Modern Human Essence in the Quran: Comparative Views of Muhammad Iqbal and Plato
Abstract
This study explores the essence and dimensions of modern humanity from the perspective of the Quran, focusing on the views of Muhammad Iqbal and Plato. In modern society, there is a prevailing notion that religion and science are irreconcilable entities, complicating the understanding of their relationship. This study aims to analyze the views of Iqbal and Plato on the essence and dimensions of modern humanity. The research method employed is a literature review, utilizing primary data from Iqbal's “The Reconstruction of Religious Thought in Islam” and Plato's “The Republic.” Secondary data include books, journals, essays, and other relevant sources. The findings indicate that Iqbal perceives the essence of humanity in its spiritual entity, complemented by intelligence, belief, and morality, while Plato identifies three essential elements of humanity: spirit, reason (intellect), and desire (appetite).
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abdul-Baqi, M. F. (1981). Mu`jam al-mufahras li alfaz al-Qur’an al-Karim.
Afrida, A. (2018). Esensi Manusia dalam Perspektif Al-Qur`an. Al-Qisthu: Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Hukum, 16(2), 54. https://doi.org/10.32694/010510
Asy’arie, M. (1991). Konsep manusia sebagai pembentuk kebudayaan dalam al-Qur’an.
Asy’arie, M. (1992). Manusia Pembentuk Kebudayaan Dalam AlQur’an. Lembaga Studi Filsafat Islam (LESFI).
Azmi, M. N., & Zulkifli, M. (2018). MANUSIA, AKAL DAN KEBAHAGIAAN (Studi Analisis Komparatif antara Al-Qur’an dengan Filsafat Islam). Al Qalam: Jurnal Ilmiah Keagamaan Dan Kemasyarakatan, 12(2), 127. https://doi.org/10.35931/aq.v0i0.75
Budiyanti, N., Aziz, A. A., Suhartini, A., Ahmad, N., & Prayoga, A. (2020). Konsep Manusia Ideal: Tinjauan Teologis Dan Pendidikan Islam. Al-Tarbawi Al-Haditsah: Jurnal Pendidikan Islam, 5(2), 43–67. https://doi.org/10.24235/tarbawi.v5i2.6962
Damis, R. (2014). Falsafah Manusia Dalam Al-Qurán. Jurnal Sipakalebbi, 1(2), 201–216.
Dewi, E. (2015). Konsep Manusia Ideal Dalam Perspektif Suhrawardi Al-Maqtul. Substantia, 17(1), 41–54.
Fakih, A., Islam, U., Sultan, N., Hasanuddin, M., Muhajir, M., Islam, U., Sultan, N., Hasanuddin, M., Kultsum, U., Islam, U., Sultan, N., & Hasanuddin, M. (2023). Esensi Manusia Menurut Imam Al-Ghozali Dan. 6(1), 34–46.
Fauhatun, F. (2020). Islam dan Filsafat Perenial: Respon Seyyed Hossein Nasr terhadap Nestapa Manusia Modern. Jurnal Fuaduna : Jurnal Kajian Keagamaan Dan Kemasyarakatan, 4(1), 54. https://doi.org/10.30983/fuaduna.v4i1.2728
Haryati, T. A. (2013). Manusia Dalam Perspektif Soren Kierkegaard Dan Muhammad Iqbal. JURNAL PENELITIAN, 9(1). https://doi.org/10.28918/jupe.v9i1.132
Hidayat, R. (2017). Konsep manusia dalam Al-Qur’an. Almufida, 2(2), 118–133.
Irawati, D., & Musthafa, I. (2021). Konsep Ilmu menurut Az-Zarnuji dalam Kitab Ta’lim Al-Muta’allim dan Urgensinya pada Pendidikan. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 4(8), 931–941. https://doi.org/10.54371/jiip.v4i8.367
Kaelan. (2005). Metode Penelitian Kualitatif bidang Filsafat. Paradigma.
Latief, J. A. (2006). Manusia, filsafat, dan sejarah / Dr. Juraid Abdul Latief, M.Hum (Cet. 1). Bumi Aksara.
Lubis, D. K. (2022). Hakekat Manusia Menurut Muhammad Iqbal dan Kahlil Gibran. Al-Hikmah: Jurnal Theosofi Dan Peradaban Islam, 4(1), 112–121.
Muh. Iqbal. (1981). The Reconstruction of Relegious Thought in Islam.
Nawangsih, E., & Achmad, G. H. (2022). Esensi Manusia dalam Konteks Pendidikan Islam. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(2), 3034–3044. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i2.2650
Othman, M. Y., Rahim, F., Wan Abdullah, W. N., & Zulkarnain, A. R. (2018). Evolusi Konsep Manusia dalam Tasawur Barat. Sains Insani, 3(3), 21–27. https://doi.org/10.33102/sainsinsani.vol3no3.68
Plato. (n.d.). Republic.
Purwanto, Y. (2007). Epistemologi psikologi Islami: dialektika pendahuluan psikologi barat dan psikologi Islami. PT Refika Aditama.
Saepul Anwar. (2006). ( Manusia Dimata Filosuf Dan Al-Qur ’ an Serta Kajian Tentang Inti Manusia ). Jurnal Kajian Pendidikan Agama-Ta’Lim, 4(2), 133–142.
Sayidain, K. G. (1981). Iqbal’s Educational Philosophy (M. . Soelaeman (ed.); cet 4). Bandung : Diponegoro,1981.
Schimmel, A. (2018). Dimensi Mistik Dalam Islam (Edition 4). Pustaka Firdaus.
Syafri, U. A. (2012). Pendidikan Karakter Berbasis Al-Qur’an (cet. 1). Rajawali Pers.
Syahputra, H. (2020). Manusia Dalam Pandangan Filsafat. Al-Hikmah: Jurnal Theosofi Dan Peradaban Islam, 2(1). https://doi.org/10.51900/alhikmah.v2i1.7601
Syati, A. bintu. (2003). Manusia dalam perspektif al-qur’an.
Tanjung, M. (2020). Konsep Manusia Dalam Perspektif Filsafat Pendidikan Islam. An Nadwah, 25(1), 46. https://doi.org/10.37064/nadwah.v25i1.7480
Yusmaliana, D., & Suyadi, S. (2019). Pengembangan Imajinasi Kreatif Berbasis Neurosains dalam Pembelajaran Keagamaan Islam. Edukasia : Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 14(2), 267. https://doi.org/10.21043/edukasia.v14i2.4213
Zulkarnain. (2016). Filsafat Khudi Mohammad Iqbal Dan Relevansinya Terhadap Indonesia Kontemporer. AL-LUBB: Jurnal Pemikiran Islam, 1(1), 1–110.
DOI: http://dx.doi.org/10.22373/jpi.v4i1.23221
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Muhammad Royan Masdaudi, Betty Mauli Rosa Bustam
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Redaksi Junal Pemikiran Islam (JPI): Gedung Fakultas Ushuluddin Lantai 1, Program Studi Aqidan dan Filsafat Islam Fakultas Ushuluddin dan Filsafat, UIN Ar-Raniry. Jln. Lingkar Kampus, Kopelma Darussalam Banda Aceh, Aceh 23111.Telp. (0651)7551295. eMail: jpi@ar-raniry.ac.id
This work is licensed under a Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0).