EFEKTIVITAS MEMBACA DAN MENTADABBURI AL-QUR’AN DALAM MENURUNKAN KECEMASAN SISWA YANG AKAN MENGHADAPI UJIAN SEKOLAH

Eri Yudhani, Veni Suharti, Annisa Adya, Eliza Sutri Utami

Abstract


This study aimed to reduce student’s anxiety through reading and tadabbur al-Qur’an. Research used an experimental method with pretest-posttest control group design. Each experimental group and control group consisted of 5 3rd grade students of senior high school, who able to recite reading Qur’an. To measure student’s anxiety was used Fadlillah’s scale (2011). The results showed differences in student’s anxiety in experimental group and control group, p = 0,045 (p < 0,05). This study showed that reading and tadabbur Qur’an could reduce student’s anxiety. Weaknesses and the implications of this research are also discussed in this paper.

Keywords


anxiety, reading and tadabbur al-Qur’an, student’s anxiety

Full Text:

PDF

References


Adz-dzakiey, H. B. (2015). Prophetic intelligence: Kecerdasan kenabian. Yogyakarta: Al-Manar.

As-Sahbuny, A. (2016). Kamus al-qur’an: Qur’anic explorer.

Astuti & Resminingsih. (2010). Pelayanan konseling pada satuan pendidikan menengah (ed.1). Grasindo.

Conger, J.J., (1997), Adolescence and Youth Psychological Development in A Changing World (2nd ed.). New York: McGraw-Hill Publishing Company.

Fadlillah, M.W. (2011). Keteraturan menjalankan shalat fardhu dan kecemasan menghadapi ujian nasional pada siswa MAN 2 Yogyakarta. Skripsi tidak diterbitkan. Yogyakarta: Fakultas Psikologi dan Ilmu Sosial Budaya. Universitas Islam Indonesia.

Handa, F & Kembar3HMI. (2015). Lakukanlah! Sebab apa yang kau lakukan itulah yang kau dapatkan. Jakarta: QultumMedia.

Hendrik, S. (2008). Sehat dengan Salat. Solo: PT Tiga Serangkai Pustaka Mandiri.

Jaradat, A.K.M. (2004). Test anxiety in jordanian students: Measurement, correlates and treatment. Disertasi (tidak diterbitkan). Marburg: Universitat Marburg.

Julianto, V., & Subandi. (2015). Membaca al-fatihah reflektif intuitif untuk menurunkan depresi dan meningkatkan imunitas. Jurnal Psikologi, 42(1).

Kariim Al-Lahim & Ar-Ruwaisyid. (2016). Panduan Tadabbur Al-Qur’an. Solo: Kiswah Media.

Karnianto, S. (2013). Kemampuan berpikir positif mutadabbirin al-qur’an. Sripsi tidak diterbitkan. Surakarta.

Kurnianto.(2013). Kemampuan berpikir positif mutadabbirin alqur’an. Naskah publikasi. Universitas Muhammadiyah Surakarta: Surakarta.

Latipun. (2006). Psikologi eksperimen. Malang: UMM Press-Universitas Muhammadiyah Malang.

Mulyadi, Hidayah, R. & Mahfur, M. (2012). Model psikoterapi al-Qur’an menanggulangi kecemasan santri lembaga tinggi pesantren luhur dan pondok pesantren Baiturrahmah di kota Malang. Jurnal Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

Najati, M.U. (2003) Psikologi dalam Tinjauan Hadits Nabi Muhammad Saw. Jak-sel: Mustaqim

(http://news.okezone.com/read/2013/05/23/501/811182/komnas-anak-kawal-kasus-siswa-gantung-diri-karena-un).

diakses pada tanggal 14/10/2016

Nevid, J. F., dkk. (2005). Psikologi Abnormal. Jakarta: Erlangga.

Prapto, D.A.P. (2015). Terapi Tadabbur al-Qur’an untuk mengurangi kecemasan menghadapi persalinan pertama. Tesis tidak diterbitkan. Magister Psikologi Profesi. Universitas Islam Indonesia. Yogyakarta.

Purwoko, S.B. (2013). Terapi refleksi al-fatihah. Jurnal Psikologika 18(2).

Sapp, M. (1999). Test anxiety Applied research, assessment and treatment (2nd ed.). Maryland: University Press of America.

Sholeh. (1999). Korelasi antara keseringan membaca al-quran dengan penurunan ke.cemasan. Surabaya: Kepustakaan IAIN Sunan Ampel Surabaya.

Siber, J., O’Neil, H. & Tobias, S. (1977). Anxiety, learning and instruction. New Jersey: Jhon Wiley and Son.

Speilberber, C., Gonzalez, H.P., Taylor, C.G., Ross, W.R. & Anton, W.D. (1977). Test apptitude inventory. California: Consulting psychologist press.

Sugiyono. (2011). Metode penelitian kualitatif dan kuantitatif R & D. Bandung: Alfabeta.

Supranto, J. (2002). Statistik nonparametric. Jakarta: Elex Media Komputindo.

Syarifuddin. (2004). Mendidik anak, membaca, menulis, dan mencintai alqur’an. Jakarta: PT Gema Insani.




DOI: http://dx.doi.org/10.22373/psikoislamedia.v2i1.1821

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Eri Yudhani, Veni Suharti, Annisa Adya, Eliza Sutri Utami

PSIKOISLAMEDIA
Published by Faculty of Psychology UIN Ar-Raniry

Journal Secretariat:
Jl. Syeikh Abdur Rauf, Fakultas Psikologi, Kopelma Darussalam UIN Ar-Raniry, Banda Aceh, 23111,
e-mail: psikoislamedia@ar-raniry.ac.id

INDEXED BY:

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.