PEMBELAJARAN PROBLEM BASE LEARNING BERBASIS ANIMASI UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN BERPIKIR KRITIS PESERTA DIDIK

Mukhlis Mukhlis, Arusman Arusman

Abstract


This animation-based PBL model research was conducted at MAN 4 Pidie Jaya, the research subjects were 34 class XI students. The research objective was to determine the increase in CBC and student response. This type of research is a quasi-experimental design with a pretest and posttest one group design, involving 1 (one) study group that is given an animation-based PBL learning model. Processing of research results using the T-test and N-Gain test. The results showed the mean scores for the initial and final CBC tests were 48.50 and 73.25. The t-test value of the statistical test t = 7.02 and tt = 1.70, so that t> tt, learning animation-based PBL models on Basic Law and Chemical Computing has an effect on students' CBC skills. The average value of the Gain and N-Gain test for the CBC ability of students was 24.75 and 0.48 or 48% were in the "medium" category. It can be concluded that learning PBL model based on animation on Basic Law Material and Chemical Calculations can improve students' CBC skills. The response of students obtained an average value of strongly agree and agree of 18.71% and 70%. The results of the students' responses showed that students liked learning through an animation-based PBL model.


Keywords


PBL Model, animation and critical thinking skill

Full Text:

PDF

References


Arika, I. G. (2015). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Prestasi Belajar Pokok Bahasan Larutan Penyangga Pada Siswa Kelas XI IPA Semester II SMA Negeri 1 Ngemplak Tahun Pelajaran 2013/2014. Jurnal Pendidikan Kimia. 4(2).

Djamarah. (1997). Pendekatan Baru Strategi Belajar Mengajar, Bandung: Sinar Baru.

Gofar, A. (2016). Pengaruh Media Animasi Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Dalam Pembelajaran Kimia pada Materi Minyak Bumi di SMAN 12 Kota Tanggerang, Jurnal FITK UIN Jakarta, 4(3).

Hake. R.R. (1999). Interactive-Engagement versus Traditional Methods: A Six-Thousand-Student Survey of Mechanics Test Data for Introductory Physics Courses. American Journal of Physics. 1 (66).

Hanum, L., Ismayani, A dan Rahmi, R. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Buletin pada Materi Hukum-Hukum Dasar Kimia Kelas X SMA/MA di Banda Aceh, Jurnal IPA dan Pembelajaran IPA (JIPI), 1(1) : 42-48, Edisi Juni 2017 www. jurnal.unsyiah.ac.id /jipi.

L. A. Kharida, A. Rusilowati, dan K. Pratiknyo. (2009). Penerapan model pembelajaran berbasis masalah untuk peningkatan hasil belajar siswa pada pokok bahasan elastisitas bahan”, Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia

Maghfiroh, L., Santosa, Suryadharma, I.B. (2016). Identifikasi Tingkat Pemahaman Konsep Stoikiometri pada Pereaksi Pembatas dalam Jenis-Jenis Reaksi Kimia Siswa Kelas X SMA Negeri 4 Malang , FMIPA Universitas Negeri Malang,Jurnal Pembelajaran Kimia (J-PEK), 1(2).

Muhibbinsyah. (2010). Psikologi Pendidikan, Bandung: PT Remaja Roskarya

Nuryanti, L., Zubaidah, S. dan Diantoro, M. (2018). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMP, Jurnal Pendidikan,Universitas Negeri Malang, 3(2).

Sugiyono. (2012). Memahami Penelitian Kualitatif.Bandung: Alfabeta.

Sunarya, Y. (2009). Mengkaji Fenome Alam, Kimia untuk SMA, Direktorat Pendidikan Nasional.

Trianto. (2007). Model-model Pembelajaran iInovatif berorientasi kontruktivistik. Prestasi Pustaka-Jakarta.

Sapitri, U. L. (2016). Penerapan Model Discovery Learning Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Kelas X Pada Materi Kalor.Jurnal Ilmu Pendidikan Fisika.1(2).

Wahyuni, S. (2016). Pengaruh Penggunaaan Media Animasi Pada Materi Larutan Elektrolit Dan Nonelektrolit Terhadap Ketererampilan Berpikir Kritis Siswa SMAN 1 Unggul Seulimum Aceh Besar, Jurnal IPA dan Pembelajaran IPA, 2(1).

Wulandari, N. I., Wijayanti, A. dan Budhi, W. (2018). Efektivitas Model Pembelajaran Problem Based Learning Terhadap Hasil Belajar IPA Ditinjau Dari Kemampuan Berkomunikasi Siswa. J. Pijar MIPA, 13(1).

Zakiyah, Ibnu, S., dan Subandi. (2018). Analisis Dampak Kesulitan Siswa pada Materi Stoikiometri Terhadap Hasil Belajar Termokimia. Educhemia, 3 (1).




DOI: http://dx.doi.org/10.22373/lj.v8i2.7957

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Mukhlis Mukhlis

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

INDEXED IN