Melacak Implikasi Politik Pendidikan Kolonial Belanda Terhadap Pendidikan Islam: Sebuah Tinjauan Historis

MAFTUH AJMAIN

Abstract


This essay aims to put light on the effects of Dutch colonial education politics on Islamic education. This research finds numerous implications for the existence of Islamic education in Indonesia using a historical point of view. Both positive as well as negative aspects might be used to analyze these implications. The movement to modernize Islamic education is one of its beneficial elements. While the growth of dualism in Indonesia's national education system is a disadvantage.


Keywords


education politics; Islamic education; educational dualism

References


Abaza, Mona (1999). Pendidikan Islam dalam Pergeseran Orientasi: Suatu Kasus Alumni al-Azhar. Jakarta: LP3ES.

Anam, Chairul (1985). Pertumbuhan dan Perkembangan Nahdlatul Ulama. Solo: Penerbitan Jatayu.

Anis, Ibrahim dkk. (1972). Al-Mu’jam al-Wasit. Kairo: Dar al-Ma’arif.

Asrahah, Hanun (1999). Sejarah Pendidikan Islam. Jakarta: Logos Wacana Ilmu.

Azra, Azyumardi (1999). Pendidikan Islam: Tradisi dan Modernisasi Menuju Milenium Baru. Jakarta: Logos Wacana Ilmu.

Benda, Harry J. (1989). “Christiaan Snouck Hurgronje dan Landasan Kebijakan Belanda Terhadap Islam di Indonesia”, dalam Ahmad Ibrahim dkk., Islam Asia Tenggara: Perspektif Sejarah. Alih bahasa A. Setiawan Abadi, Jakarta: LP3ES.

Bradjanegara, Sutedjo (1956) Sejarah Pendidikan Indonesia, Yogyakarta: t.t.t.

Daulay, Haidar Putra (2001). Historisitas dan Eksistensi Pesantren, Sekolah dan Madrasah, Yogyakarta: Tiara Wacana Yogya.

Daya, Burhanuddin (1990). Gerakan Pembaharuan Pemikiran Islam: Kasus Sumatera Thawalib. Yogyakarta: Tiara Wacana Yogya.

Departemen Pendidikan dan Kebudayaan RI (1986) Pendidikan di Indonesia dari Jaman ke Jaman. Jakarta: Balai Pustaka.

Djumhur, I. dan Danasuparta (1976). Sejarah Pendidikan. Bandung: CV Ilmu.

Gibb, H.A.R. dan H. Kramers (1981). Shorter Encyclopaedia of Islam. Leiden: E.J. Brill.

Gunawan, Ary H. (1995). Kebijakan-kebijakan Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Hasbullah (1999). Sejarah Pendidikan Islam di Indonesia: Lintasan Sejarah Pertumbuhan dan Perkembangan. cet. ke-3, Jakarta: RajaGrafindo Persada.

Imron, Ali (1996). Kebijaksanaan Pendidikan di Indonesia: Proses, Produk dan Masa Depannya. Jakarta: Bumi Aksara.

Jalaluddin (2007). “Kata Pengantar”, dalam M. Sirozi, Politik Pendidikan. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.

¬¬¬_______ (1990). Kapita Selekta Pendidikan. Jakarta: Kalam Mulia.

Khalid, Idham (1997). Gerakan Pembaharuan Pendidikan Islam di Indonesia Awal Abad XX: (Seri Sejarah Pendidikan Islam di Indonesia). Bandarlampung: IAIN Raden Intan.

Maarif, Ahmad Syafi’I (1985). Islam dan Masalah Kenegaraan, Jakarta: LP3ES.

Madjid, Nurcholish (2000.) Islam Doktrin dan Peradaban: Sebuah Telaah Kritis tentang Masalah Keimanan, Kemanusiaan dan Kemoderenan. cet. ke-4, Jakarta: Yayasan Wakaf Paramadina.

Muhaimin dan Abdul Majid (1993). Pemikiran Pendidikan Islam: Kajian Filosofis dan Kerangkan Dasar Operasionalnya. Bandung: Trigenda Karya.

Muhaimin (2004). Wacana Pengembangan Pendidikan Islam, Jakarta: Pustaka Pelajar.

Mukhtar, Maksum (2001). Madrasah: Sejarah dan Perkembangannya. Jakarta: Logos Wacana Ilmu.

Mustafa, H.A. dan Abdullah Aly (1998). Sejarah Pendidikan Islam di Indonesia. Bandung: Pustaka Setia.

Nasution, S. (1987). Sejarah Pendidikan Indonesia. cet. ke-2, Bandung: Jemmars.

