Pembinaan Al-akhlāq al-Karīmah melalui Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Sekolah Menengah Atas Kabupaten Probolinggo, Jawa Timur, Indonesia

Hendi Sugianto, Mawardi Djamaluddin

Abstract


This paper discusses noble character instilment through Islamic education in SMA Tunas Luhur, Paiton, Probolinggo. It employs field research by using references related to the discussed topic. It argues that the instillment of noble character through Islamic Education in SMA Tunas Luhur, Paiton, Probolinggo implies the teachings of noble character to God, human beings, and the environment. Besides, it increases the learners' piety to Allah and their academic achievement. The moral instilment to God is implemented through praying Duha, Dhuhr, and Asr in the congregation at the school and in-chain phone calling to wake up the students in the early morning to pray Tahajjud. The instilment of morals to human beings is made through qur'anic gathering, social service, and granting compensation to orphans and the poor. Meanwhile, the instilment of morals to the environment is implemented through good deeds, such as preserving the environment. This school's program is successful for the students' capability to implement the right behaviors to either God, human beings, or the environment in their everyday life.


Keywords


noble character; Islamic Education; teaching and learning process

Full Text:

PDF

References


Abidin, Mas’oed. Hidupkan Energi Ruhani: Akhlak Remaja Hari Ini dan Prospeknya di Masa Depan dalam http://buyamasoedabidin.wordpress.com/2008/05/24/pembinaan-akhlak-remaja/ (23 April 2015).

Alim, Muhammad. Pendidikan Agama Islam; Upaya Pembentukan Pemikiran dan Kepribadian Muslim. Cet. I. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2006.

Arifin, Samsul. “Peranan Guru dalam Membangun Keperibadian Siswa yang Berakhlak al-Karimah di SMAN Besuki Kabupaten Situbondo.” Tesis. Probolinggo: IAI Nurul Jadid Paiton Probolinggo, 2014.

Arifin, Zainal. Penelitian Pendidikan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2012.

Arikunto, Suharsimi. Prosedur Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta, 2006.

As, Asmaran. Pengantar Studi Akhlak. Cet. Ke 2. Jakarta: PT. Grafindo, 1994.

Daliana, Rasmi dan Abdul Rasyid. “Implementasi kebijakan sekolah dalam menanggulangi kenakalan remaja di SMA Muhammadiyah 9 Rawabening Oku Timur.” Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan. Vol. 3, No. 1, Januari-Juni, 2018.

Dede, Oetomo. Penelitian Kualitatif: Aliran dan Tema. Jakarta: Kencana, 2007.

Djamaluddin, Mawardi dkk. “Structured Learning Approach Model (SLA) for Assertive Skills Training in Middle School Students.” KONSELI: Jurnal Bimbingan dan Konseling. Vol. 7, No. 1, 2020.

Feisal, Jusuf Amir. Reorientasi Pendidikan Islam. Jakarta: Gema Insani Press, 1995.

Hadisi, La. “Pendidikan Agama Islam: Solusi Mengatasi Perilaku Menyimpang Siswa SMK Negeri 1 Kendari.” Jurnal Al-Izzah. Vol. 8, No. 2, November 2013.

Hidhayat, Nur. “Pelaksanaan Pembinaan Akhlak SMP Negeri 2 Imogiri Bantul Yogyakarta.” Skripsi. Yogyakarta: Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta, 2012.

Khairuni, Nisa and Anton Widyanto. “Optimalisasi Fungsi Masjid Sebagai Sarana Pendidikan Islam Dalam Menyelesaikan Krisis Spiritual Remaja Di Banda Aceh,” DAYAH: Journal of Islamic Education 1, no. 1 (March 18, 2018): 74, https://doi.org/10.22373/jie.v1i1.2482.

Mannan, A. “Pembentukan Akhlak Karimah di Kalangan Mahasiswa Fakultas Dakwah dan Komunikasi UIN Alauddin Melalui Pendidikan Akidah Akhlak.” Jurnal Ilmu Akidah, 2016.

Muhaimini. Wacana Pengembangan Pendidikan Islam. Cet. II. Surabaya: Pusat Studi Agama, Politik dan Masyarakat (PSAPM), 2004.

