UJI VALIDITAS TES MINAT INDONESIA KOMPONEN ILMU KESEHATAN DENGAN SKALA SIKAP TERHADAP PELAJARAN

Jelpa Jeps Periantalo, Agung Iranda, Fadzlul Fadzlul

Abstract


The purpose of the research to conduct a external criterion related validity of Health Sciences Component of Indonesian Interest Test. Attitude toward Subject scale as an external criterion with a good psychometric properties. The subjects consisted of new students faculty of medicine and health sciences The University of Jambi N=461. There was a positive relationship with Biology рxy= 0.173 (p=0.001;p<0.05) and Chemistery рxy= 0.148 (p=0.001;p<0.05). There was a negative correlation with Economics рxy= -0.112 (p=0.016; p<0.05), Sociology рxy=-0.161 (p=0.001; p<0.05), Geography рxy=-0.171 (p=0.001; p<0.05). There was no correlation with Religion, Civics, Indonesian, English, Mathematics, Physics and History. IIT was supported with criterion related validity, it had a high power to diagnosis student interest. It could be used for high school majoring, university majoring and learning material. The next research to conduct group validity with university program and personality.

Keywords


validitas, minat, korelasi rho, sikap, minat kesehatan

Full Text:

PDF

References


Azwar, S. (2013). Reliabilitas dan validitas. Pustaka Pelajar: Yogyakarta.

Azwar, S. (2014). Sikap manusia: Teori dan pengukurannya. Pustaka Pelajar: Yogyakarta.

Azwar, S. (2014). Penyusunan skala psikologi. Ed. Ke-2. Pustaka Pelajar: Yogyakarta.

Azwar, S. (2014). Konstruksi tes kognitif. Pustaka Pelajar: Yogyakarta.

Azwar, S. (2016). Dasar-dasar psikometri. Ed. Ke-2. Pustaka Pelajar: Yogyakarta.

Azwar, S. (2017). Metode penelitian psikologi. Ed. Ke-2. Pustaka Pelajar: Yogyakarta.

DeVellis, R. F. (2003). Scale development: Theory and application. Thousand Oaks:

Fitri, A. D., Istarini, A., & Periantalo, J. (2014). Sikap mahasiswa pendidikan dokter angkatan 2013 universitas jambi terhadap pelajaran matematika dan sains. The Jambi Medical Journal 1 (2) 56-76.

Goodwin, L.D. & Leech, N.L. (October, 2003). The meaning of validity in the new standard for educational and psychological testing: implication for measurement course. Journal of Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 36, 181-191.

Hadi, S. (2015). Metodologi riset. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Hadi, S. (2015). Statistika. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Kurpius, S. E. R., Stafford, M.E. (2006). Testing and measurement: A user-friendly guide. California: Thousand Oaks.

Panduan Akademik. (2018). Universitas Jambi.

Periantalo, J. (2014, Desember). Penyusunan tes minat Indonesia sebagai upaya pengembangan diri generasi muda Indonesia. Presented at Temu Ilmiah Nasional 2014 Fakultas Psikologi Universitas Airlangga, Surabaya.

Periantalo, J. (2011). Laporan praktek kerja profesi psikologi tingkat SMAN 9 Yogyakarta. (Laporan praktik tidak dipublikasikan). Fakultas Psikologi Universitas Gadjah Mada, Yogayakarta.

Periantalo, J. (2011). Laporan praktek kerja profesi psikologi tingkat SMPN 5 Yogyakarta. (Laporan tidak dipublikasikan). Fakultas Psikologi Universitas Gadjah Mada, Yogayakarta.

Periantalo, J., dkk. (2013, 2014, 2015, 2016). Laporan Tes Psikologi untuk Penjurusan Kuliah. Good and Great Consultant, Jambi.

Periantalo, J., dkk. (2013, 2014, 2015, 2016). Laporan Tes Psikologi Seleksi Mahasiswa Baru Fakultas Kedokteran dan Ilmu Kesehatan Universitas Jambi. Universitas Jambi, Jambi.

Periantalo, J., Fadzlul & Saputra, N. E. (2014). Konstruksi skala sikap terhadap pelajaran Matematika dan Sains. Jurnal Edu Sains Universitas Jambi 3 (2), 36-45.

Periantalo, J. (2015). Penyusunan skala psikologi: asyik, mudah dan bermanfaat. Pustaka Pelajar: Yogyakarta.

Periantalo, J. (2015). Validitas alat ukur psikologi: Applikasi praktis. Yogykarta: Pustaka Pelajar.

Periantalo, J. & Fadzlul (2016). Penyusunan skala sikap terhadap pelajaran dasar sebagai upaya optimalisasi pembelajaran. Jurnal Penelitian Universitas Jambi Seri Sosial Humaniora, 18 (2), 23-33.

Periantalo, J. (2016). Penelitian Kuantitatif untuk Psikologi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Periantalo, J. (2017). Statistika Dasar untuk Psikologi: Yogykarta: Pustaka Pelajar.

Periantalo, J. (2017). Propertis Psikometris Skala Sikap Terhadap Pelajaran Sosial Humaniora. Jurnal Ilmu Perilaku 1 (2), 98-109.

Periantalo, J. (2017). Uji validitas konstrak Tes Minat Indonesia melalui aspek minat ilmu psikis. Psycho Idea 15 (1), 9-17.

Periantalo, J. (2018). Uji validitas konstrak Tes Minat Indonesia melalui komponen minat kesehatan. Psycho Idea 16 (1), 39-50.

Sumintoro, B., & Widhiarso, W. (2015). Applikasi Rasch model untuk penelitian ilmu-ilmu sosial. Bandung: Trim Komunikata.

Sumintoro, B., & Widhiarso, W. (2015). Aplikasi pemodelan Rasch pada asesmen pendidikan. Bandung: Trim Komunikata.

Suryabrata, S. (2004). Penyusunan alat ukur Psikologi. Penerbit Andi: Yogyakarta.

Supratiknya, A. (2014). Pengukuran psikologis. Yogyakarta: Penerbit Universitas Sanata Darma.

Urbina, S. (2004). Essential of psychological testing. Hoboken: John Wiley & Sons.

Zumbo, B.D. & Chan E.K.H. (2014). Validity and validation in social, behavioral and health sciences. Springer.




DOI: http://dx.doi.org/10.22373/psikoislamedia.v4i1.4580

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
All Publications


PSIKOISLAMEDIA
© Psikoislamedia:  Published by Faculty of Psychology UIN Ar-Raniry;
All right reserved 2017

​

Indexed By:

          

Flag Counter