THE ROLE OF SCHOOL SUPERVISORS IN CONTROLLING TEACHER QUALITY

Elsa Fitri, M. Nurzen S, Muhammad Munawir Pohan

Abstract


The role of school supervisors is crucial in enhancing the quality of education; however, their effectiveness in the context of junior high schools in rural areas has yet to be extensively studied. This research aims to analyze the role of school supervisors in controlling teacher quality at SMAN 3 Sungai Penuh, focusing on six indicators: inspecting, advising, monitoring, coordinating, reporting, and performing leadership. Using a qualitative approach, data were collected through in-depth interviews with one school supervisor and two teachers. The results indicate that the supervisor has performed their role quite well, but some areas need improvement, such as contextualizing supervision, balancing monitoring efforts, and decisiveness in decision-making. Based on these findings, the research proposes a new model called "Integrative-Contextual School Supervision" (PSIK), which integrates various aspects of the supervisor's role within a holistic and adaptive framework. This model offers a more comprehensive approach to school supervision, considering the complexities of contemporary educational contexts. Implementing PSIK can improve the effectiveness of school supervision, teacher quality, and, ultimately, the overall quality of education. This study paves the way for developing school supervision practices that are more responsive to the challenges of 21st-century education.

Keywords: School Supervisor, Controlling, Teacher Quality


Keywords


School Supervisor, Controlling, Teacher Quality

Full Text:

PDF

References


Ahmad, H. (2021). Peran Pengawas Dalam Penerapan Manajemen Mutu Terpadu Di Sekolah. Jurnal Pendidikan, 3, 16–16.

Ahmad, N., & Muhammad, Y. R. (2024). Optimalisasi Peran Pengawas dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Yang Berkemajuan. Al-Abshar: Journal of Islamic Education Management, 3(2963–58), 34–53.

Ali Mashari, & Sugeng, L. P. (2023). Pengembangan Konsep Model Supervisi Pembelajaran sebagai Upaya Peningkatan Profesionalisme Guru dalam Pengendalian Mutu Pendidikan. Tapis : Jurnal Penelitian Ilmiah, 7(e 2580-068X), 15–16.

Asep, R. S. (2019). Manajemen Pembiayaan Pendidikan Madrasah Tsanawiah Satu Atap (Penelitian Di Mts Sa Syifaurrahman Tasikmalaya). Manazhim : Jurnal Manajemen Dan Ilmu Pendidikan, 1, 166–182.

Creswell, J. W. (2018). Designing and Conducting Mixed Methods Research. Sage Publication Ltd.

Creswell, J. W. (2020). Reseach Design: Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif dan Mixed, Terj. Achmad Fawaid. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2010.

Darmasah. (2021). Peran Pengawas Pendidikan Dan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Profesionalisme . Jurnal Guru Kita, 6(2549–12878).

Dedi, I. (2018). Peran Pengawas Pendidikan Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan Smp Di Kabupaten Bima Provinsi Nusa Tenggara Barat. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidik, 9, 15–16.

Dionisius, H. P. J. (2022). Supervisi Akademik Kepala Sekolah di SMA Kristen Satya Wacana. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(2331–2337).

Eni, C. N. (2022). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah, Disiplin Kerja, Motivasi Kerja, Lingkungan Kerja, Dan Etos Kerja Terhadap Kinerja Guru SMA N 1 Mojotengah. Jurnal Akuntansi, Manajemen & Perbankan Syariah, 2(2809–7580), 29–36.

Erwiati, & Hajani. (2022). Peran Pengawas Sekolah Dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan. Jurnal Penelitian, Pendidikan Dan Pengajaran, 3(2721–7795).

Hamidi. (2018). Metode Penelitian Kualitatif. Malang: UMM Press.

Idrus, M. (2019). Metode Penelitian Ilmu Sosial. Jakarta : PT Gelora Aksara Pratama.

Ika, K. (2023). Peran Pengawas Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru Pendidikan Agama Islam (Pai) Di Sekolah Dasar. Jurnal Al-Amar (JAA) , 4, 111–124.

Jemry, A. Amstrong. L. (2023). Peran Pengawas Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di Sekolah Dasar Inpres Kolongan Atas Kecamatan Sonder. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9, 270–275.

Julia, Yusrizal, & Niswanto. (2021). Manajemen Pengawas Sekolah Dasar pada Masa Pandemi Covid-19 . Juliana Administrasi Pendidikan, 6, 261–267.

Lalu, M. H. M., & Dwi, W. (2023). Kepemimpinan Kepala Sekolah Dan Prfoesionalisme Guru Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Di Madrasah Tsanawiyah Swasta Minhajul Ulum Kecamatan Pujut Kabupaten Lombok Tengah. Manazhim: Jurnal Manajemen Dan Ilmu Pendidikan, 5(2656–0216), 60–74.

Mardiana, Ilham, A., & Wardiyanto, S. (2024). Analisis Peran Pengawas Sekolah dan Kompetensi Manajerial Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Guru. Journal of Education Research, 5, 590–600.

Messi, & Wiwin, A. S. (2018). Pelaksanaan Supervisi Akademik Pengawas Sekolah Sebagai Upaya Peningkatan Profesionalisme Guru. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, Dan Supervisi Pendidikan), 3, 12–13.

Moleong, L. J. (2019). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Muhammad, A. M. (2023). Gaya Kepemimpinan Dan Supervisi Kepala Madrasah Dalam Meningkatkan Profesionalitas Guru Di Ma Putra Al-Ishlahuddiny Kediri. Jurnal Manazhim Manajemen Dan Ilmu Pendidikan, 5(2656–5374), 667–691.

Mulyasa. (2018). Menjadi Guru Profesional. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

_______. (2021). Menjadi kepala sekolah profesional. Jakarta: Remaja Rosdakarya.

Nita, P., Irjus, I., & Suryan. (2023). Peran Pengawas Sekolah Dalam Mendorong Kinerja Guru Di Smkn 1 Tembilaha. Al-Afkar: Jurnal Keislaman Dan Peradaban, 11(2089–7472), 2548–1711.

Putri, S., Endang, E., & Dini, Z. (2020). Peran Pengawas Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Di Sekolah Dasar Negeri 002 Kecamatan Loa Janan Kabupaten Kutai Kartanegara. EJournal Administrasi Negara, 8(9208–9220).

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alvabeta.

________. (2020). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.

Ujang, Y. A., Tsulutsallaily, S., & Ari, P. (2020). Implementasi Supervisi Akademik Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Pendidik. Manazhim : Jurnal Manajemen Dan Ilmu Pendidikan, 2, 118–130.

Weller, N., & Barnes, J. (2014). Finding Pathways: Mixed-Method Research for Studying Causal Mechanisms. Cambridge University Press.




DOI: http://dx.doi.org/10.22373/pjp.v14i1.27804

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Elsa Fitri, M. Nurzen S, Muhammad Munawir Pohan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.