LABORATORIUM SEBAGAI SARANA PEMBELAJARAN KIMIA DALAM MENINGKATKAN PENGETAHUAN DAN KETRAMPILAN KERJA ILMIAH

Amna Emda

Abstract


Laboratory is one of the tool that is used to learn chemistry. In learning we expected that students not only know, but also understand the subject very well. Knowledge about theory that is scientific can be proved by doing some experiments in the laboratory. With the existence of the laboratory, students will understand more about the subject by doing scientific works. Therefore students will have a good grip on the scientific work’s step and their knowledge will last longer.

Keywords


Laboratorium; Knowledge; Scientific Process

Full Text:

PDF

References


Abuddin Nata, Perspektif Islam tentang Strategi Pembelajaran, Jakarta: Kencana, 2009.

B.P. Sitepu, Pengembangan Sumber Belajar, Jakarta: Rajawali Press, 2014.

Conny Semiawan, dkk, Pendekatan Keterampilan Proses, Jakarta, Gramedia, 1990.

Depdiknas, Standar Kompetensi Mata Pelajaran kimia SMA dan MA, Jakarta: Depdiknas, 2003.

Depdiknas, SPTK-21, Jakarta: Depdiknas, 2002.

Dimyati dan Mudjiono, Belajar dan Pembelajaran, Jakarta: Rineka Cipta, 2009.

Emha, H., Pedoman Penggunaan Laboratorium Sekolah, Bandung: PT. Remaja Rosda Karya, 2002.

E, Mulyasa, Menjadi Guru Profesional: Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan, Bandung: Remaja Rosdakarya, 2007.

H. Firman, Penilaian Hasil Belajar dalam Pengajaran Kimia, Bandung: Jurusan Pendidikan Kimia FPMIPA UPI, 2000.

M. Hosnan, 2014. Pendekatan saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajran Abad 21, Kunci Sukses Implementasi Kurikulum 2013. (Jakarta: Ghalia Indonesia..

Oemar Hamalik, Kurikulum dan Pembelajaran, Jakarta:Bumi Aksara, 2008.

Peraturan Pemerintah Nomor 19 tahun 2005 Tentang Standar Nasional Pendidikan

Raymond Chang, Kimia dasar Jilid I. Jakarta: Erlangga, 2000.

Wina Sanjaya, Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan, Jakarta: Kencan, 2007.

Wina Sanjaya, Kurikulum dan Pembelajaran, Teori dan Praktek KTSP, Jakarta: Kencana, 2010.




DOI: http://dx.doi.org/10.22373/lj.v2i2.1409

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Amna Emda

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

INDEXED IN