ISSN Cetak : 2477-5673 Issn Online : 2614-722x Volume Xx Nomor Xx , Bulan Tahun Strategi Guru Dalam Menguatkan Minat Belajar Siswa Kelas Iv Sd Negeri Klumpit Pada Pembelajaran Ipa Didaktik : Jurnal Ilmiah Pgsd. Xx.
Margareta, J. (2023). Pengembangan Media Puzzle Untuk Meningkatkan Minat Belajar Pkn. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran Http://Journal.Universitaspahlawan.Ac.Id/Index.Php/Jrpp, 6(20), 959–963.
Parnawi, A. (2020). Penelitian Tindakan Kelas (Classroom Action Research). Deepublish. https://books.google.co.id/books?id=djX4DwAAQBAJ
Putra, R. D. O., Rusmawa, & Suyantini, M. M. (2022). Pengaruh Problem Based Learning Berbantu Media Puzzle terhadap Minat Belajar Siswa SD. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(4), 1711–1717.
Rahmi, I., Nurmalina, N., & Fauziddin, M. (2020). Penerapan Model Role Playing Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar. Journal on Teacher Education, 2(1), 197–206. https://doi.org/10.31004/jote.v2i1.1164
Ratnasari, Y., Binasiyah, & Khamdun. (2023). Implementasi Model Project Based Learningberbantuan Media Audio Visual Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Kelas V. 5, 1–14. Https://Www.Ncbi.Nlm.Nih.Gov/Books/Nbk558907/
Wibowo, A. (2022). Efektivitas Model Problem Based Learning Pembelajaran IPA Terhadap Minat Siswa Kelas V SD. Prosiding Seminar Nasional PGSD UST, 1(1), 23–28.
DOI: http://dx.doi.org/10.22373/pjp.v14i1.25742
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Muhammad Yusril Falaah, Sekar Dwi Ardianti, Yuni Ratnasari

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.









