HAKIKAT KURIKULUM PENDIDIKAN ISLAM

Nidawati Nidawati

Abstract


The curriculum is a tool to achieve educational goals, where the components of the curriculum must be interrelated and provide direction for goals that contain values that are believed to be true. The Islamic education curriculum has different characteristics, where the principles and materials are sourced from the Qur'an and al-hadith. The Islamic education curriculum must be designed and formulated in a clear and well-planned manner that outlines a series of knowledge that must be taught by educators to students and also for all educational activities that influence students in order to achieve the goals of Islamic education.


Keywords


Itself; Curriculum; Islamic education.

Full Text:

PDF

References


A. Hamid Syarif, Pengembangan Kurikulum, Surabaya: PT Bina Ilmu, 1998

A. Heris Hermawan, Filsafat Pendidikan Islam, Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Islam Departemen Pendidikan Agama RI, 2009

Abdul Mujib dan Yusuf Muzakkir, Ilmu Pendidikan Islam, Jakarta: Kencana, 2008

Abdul Mujid, Ilmu Pendidikan Islam, Jakarta: Kencana Media, 2010

Abdurrahman An-Nahlawi, Prinsip-Prinsip dan Metode Pendidikan Islam, Bandung: CV. Diponegoro,1989

Abudin Nata, Filsafat Pendidikan Islam, Jakarta: Logos Wacana Ilmu, 1997

Al Rasyidin, Falsafah Pendidikan Islam, Bandung: Cita Pustaka, 2008

Arief Armai, Pengantar Ilmu dan Metodelogi Pendidikan Islam, Jakarta: Ciputat Press, 2002

Azyumardi Azra, Pendidikan Islam, Tradisi dan Modernsasi di Tengah Tantangan Millenia III, Jakarta: Logos Wacana Ilmu, 1999

Chabib Thoha, dkk, Metodologi Pengajaran Agama, Yogyakarta: Pustaka Pelajar,1999

Dakir, Perencanaan dan Pengembangan Kurikulum, Jakarta: Rineka Cipta, 2004

Hasan Langgulung, Manusia dan Pendidikan Suatu Analisa Psikologi Pendidikan, Jakarta: Pustaka Al-Husna, 1986

Hasan Langgulung, Asas-Asas Pendidikan Islam, Jakarta: Pustaka Al-Husna, 1988

Jalaluddin dan Usman Said, Filsafat Pendidikan Islam; Konsep dan Perkembangan, Jakarta: Bulan Bintang, 1996

M.Ahmad,dkk, Pengembangan Kurikulum, Bandung: Pustaka Setia,1998

M.Arifin, Ilmu Pendidikan Islam, Jakarta: Bumi Aksara, 1991

Muhaimin, Nuansa Baru Pendidikan Islam, Mengurai Benang Kusut Dunia Pendidikan, Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2006

Muzayyin Arifin, Filsafat Pendidikan Islam, Jakarta: Bumi Aksara, 2010

Omar Muhammad al-Toumy al-Syaibani, Falsafatut Tarbiyah Islamiyah, Terj. Hasan Langgulung, Falsafah Pendidikan Islam, Jakarta: Bulan Bintang, 1979

Rahmat Raharjo, Inovasi Kurikulum Pendidikan Agama Islam, Yogyakarta: Magnum Pustaka, 2010.

Ramayulis, Ilmu Pendidikan Islam, Jakarta: Kalam Mulia, 2008

S. Nasution, Pengembangan Kurikulum, Bandung: Citra Adirya Bakti, 1991

Sama’un Bakry, Menggagas Ilmu Pendidikan Islam, Bandung: Pustaka Bani Quraisy, 2005

Samsul Nizar, Filsafat Pendidikan Islam, Jakarta: Ciputat Press, 2002

Samsul Nizar, Filsafat Pendidikan Islam; Pendekatan Historis, Teoritis dan Praktis, Jakarta : Quantum Teaching, 2002

Syafaruddin dkk, Ilmu Pendidikan Islam; Melejitkan Potensi Budaya Umat, Jakarta: Hijri Pustaka Utama, 2009

Undang-Undang Republik Indonesia No. 20 Tahun 2003 Tentang Siksidnas Bab I pasal I, Bandung: Fermana, 2006

Zakiah Daradjat, dkk, Ilmu Pendidikan Islam, Jakarta: Bumi Aksara, 1992.




DOI: http://dx.doi.org/10.22373/jm.v11i1.8427

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Luthfiyyah Shabrina

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

      

          

The Jurnal Mudarrisuna: Media Kajian Pendidikan Agama Islam (ISSN 2089-5127, e-ISSN 2460-0733) is published by the Center for Research and Community Service (LP2M) Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh, Indonesia. Copyright © 2022 Author.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License