PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN STAD BERBANTUAN MEDIA PLOTAGON TERHADAP KEAKTIFAN DAN HASIL BELAJAR IPA SISWA KELAS V SD
Abstract
The learning process at SDN Cibuntu 01 which has not used learning models and interactive media makes learning monotonous and conventional. The purpose of this study was to determine the effect of the Student Teams Achievement Division (STAD) learning model assisted by plotagon media on the activeness and learning outcomes of science in fifth grade elementary school students. This study uses a quantitative experimental approach with the Pre-Experiment method and the One Group Pretest Posttest design. By using saturated sampling technique, the research sample was obtained from one research class consisting of 27 students. The instrument in this study was a learning activity observation sheet and a test of learning outcomes in the form of multiple choice. Based on the results of the analysis of student activity, it was found that tcount (12,913) > ttable (2,064), as well as the results of the analysis of the learning outcomes test obtained tcount (14,736) > ttable (2,064). Based on the results of the analysis, it can be concluded that there is an effect of using the STAD learning model assisted by plotagon media on the activity and learning outcomes of the fifth grade students of SDN Cibuntu 01.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Aminah, Marzuki & Kaswari. (2015). Peningkatan Aktivitas Belajar Melalui Metode Eksperimen Pembelajaran IPA di SD. 2. https://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/viewFile/12556/11391
Astutik, S. (2020). Science , Engineering , Education , and Development Studies ( SEEDS ): Conference Series. Upaya Meningkatkan Keaktifan Siswa Dalam Proses Pembelajaran, 4(2), 80–86.
Rijal, F. (2018). PENGGUNAAN MEDIA AUDIO VISUAL DALAM PENINGKATAN HASIL BELAJAR MATERI RUKUN IMAN PADA SISWA KELAS I SD NEGERI 49 KOTA BANDA ACEH. PIONIR: Jurnal Pendidikan, 7(1).
Rijal, F. (2015). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Melalui Pendekatan Contextual Teaching And Learning Pada Konsep Tumbuhan Hijau Di Kelas V MIN Tungkob Aceh Besar. PIONIR: Jurnal Pendidikan, 4(2).
Fauhah, H., & Brillian, R. (2021). Analisis model pembelajaran make a match terhadap hasil belajar siswa no title. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran, 9(2), 325. https://journal.unesa.ac.id/index.php/jpap/article/view/10080
Haris, H. & Fitriani, B. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Teams Achievement Division (STAD) Pada Pelajaran Pkn di SMA Negeri 1 Watansoppeng. SUPREMASI: Junal Pemikiran, Penelitian Ilmu-ilmu Sosial, Hukum dan Pengajarannya, 13(1), 48-60. https://doi.org/10.26858/supremasi.v13i1.10012
Hazmiwati, H. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas II Sekolah Dasar. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(1), 178. https://doi.org/10.33578/jpfkip.v7i1.5359
Idayani, N. P. (2018). Pengaruh Pembelajaran Kooperatif Model STAD Terhadap Keaktifan dan Hasil Belajar IPA Kelas VII SMP. Journal of Education Action Research, 2(1), 30-39. https://doi.org/10.23887/jear.v2i1.13728
Irmayasari, S., Kristin, F., & Anugraheni, I. (2018). Penggunaan Model Pembelajaran Problem Solving untuk Meningkatkan Keaktifan dan Berpikir Kritis Pada SIswa Kelas 4 SD. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 3(1), 341–350.
Julia, P., & Ulfa, A. (2019). Hubungan Antara Pola Asuh Orang Tua dengan Hasil Belajar Siswa Pada Kelasiv SD Negeri 10 Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(1), 69–74.
Maulidiyah, C. (2022). Pengembangan Video Animasi Berbasis Plotagon dan Kinemaster untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif Siswa Kelas II SD Islam Lukman Hakim Pakisaji-Malang. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 6(1), 76 - 85. https://doi.org/10.21067/jbpd.v6i1.5910
Rohenan, R. (2021). Pemanfataan Media Powtoon Untuk Meningkatkan Semangat Dan Hasil Belajar Ekonomi Siswa Kelas Xi Ips 1 Sma Negeri 6 Tebo. ACTION : Jurnal Inovasi Penelitian Tindakan Kelas Dan Sekolah, 1(1), 46–53. https://doi.org/10.51878/action.v1i1.348
Rusman. (2019). Proses Pembelajaran Inquiry Siswa MI untuk Meningkatkan Kemampuan Matematika. Auladuna : Jurnal Prodi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 1(1), 100–109. https://doi.org/10.36835/au.v1i1.166
Ruwaida, H. (2019). Proses Kognitif dalam Taksonomi Bloom Revisi : Analisis Kemampuan Mencipta (C6) Pada Pembelajaran Fikih Di MI Miftahul Anwar Desa Banua Lawas. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 4(1), 51. https://doi.org/10.35931/am.v4i1.168
Utami, S. & Sucipto, L. (2017). Effektivitas Model Pembelajaran Team Assisted Individualization (TAI) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik Siswa Kelas VIII SMP, Paedagoria : Jurnal Kajian, Penelitian dan Pengembangan Kependidikan, 8(2), 32-36. https://doi.org/10.31764/paedagoria.v8i2.78
DOI: http://dx.doi.org/10.22373/pjp.v11i2.14000
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Leny Wafiyatul Insiyah, Diki Rukmana
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.