The Influence of Fanaticism and Religiosity on Verbal Aggressive Behavior Among K-Pop Fans
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Amir, Y. (2021). Pengembangan Skala Religiusitas untuk Subyek Muslim. Indonesian Journal for The Psychology of Religion, 1(1). https://doi.org/10.24854/ijpr403
Anisa Agustanti. (2022). FANATISME DAN KONFORMITAS KOREAN WAVE PADA REMAJA. Edu Consilium: Jurnal Bimbingan Dan Konseling Pendidikan Islam, 3(1), 51–65. https://doi.org/10.19105/ec.v3i1.5326
Anshori, M., Walriani, W. F., Ramdani, Z., Motik, I. K., Ramadhani, Z. A., & Oktaviani, D. (2023). Pengaruh Fanatisme, Self-control, dan Religiusitas terhadap Perilaku Agresi Verbal pada Mahasiswa Penggemar K-Pop di Kota Bandung. Personifikasi: Jurnal Ilmu Psikologi, 14(2), 145–158. https://doi.org/10.21107/personifikasi.v14i2.21974
Ardis, N., Khumas, A., & Nurdin, M. N. H. (2021). PENGARUH PERILAKU FANATIK TERHADAP AGRESI VERBAL REMAJA PEREMPUAN PENGGEMAR K-POP DI MEDIA SOSIAL. MOTIVA: JURNAL PSIKOLOGI, 4(1), 42. https://doi.org/10.31293/mv.v4i1.5447
Black, J. A., & Champion, J. J. (1999). Metode dan Masalah Penelitian Sosial. Refika Aditama.
Bykov, I. A., Balakhonskaya, L. V., Gladchenko, I. A., & Balakhonsky, V. V. (2018). Verbal aggression as a communication strategy in digital society. 2018 IEEE Communication Strategies in Digital Society Workshop (ComSDS), 12–14. https://doi.org/10.1109/COMSDS.2018.8354954
Eliani, J., Yuniardi, M. S., & Masturah, A. N. (2018). Fanatisme dan Perilaku Agresif Verbal di Media Sosial pada Penggemar Idola K-Pop. Psikohumaniora: Jurnal Penelitian Psikologi, 3(1), 59. https://doi.org/10.21580/pjpp.v3i1.2442
Hidayat, M., Ahmadiyati, J. N., Sulistiyani, R., Vebryana, L. C., Azzahra, Y., Bobihu, N. A.-R., & Maknuna, L. (2022). KEBERAGAMAN PADA KELOMPOK PENGGEMAR K-POP DI INDONESIA. Abrahamic Religions: Jurnal Studi Agama-Agama, 2(2), 106. https://doi.org/10.22373/arj.v2i2.12194
Hidayati, N., & Indriana, Y. (2022). HUBUNGAN ANTARA FANATISME DENGAN PERILAKU KONSUMTIF PADA REMAJA PENGGEMAR KPOP DI SEMARANG. Jurnal EMPATI, 11(1), 56–60. https://doi.org/10.14710/empati.2022.33361
Imam Ghozali. (2009). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program SPSS. Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Indah Mahfiza Pratama, Abdul Rasyid, A. F. D. (2022). Efek K-Pop Pada Perilaku Komunitas Army Medan Borahe. JISOS: JURNAL ILMU SOSIAL, 1(11), 993–1004.
Indriani, N., & Kusuma, R. S. (2022). Interaksi Sosial Fandom Army di Media Sosial Weverse. Jurnal Komunikasi Global, 11(2), 206–226. https://doi.org/10.24815/jkg.v11i2.25397
Jalaludin Rakhmat. (2003). Psikologi Agama : Sebuah Pengantar. Mizan.
JawaPos.com. (2019). Makin Populer, Tahun 2018 Ada 89 Juta Penggemar Korea di Seluruh Dunia.
Jung, S. (2011). K-pop, Indonesian fandom, and social media. Transformative Works and Cultures, 8. https://doi.org/10.3983/twc.2011.0289
Laffan, D. A. (2021). Positive Psychosocial Outcomes and Fanship in K-Pop Fans: A Social Identity Theory Perspective. Psychological Reports, 124(5), 2272–2285. https://doi.org/10.1177/0033294120961524
Ni Luh Theresya Putri, Resekiani Mas Bakar, & Andi Nasrawati Hamid. (2023). Pengaruh Kontrol Diri Terhadap Perilaku Konsumtif Pada Penggemar K-Pop. PESHUM : Jurnal Pendidikan, Sosial Dan Humaniora, 2(5), 868–874. https://doi.org/10.56799/peshum.v2i5.2204
Nuril Hidayah. (2022). Membangun Budaya Kolaborasi Digital Melalui Fandom: Kasus Indonesian Dears with Love. Jurnal Riset Jurnalistik Dan Media Digital, 141–150. https://doi.org/10.29313/jrjmd.v2i2.1370
Octaviany, K., & Setyo Utami, L. S. (2024). Produk Kolaborasi dan Perilaku Konsumtif Penggemar K-Pop. Koneksi, 8(1), 178–186. https://doi.org/10.24912/kn.v8i1.27630
Purnamasyary, R., Meiyanto, S., & Khasan, M. (2020). PERAN RELIGIUSITAS TERHADAP REGULASI EMOSI PADA KOMUNITAS HIJRAH. Jurnal Psikohumanika, 12(1), 1–20. https://doi.org/10.31001/j.psi.v12i1.691
Rena, E. (2017). Komunitas K-Popers Pekanbaru (Studi Tentang Pembentukan Kelompok Sosial). Jom FISIP, 4(2), 1–15.
Siregar, M. (2019). KRITIK TERHADAP TEORI DEKONSTRUKSI DERRIDA. Journal of Urban Sociology, 2(1), 65. https://doi.org/10.30742/jus.v2i1.611
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Wasisto, R. H., & Pramiswara, I. G. A. N. A. Y. (2022). KOMUNIKASI TRANSENDENTAL DALAM RITUAL KLIWONAN PADA UMAT HINDU DESA SAMBIMULYO BANYUWANGI ( PERSPEKTIF TEORI INTERAKSIONISME SIMBOLIK). COMMUNICARE, 3(1), 71. https://doi.org/10.55115/communicare.v3i1.2133
Xia, Y. (2024). The interweaving of network nationalism and transnational cultural consumption: the role conflict of K-pop fans. Asian Journal of Communication, 34(1), 89–108. https://doi.org/10.1080/01292986.2023.2271953
DOI: http://dx.doi.org/10.22373/arj.v5i1.27493
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Miftahul Khairani
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
INDEX BY:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License