HAKIKAT KURIKULUM PENDIDIKAN ISLAM
Abstract
The curriculum is a tool to achieve educational goals, where the components of the curriculum must be interrelated and provide direction for goals that contain values that are believed to be true. The Islamic education curriculum has different characteristics, where the principles and materials are sourced from the Qur'an and al-hadith. The Islamic education curriculum must be designed and formulated in a clear and well-planned manner that outlines a series of knowledge that must be taught by educators to students and also for all educational activities that influence students in order to achieve the goals of Islamic education.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
A. Hamid Syarif, Pengembangan Kurikulum, Surabaya: PT Bina Ilmu, 1998
A. Heris Hermawan, Filsafat Pendidikan Islam, Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Islam Departemen Pendidikan Agama RI, 2009
Abdul Mujib dan Yusuf Muzakkir, Ilmu Pendidikan Islam, Jakarta: Kencana, 2008
Abdul Mujid, Ilmu Pendidikan Islam, Jakarta: Kencana Media, 2010
Abdurrahman An-Nahlawi, Prinsip-Prinsip dan Metode Pendidikan Islam, Bandung: CV. Diponegoro,1989
Abudin Nata, Filsafat Pendidikan Islam, Jakarta: Logos Wacana Ilmu, 1997
Al Rasyidin, Falsafah Pendidikan Islam, Bandung: Cita Pustaka, 2008
Arief Armai, Pengantar Ilmu dan Metodelogi Pendidikan Islam, Jakarta: Ciputat Press, 2002
Azyumardi Azra, Pendidikan Islam, Tradisi dan Modernsasi di Tengah Tantangan Millenia III, Jakarta: Logos Wacana Ilmu, 1999
Chabib Thoha, dkk, Metodologi Pengajaran Agama, Yogyakarta: Pustaka Pelajar,1999
Dakir, Perencanaan dan Pengembangan Kurikulum, Jakarta: Rineka Cipta, 2004
Hasan Langgulung, Manusia dan Pendidikan Suatu Analisa Psikologi Pendidikan, Jakarta: Pustaka Al-Husna, 1986
Hasan Langgulung, Asas-Asas Pendidikan Islam, Jakarta: Pustaka Al-Husna, 1988
Jalaluddin dan Usman Said, Filsafat Pendidikan Islam; Konsep dan Perkembangan, Jakarta: Bulan Bintang, 1996
M.Ahmad,dkk, Pengembangan Kurikulum, Bandung: Pustaka Setia,1998
M.Arifin, Ilmu Pendidikan Islam, Jakarta: Bumi Aksara, 1991
Muhaimin, Nuansa Baru Pendidikan Islam, Mengurai Benang Kusut Dunia Pendidikan, Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2006
Muzayyin Arifin, Filsafat Pendidikan Islam, Jakarta: Bumi Aksara, 2010
Omar Muhammad al-Toumy al-Syaibani, Falsafatut Tarbiyah Islamiyah, Terj. Hasan Langgulung, Falsafah Pendidikan Islam, Jakarta: Bulan Bintang, 1979
Rahmat Raharjo, Inovasi Kurikulum Pendidikan Agama Islam, Yogyakarta: Magnum Pustaka, 2010.
Ramayulis, Ilmu Pendidikan Islam, Jakarta: Kalam Mulia, 2008
S. Nasution, Pengembangan Kurikulum, Bandung: Citra Adirya Bakti, 1991
Sama’un Bakry, Menggagas Ilmu Pendidikan Islam, Bandung: Pustaka Bani Quraisy, 2005
Samsul Nizar, Filsafat Pendidikan Islam, Jakarta: Ciputat Press, 2002
Samsul Nizar, Filsafat Pendidikan Islam; Pendekatan Historis, Teoritis dan Praktis, Jakarta : Quantum Teaching, 2002
Syafaruddin dkk, Ilmu Pendidikan Islam; Melejitkan Potensi Budaya Umat, Jakarta: Hijri Pustaka Utama, 2009
Undang-Undang Republik Indonesia No. 20 Tahun 2003 Tentang Siksidnas Bab I pasal I, Bandung: Fermana, 2006
Zakiah Daradjat, dkk, Ilmu Pendidikan Islam, Jakarta: Bumi Aksara, 1992.
DOI: http://dx.doi.org/10.22373/jm.v11i1.8427
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 Luthfiyyah Shabrina
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
This journal has been indexed by:
except where otherwise noted.