Nata, Abuddin (2011). Sejarah Pendidikan Islam. Jakarta: Kencana.

Nizar, Samsul (2005). Sejarah dan Pergolakan Pemikiran Pendidikan Islam: Potret Timur Tengah Era Awal dan Indonesia. Jakarta: Quantum Teaching.

Noer, Deliar (1996). Gerakan Modern Islam di Indonesia 1900-1942. cet. ke-8, Jakarta: LP3ES.

Prijono (1945). “Riwayat Penjajahan Barat dan Perlawanan Umat Islam”, dalam Beberapa Peninggalan dari Sejarah Perjuangan Islam. Jakarta: t.p.

Shadily, Hassan (1982). Ensiklopedi Indonesia, Jil. 3, Jakarta: Ichtiar Baru van Hoeve.

Shihab, Alwi (1998). Membendung Arus: Respons Gerakan Muhammadiyah Terhadap Penetrasi Misi Kristen di Indonesia. Bandung: Mizan.

Steenbrink, Karel A. (1994). Pesantren, Madrasah, Sekolah: Pendidikan Islam dalam Kurun Modern. cet. ke-2, Jakarta: LP3ES.

Stoddard, Lothrop (1966). Dunia Baru Islam (The New World of Islam). Jakarta: t.t.p.

Sumardi, Mulyanto (1978). Sejarah Singkat Pendidkan Islam di Indonesia (1945-1975). Jakarta: Dharma Bhakti.

Suminto, Husnul Aqib (1985). Politik Islam Hindia Belanda. Jakarta:LP3ES.

Supandi dan Ahmad Sanusi (1988). Kebijaksanaan dan Keputusan Pendidikan. Jakarta: Depdikbud Dirjen Dikti P2LPTK.

Supartono, A. dan L Rahman (2001). “Studi Indonesia di Rusia: Sebuah Rumah Sejarah yang Alpa Disinggahi”. Kompas, 6 Juli.

Tarmi (2001). “Kebangkitan dan Perkembangan Madrasah di Indonesia”, dalam Abudin Nata (Ed.). Sejarah Pertumbuhan dan Perkembangan Lembaga-lembaga Pendidikan Islam di Indonesia. Jakarta: Grasindo.

Tim Penyusun (1983). Ensiklopedi Islam. Jilid 4, Jakarta: Ichtiar Baru Van Hoeve.

_______ (1989). Ensiklopedi Nasional Indonesia. Jil. 3, Jakarta: Cipta Adi Pustaka.

_______ (1989) Ensiklopedi Nasional Indonesia. Jil. 7, Jakarta: Cipta Adi Pustaka.

Truna, Dody S. dan Ismatu Ropi (Ed.) (2002). Pranata Islam di Indonesia (Pergulatan Sosial, Politik Hukum dan Pendidikan. Jakarta: Ciputat Press.

Wahid, Abdurrahman (2001). Menggerakkan Tradisi: Esei-esei Pesantren. Yogyakarta: LKiS.

Walidain, Warul (1988). Pengembangan Kurikulum Pendidikan Islam di Madrasah. Yogyakarta: IAIN Sunan Kalijaga.

Wertheim, W.F. (1999). Masyarakat Indonesia dalam Transisi: Kajian Perubahan Sosial. Alih bahasa A.F. Husein, Yogyakrta: Tiara Wacana Yogya.

Whalley, Lucy A. (1998). “Meletakkan Islam ke dalam Praktik: Perkembangan Islam dalam Perspektif Gender di Minangkabau”, dalam Mark R. Woodward (Ed.), Jalan Baru Islam: Memetakan Paradigma Mutakhir Islam Indonesia, Alih bahasa Ihsan Ali-Fauzi, Bandung: Mizan.

Yunus, Mahmud (1995). Sejarah Pendidikan Islam di Indonesia. Jakarta: Mutiara Sumber Widya.

Zed, Mestika (1991). “Pendidikan Kolonial dan Masalah Distribusi Ilmu Pengetahuan: Suatu Perspektif Sejarah”. Jurnal Sejarah Pemikiran, Rekonstruksi, Persepsi, No. 1, Jakarta: PT Gramedia,

Zuhairini (1992). Sejarah Pendidikan Islam, Jakarta: Bumi Aksara.




DOI: http://dx.doi.org/10.22373/jm.v14i1.17995

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 MAFTUH AJMAIN

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

      

          

The Jurnal Mudarrisuna: Media Kajian Pendidikan Agama Islam (ISSN 2089-5127, e-ISSN 2460-0733) is published by the Center for Research and Community Service (LP2M) Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh, Indonesia. Copyright © 2022 Author.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License