IMPLEMENTATION OF MURDER TYPE COOPERATIVE LEARNING MODEL IN BIOLOGY LEARNING
Abstract
The purpose of this study was to determine the learning outcomes of students by applying the MURDER type cooperative learning model at MTsN Sijunjung. This type of research is a quasi-experimental research with a randomized control group design post-test only design. The instrument used was a test of learning outcomes, by compiling tests, validation tests, trials, and item analysis. Data analysis techniques are the normality tests, homogeneity tests, and hypothesis tests. The results showed differences in the average value, standard deviation, and variance of the experimental class and the control class. The results showed that the research hypothesis was accepted. In conclusion, the learning outcomes in the experimental class with the MURDER type cooperative learning model are better than the control class (normal).
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Sadiman, A. S., Rahardjo, R., Haryono, A., & Harjito. (2007). Media Pendidikan: Pengertian, Pengembangan, dan Pemanfaatannya (XIV). PT Raja Grasindo Persada.
Lufri. (2010). Strategi Pembelajaran Biologi Teori, Praktek, dan Penelitian. Universitas Negeri Padang Press.
Syamsuri, I. (2007). Biologi. Erlangga.
Rustaman, N. Y. (2003). Strategi Belajar Mengajar Biologi. Universitas Pendidikan Indonesia.
Suryabrata. (2012). Metodologi Penelitian. Raja Grafindo Persada.
Sudjana. (2005). Metoda Statistika. Tarsito Bandung.
Walpole, R. E. (1995). Pengantar Statistika. (III). PT. Gramedia Pustaka.
Marzuki, I. (2015). Pengaruh model pembelajaran murder terhadap hasil belajar kognitif dan keterampilan sosial. Jurnal Ilmiah Biologi “Bioscientist,” 3(1), 32–36.
Meier, D. (1999). The Accelerated Learning (Hand Book). Kaifa.
Fadhilah, N. (2012). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Murder (Mood, Understand, Recall, Detect, Elaborate, Review) Terhadap Hasil Belajar Dan Aktivitas Siswa Pada Mata Pelajaran Tik. Medan: Universitas Negeri Medan (Skripsi).
Asani, D. (2012). Efektifitas Strategi Pembelajaran MURDER Terhadap Partisipasi Dan Kemampuan Berpikir Analitis Siswa SMA Negeri 1 Gombong Pada Mata Pelajaran Biologi. [Universias Sebelas Maret]. biologi. fkip. uns. ac. id/wpcontent/uploads/2012/.../SKRIPSI-DISKA. Pdf.
Sari, S. A. (2014). Implementasi Model Murder Dalam Pembelajaran Matematika Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Dan Kreatif (PTK Pada Siswa Kelas X Akuntansi Pemasaran di SMK Muhammadiyah Delanggu Tahun Ajaran 2013/2014). Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Fadlilah, N. (2018). Hubungan antara mood dengan altruisme pada remaja. Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya (Skripsi).
Fauziyah, S. (2017). Pengaruh religiusitas dan suasana hati (mood) terhadap kinerja karyawan Ayam Geprak Mak Sunah Madiun. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Juleha, S., Khuzaemah, E., & Cahyani, D. (2014). Penerapan Strategi Belajar Murder untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep Siswa pada Pembelajaran Biologi Kelas VIII MTs Al-Ikhlas Setupatok Cirebon. Scientiae Educatia: Jurnal Pendidikan Sains, 3(2), 95–110.
Tohirin. (2006). Psikologi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. PT. Raja Grafindo Persada.
Munandar, H., & Ahmad, F. (2017). Penerapan Model Pembelajaran MURDER untuk Meningkatkan Hasil Belajar Biologi Siswa Kelas XI IPA SMA Negeri 12 Makassar. Bionature, 17(2), 76–80. https://scholar.google.com/citations?view_op=view_citation&hl=en&user=HfKcXCEAAAAJ&pagesize=100&citation_for_view=HfKcXCEAAAAJ:uJ-U7cs_P_0C
Sanjaya, W. (2013). Strategi Pembelajaran Berorientasi Stndart Proses Pendidikan. Kencana Prenada Media.
Nazyfah, N. (2019). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE MURDER (MOOD, UNDERSTAND, RECALL, DIGEST, EXPAND, REVIEW) DENGAN PEMBERIAN TUGAS AWAL MIND MAP PADA PEMBELAJARAN BIOLOGI SISWA KELAS XI SMAN 1 SUNGAI TARAB. IAIN Batusangkar.
Darmika, N., Suma, M., & Suastra, M. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Murder Terhadap Motivasi Belajar Dan Prestasi Belajar Ipa Siswa Smp. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran IPA Indonesia, 4(1).
Silberman, M. L. (2004). Active Learning 101 Cara Belajar Siswa Aktif. Nusamedia.
Lie, A. (2004). Cooperative Learning. PT Grasindo.
Latif, N. (2016). Efektivitas Penerapan Strategi Pembelajaran Mood, Understand, Recall, Digest, Expand, Review (Murder) dalam Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Pada Kelas VII SMP Negeri 1 Baru. Universitas Islam Negeri Uin Alauddin Makassar (Skripsi).
Salis, N., Usman, M., & Muhammad, A. (2020). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN MURDER (MOOD, UNDERSTAND, RECALL, DIGEST, EXPAND REVIEW) DALAM PENGUASAAN KOSAKATA BAHASA MANDARIN SISWA KELAS X SMA ISLAM ATHIRAH MAKASSAR. Phonologie: Journal of Language and Literature, 1(No. 1), 15–22.
DOI: http://dx.doi.org/10.22373/biotik.v9i2.10375
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
All works are licensed under CC BY-SA
Index By
Office Address
Jl. Syeikh Abdul Rauf Komplek Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Ar-Raniry Darussalam, Banda Aceh 23111, Email: jurnal.biotik@ar-raniry.ac.id
Contact Person
Samsul Kamal (HP. 0813-6003-0895), Elita Agustina (HP. 0852-7741-7176), Mulyadi (HP. 0812-6909-431)