Nahlawi, Abdurrahman An. Prinsip-prinsip dan Pendidikan Islam dalam Keluarga, di Sekolah dan di Masyarakat. terj. Sihabuddin. Bandung: Diponegoro, 1992.

Nazir, M. Metode Penelitian. Jakarta: Ghimia Indonesia, 2003.

Oviyani, Fitri. “Inovasi Pembelajaran PAI dengan Pengembangan Model Constructivism pada Jenjang Pendidikan Dasar dan Menengah.” Jurnal Ta’dib. Vol. XVIII, No. 01, Edisi Juni 2013.

Rahim, Husni. Arah Baru Pendidikan Islam di Indonesia. Jakarta: Logos, 2001.

Riduan. Skala Pengukuran. Bandung: Alfabeta, 2009.

Roghib, Abdul. “Pendidikan Agama Islam Terpadu dalam Rangka Membentuk Karakter Islami Siswa-siswi di SMK Negeri 3 Kota Probolinggo.” Tesis. Probolinggo: IAI Nurul Jadid Paiton Probolinggo, 2013.

Sugiyono. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta, 2007.

Sumara, Humaedi, dan Santoso. “Kenakalan Remaja dan Penanganannya.” Jurnal penelitian dan PPM. Vol. 4, No. 2, 2017.

Sunarso, Ali. “Revitalisasi Pendidikan Karakter melalui Internalisasi Pendidikan Agama Islam (PAI) dan Budaya Religius.” Jurnal Kependidikan Dasar. Vol. 10, No. 2, 2020.

Suroto. “Konsep Masyarakat Madani di Indonesia dalam Masa Postmodern (Sebuah Analisis Kritis).” Jurnal pendidikan kewarganegaraan. Vol. 5, No. 9, 2015.

Tim Penyusun Pedoman Penulisan Karya Ilmiah Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Pamekasan. Pedoman Penulisan Karya Ilmiah (Artikel, Makalah dan Skripsi). Pamekasan: STAIN Pamekasan, 2006.

Tjetep, R.R. Analisis Data Kualitatif. Terjemahan. Jakarta: UI Press, 1992.

Tobroni. Pendidikan Islam; Paradigma Teologis, Filosofis dan Spritualitas. Cet. I, Malang: UMM Press, 2008.

Widyanto, Anton. Dilema Syariat Di Negeri Syariat: Kontekstualisasi Hukuman Bagi Pelaku Tindak Pidana Zina Di Aceh, ed. Maria Ulfah (Banda Aceh: NASA & Ar-Raniry Press, 2013), https://repository.ar-raniry.ac.id/id/eprint/2263/1/Buku Dilema Syariat di Negeri Syariat-Anton Widyanto.pdf.

Yusrina. “Pengaruh Pendidikan Agama Islam Terhadap Pembentukan Akhlak Siswa di SMP YPI Cempaka Putih Bintaro.” Skripsi. Jakarta: UIN Syarif Hidayatullah Jakarta, 2006.

Zainullah, Muhammad. “Peran Guru Pendidikan Agama Islam dalam Membangun Karakter Siswa SMP 4 Kota Probolinggo.” Tesis. Probolinggo: IAI Nurul Jadid Paiton, 2014.

Zakiyyah, Muthmainnah. “Pengaruh Kenakalan Remaja terhadap Tingkat Kecemasan Orang Tua di Probolinggo.” JI-KES: Jurnal Ilmu Kesehatan. Vol. 3, No. 1, Agustus 2019.




DOI: http://dx.doi.org/10.22373/jie.v4i1.7184

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Welcome to DAYAH: Journal of Islamic Education open journal system. Thank you very much for visiting. We are looking forward to getting your articles

 

DAYAH: Journal of Islamic Education

WebAnalytics

All works are licensed under CC BY-SA

© DAYAH: Journal of Islamic Education 2019. Published by Center for Research and Community Service (LP2M) in cooperation with Master's Degree of the Department of Islamic Education, Postgraduate Program of Universitas Islam Negeri (UIN) Ar-Raniry Banda Aceh, Aceh, Indonesia.

Free counters!

Indexed by:

            

               

  Find in a library with WorldCat          

                 

Supported by