DEVELOPMENT OF DIGITAL BOOK-BASED TEACHING MATERIALS TO ENHANCE THE EFFECTIVENESS OF SCIENCE LEARNING FOR FOURTH GRADE AT MIT BERKAH
DOI:
https://doi.org/10.22373/jr3qdp37Keywords:
Development, Digital Teaching Materials, Educational TechnologyAbstract
This research aims to develop digital book-based teaching materials to increase the effectiveness of Natural Sciences (IPAS) learning in elementary schools. With the development of information technology, the use of digital books as a learning resource can provide a more interactive, interesting and easily accessible learning experience for students. The research method used was research and development (R&D) with the ADDIE model (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation). The first stage begins with a needs analysis, followed by designing and developing digital books that are adapted to the applicable curriculum. Furthermore, the digital book was tested on a number of students to determine the extent to which this book could increase students' understanding and involvement in science learning. The results show that digital book-based teaching materials increase students' learning motivation, understanding of the material, and practical skills in science subjects. Therefore, the development of digital book-based teaching materials is highly recommended as an alternative to improving the quality of learning, which is
more effective and enjoyable.
Keywords: ADDIE Model, Digital book- based Teaching Materials, Educational Technology, Natural sciences.
References
Waruwu, M. (2024). Metode Penelitian dan Pengembangan (R&D): Konsep, Jenis, Tahapan dan Kelebihan. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan 9(2), 1220-1230.
Anshori, S. (2018). Pemanfaatan Teknologi Informasi Dan Komunikasi Sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Ilmu Pendidikan PKN Dan Sosial Budaya, 88-100.
Creswell, J. W. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches (4th ed). SAGE Publications.
Handayani, T., & Pratama , Y. (2023). Perancangan StoryBoard Untuk Mendia Pembelajaran Anak Usia Sekolah. Jurnal Desain Pendidikan 12(1), 34-45.
Haryanto, S., & Mulyadi, A. (2020). Evaluasi dan Implementasi Penggunaan Media Pembelajaran Digital di Sekolah. Jurnal Pendidikan dan Teknologi.
Lestari, D. P., & Wardhani, I. S. (2024). Media Pembelajaran Dan Tantangan Yang Muncul Di Era Digital. Jurnal Medika Akademik (JMA)2(11).
Makbul, M. (2021). Metode pengumpulan data dan instrumen penelitian.
Mesra, R., & Polii, M. G. (2023). Research & Development Dalam Pendidikan. Medan: PT. Mifandi Mandiri Digital.
Mulyadi, A., & Fitria, D. (2022). Penerapan Tes Formatif dalam Evaluasi Pembelajaran. Jurnal Pendidikan dan Evaluasi.
Nugroho, D., & Lestari, I. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Digital Berbasis Interaktif. Jurnal Teknologi Pendidikan 18(3), 56-70.
Nurdiana, M. (2020). Pembelajaran mandiri dengan buku digital di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan 11(4), 150-157.
Pratama, R. (2022). Penerapan Multimedia Interaktif dalam Pengembangan Bahan Ajar Digital. Jurnal Teknologi Pembelajaran.
Purnamasari, N. L. (2019). Metode ADDIE Pada Pengembangan Media Interaktif Adobe Flash Pada Mata Pelajaran TIK. Jurnal Pena SD 5(1), 23-31.
Putri, A., & Hartono, T. (2023). Pemanfaatan Teknologi Dalam Pembelajaran Interaktif. Jurnal Teknologi dan Pendidikan 14(3), 102-115.
Rahman, A., & Setiawan, M. (2023). Perancangan Media Pembelajaran Adaptif Untuk Siswa SD. Jurnal Pendidikan Kreatif 18(2), 56-67.
Rahmawati, S. (2018). Meningkatkan pemahaman konsep IPAS melalui penggunaan teknologi pendidikan. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran 9(2), 100-107.
Sari, N. (2019). Tantangan penggunaan teknologi dalam pembelajaran di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan dan Teknologi 10(3), 210-217.
Setiawan, A., & Riana, D. (2023). Evaluasi Pembelajaran dengan Model ADDIE: Penerapan dan Praktik Terbaik. Jurnal Teknologi Pendidikan.
Setyawan, R., & Ananda, F. (2023). Validasi Desain Media Pembelajaran Berbasis Digital . Jurnal Ilmu Pendidikan 15(2), 89-100.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Sulaiman, A. (2019). Integrasi Ilmu Pengetahuan Alam dan Sosial dalam Kurikulum Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan 10(2), 123-130.
Sulaiman, R. (2020). Pendidikan berbasis teknologi: Buku digital dalam pembelajaran IPAS. Jurnal Teknologi dan Pendidikan 12(1), 54-62.
Suprapto, Y. (2020). Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam dan Sosial di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar 11(3), 45-53.
Suryani, E. (2020). Pemanfaatan Teknologi dalam Pembelajaran: Buku Digital sebagai Alternatif Pembelajaran Interaktif di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Teknologi dan Informasi 15(2), 45-59.
Suyanto, A. (2018). Pemanfaatan buku digital dalam pembelajaran (Studi di sekolah dasar). Jurnal Pendidikan dan Teknologi 9(1), 78-85.
Syabrina, M., & Sulistyowati. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Tematik Berbasis Macromedia Flash Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Madrasah Ibtidaiyah. Tarbiyah Wa Ta’lim: Jurnal Penelitian Pendidikan & Pembelajaran 7(1), 25-36.
Wijayanti, D. (2023). Analisis Kebutuhan Siswa Untuk Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Digital. Jurnal Ilmu Pendidikan Dasar 20(1), 34-45.
Wulandari, Y., & Purwanto, W. E. (2017). Kelayakan Aspek Materi Dan Media Dalam Pengembangan Buku Ajar Sastra Lama. Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia 3(2), 162-172.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Siska Sari

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).