MIN 15 Aceh Tengah محاولات مدرسة اللغة العربية في ترقية قدرة التلاميذ على إتقان المفردات بـــــ

Uci Handayani, Suhaimi Suhaimi, Fajriah Fajriah

Abstract


The purpose of this research is to find out the efforts of Arabic language teachers to improve students' ability in mastering vocabularies. The research method used is descriptive analysis. The data collection technique used is interview with Arabic language teachers. The data analysis techniques in this study use the theory of Miles and Humberman including: Data Collection, Data Reduction, Data Presentation and Drawing Conclusions. Arabic teachers' efforts to improve students' ability in mastering vocabularies consist of three aspects: (1) The use of strategies in vocabularies learning such as teaching vocabularies and making students listen to it, instructing students to repeat vocabulary, displaying pictures to understand the meaning of vocabularies, teaching vocabularies with appropriate songs on certain materials and repeating vocabulary at each class hour (2) The use of methods in vocabulary learning such as giving examples or the teacher displays something in accordance with the vocabularies to understand the vocabularies, playing simple roles, repeating the reading, using a vocabulary command and chain message game. (3) The use of media in vocabulary learning such as printed drawing media, blackboards and textbooks.


Keywords


efforts teachers, mastering vocabulary

Full Text:

PDF

References


أحمد مدكور،1983، تدريس فنون اللغة العربية، الكويت : مكتبة الفلاح.

أزهر أرشد، 1998، مدخل إلى طرق تعليم اللغة الأجنبية لمدرسي اللغة العربية، أوجونج فاندانج : مطبع أحكام.

رشدي أحمد طعيمة، 1986، المرجع في تعليم اللغة العربية للناطقين بلغات أخرى، مصر: جامعة أم القرى.

عبد العزيز عبد المجيد، 1411، طريق تدريس اللغة العربية، الطبعة الثالثة، القاهرة : دار المعارف.

مصطفى بدران، 1959،الوسائل التعليمية، القاهرة: مكتبة الأنجلو المصرية.

Ahmad Qomaruddin. 2017. Implementasi Metode Bernyanyi Dalam Pembelajaran Mufrodat, Jurnal Kependidikan. 5(1): 123. Dari situs: file:///C:/Users/ACER/Downloads/1240-Article%20Text-2371-2-10-20181116%20(5).pdf diakses pada tanggal 2 Juli 2020.

Ahmad Rijali. 2018. Analisis Data Kualitatif, Jurnal Alhadharah. 17(33): 83. Dari situs:file:///C:/Users/ACER/Downloads/1240-Article%20Text-2371-2-10-20181116%20(5).pdf diakses pada tanggal 2 Juli 2020.

Arsyad, Azhar. 2005. Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Asnawir dan M. Basyiruddin Usman. 2002. Media Pembelajaran. Jakarta: Ciputat Pers.

Interactive Media. Dari situs: https://id.wikipedia.org/wiki/Media_interaktif diakses pada tanggal 2 Juli 2020.

Jepri Nugrawiyati. Pembelajaran Kosakata Bahasa Arab Di Madrasah Ibtidaiyah. Nitro PDF Professional. Dari situs: file:///C:/Users/ACER/Downloads/2012-Article%20Text-5392-1-10-20160820%20(10).pdf diakses pada tanggal 2 Juli 2020.

Mustofa, Syaiful. 2011. Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Inovatif. Malang: Universitas Islam Negeri Malang Press.

Mu’at. 2013. Strategi Pembelajaran Kosakata (Mufradāt) Bahasa Arab, Jurnal Al Ta’dib. 3(1): 83. Dari situs: file:///C:/Users/ACER/Downloads/3123-Article%20Text-8257-1-10-20170828%20(7).pdf diakses pada tanggal 2 Juli 2020.

Millan, Mac Dan Bonnie. 2004. Permainan Kata Dan Musik (Word And Musik Game). Batam : Kharisma Publishing Group.

Ortiz Dan M. John. 2002. Nurturing Your Child With Music. Jakarta : PT Gramedia Pustaka Utama.

Patimah. 2016. Pendidik Dalam Pengembangan Kurikulum. Jurnal Al Ibtida’.3(1): 151. Dari situs: file:///C:/Users/ACER/Downloads/582-1475-1-PB%20(2).pdf diakses pada tanggal 2 Juli 2020.

R. Angkowo dan A. Kosasih. 2007.Optoimlisasi Media Pembelajaran. Jakarta: PT. Grasindo.

Steffi Adam dan Muhammad Taufik Syastra. 2015. Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Bagi Siswa Kelas X SMA Ananda Batam, CBIS Journal. 3(2):79. Dari situs: file:///C:/Users/ACER/Downloads/400-61-1008-1-10-20180307%20(2).pdf diakses pada tanggal 2 Juli 2020.

Sukaedi, Ismail. 2013. Model-model Pembelajaran Modern. Jogjakarta: Tunas Gemilang Press.

Syarifuddin Hasyim. 2016. Keefektifan Pembelajaran Mufradat Untuk Meningkatkan Kemahiran Berbicara Bahasa Arab Santri Dayah Di Kota Banda Aceh, Jurnal Lisanuna: Ilmu Bahasa Arab Dan Pembelajarannya. Dari situs file:///C:/Users/ACER/Downloads/860-1656-1-SM%20(3).pdf diakses pada tanggal 2 Juli 2020.

Widi Astuti.2016. Berbagai Strategi Pembelajaran Kosakata Bahasa Arab. Jurnal Komunikasi Dan Pendidikan Islam. 5(2): 184-185. Dari situs: file:///C:/Users/ACER/Downloads/38-53-1-SM%20(8).pdf diakses tangal 2 Juli 2020.

Warsita, Bambang. 2008. Teknologi Pembelajaran, Landasan dan Aplikasinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Zaenuddin,Radliyah. dkk. 2005.Metodologi dan Srategi Alternatif Pembelajaran Bahasa Arab. Yogyakarta: STAIN Cirebon Press.




DOI: http://dx.doi.org/10.22373/ls.v11i1.9832

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Uci Handayani, Suhaimi Suhaimi, Fajriah Fajriah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Lisanuna
Jurnal Lisanuna©2022/2023, Published by Prodi Pendidikan Bahasa Arab (PBA),  Fakultas Tarbiyah dan Keguruan (FTK), Universitas Islam Negeri (UIN) Ar-Raniry Banda Aceh
All rights reserved
=================
To be Indexed by:

 

Flag Counter