Generasi Alpha: Tantangan dan Kesiapan Guru Bimbingan Konseling dalam Menghadapinya

faisal anwar

Abstract


The alpha generation is the generation born from 2010-2025. This generation has parents from generations Y and Z. They were born at the same time as the rapid pace of technological development where information technology can be said to be perfect. In contrast to generations Y and Z where information technology technology is still in transition. The alpha generation cannot be separated from gadgets. Their proximity to gadgets has an effect on lifestyle, mindset, way of learning, and even health. This is a concern for many parents. This study aims to describe the character of children who were born as an alpha generation and the readiness of counseling teachers must prepare in dealing with them. The research method in this study is library research with qualitative techniques. The results of a study conducted from several reviewed articles. Guidance and counseling teachers must be creative in providing services to their students. They must also be technology literate in providing services. That's because the children of the alpha generation cannot be separated from gadgets.


Keywords


Alpha Generation, Challenges, Guidance and Counseling Teacher Readiness

Full Text:

PDF

References


American Psychological Association. (2018). APA Stress in AmericaTM Survey: Generation Z Stressed About Issues in the News but Least Likely to Vote. APA.

Anwar, F., & Julia, P. (2021). Analisis Strategi Pembinaan Kesehatan Mental Oleh Guru Pengasuh Sekolah Berasrama Di Aceh Besar Pada Masa Pandemi. JURNAL EDUKASI: Jurnal Bimbingan Konseling, 7(1), 64–83.

Badriatin, T. (2019). Metode Online Trading Dengan Relitrade Sebagai Literasi Dalam Pengembangan Pembelajaran Mata Kuliah Pasar Modal. Jurnal Ilmu Manajemen Dan Akuntansi, 7(2), 69–75.

Bilo, D. (2021). Pendidikan Agama Kristen Di Era Disrupsi: Peluang Inovasi “Blended Learning" Di Sekolah Dan Gereja. JURNAL LUXNOS, 7(1), 132–152.

Cholik, C. A. (2017). Pemanfaatan teknologi informasi dan komunikasi untuk meningkatkan pendidikan di Indonesia. Syntax Literate; Jurnal Ilmiah Indonesia, 2(6), 21–30.

Dewi, N. A. P., Utami, S., & Pradnyandari, K. A. D. R. (2021). FASHION FOR ALPHA GENERATION. Journal of Design, 1(1), 34–41.

Fadlurrohim, I., Husein, A., Yulia, L., Wibowo, H., & Raharjo, S. T. (2020).

Memahami Perkembangan Anak Generasi Alfa Di Era Industri 4.0. Focus : Jurnal Pekerjaan Sosial, 2(2), 178. https://doi.org/10.24198/focus.v2i2.26235

Faiz, A. (2021). Alasan Orang Melakukan Hal-Hal Berbahaya Demi Konten. TEMPO.CO.

Fuadi, A., Mutiâ, T., & Hartosujono, H. (2019). Faktor-Faktor Determinasi Perilaku Klitih. Jurnal Spirits, 9(2), 88–98.

Gazali, E. (2018). Pesantren Di Antara Generasi Alfa Dan Tantangan. OASIS : Jurnal Ilmiah Kajian Islam, 2(2), 96–109.

Ginanjar, A. R. (2022). GENERASI ALPHA DAN PENDIDIKAN 4.0. Kak Seto School. https://kaksetoschool.sch.id/index.php/galeri/32-generasi-alpha-dan-pendidikan-4-0

Handayani, S. A. (2020). Humaniora dan era disrupsi teknologi dalam konteks historis. UNEJ E-Proceeding, 19–30.

Hastini, L. Y., Fahmi, R., & Lukito, H. (2020). Apakah Pembelajaran Menggunakan Teknologi dapat Meningkatkan Literasi Manusia pada Generasi Z di Indonesia? Urnal Manajemen Informatika (JAMIKA), 10(1), 12–28.

Imah, M. T., & Purwoko, B. (2018). Studi Kepustakaan Penerapan Konseling Neuro Linguistic Programming (NLP) dalam Lingkup Pendidikan. Statu University of Surabaya.

Indah Yuni Puspita Sari, A. P. S. M. N. R. (2019). PENGEMBANGAN KOMPETENSI GURU BIMBINGAN DAN KONSELINGPADA ERA REVOLUSI INDUSTRI 4.0 DALAM KONTEKS KONSELING LINTAS BUDAYA. Prosiding Seminar Nasional Strategi Pelayanan Konseling Berbasis Kearifan Lokal Di Era Revolusi Industri 4.0, 93–100.

Indrajit, R. E. (2000). Manajemen sistem informasi dan teknologi informasi. Jakarta : PT Elex Media Komputindo.

Janna, N. M., & Sainuddin, I. H. (n.d.). Bimbingan dan Konseling bagi Siswa di Era Disrupsi.

Kasali, P. (2017). Disruption. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.

Kirana, D. L. (2019). Cyber Counseling Sebagai Salah Satu Model Perkembangan Konseling Bagi Generasi Milenial. Al-Tazkiyah, 8(1), 51–63.

Kurniawan, N. A. (2020). Profesionalitas guru bimbingan dan konselingselama pandemi Covid-19. In Prosiding Seminar Bimbingan Dan Konseling, 87–91.

Lian, B. (2019). Revolusi Industri 4.0 Dan Disrupsi, Tantangan Dan Ancaman Bagi Perguruan Tinggi. In Prosiding Seminar Nasional Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang.

Mahendra, B. (2017). EKSISTENSI SOSIAL REMAJA DALAM INSTAGRAM (SEBUAH PERSPEKTIF KOMUNIKASI). Jurnal Visi Komunikasi, 16(1), 151–160.

Muhammad. S, N. S. M. Herman. N. (2021). BIMBINGAN KONSELING DAN IMPLEMENTASINYA (MASALAH DALAM PRAKTEK BIMBINGAN KONSELING DI ERA DIGITAL DAN BAGAIMANA MENGATASINYA?). Inovasi Pendidikan, 8(1a), 23–28.

Novianti, R., Hukmi, H., & Maria, I. (2019). Generasi Alpha–Tumbuh Dengan Gadget Dalam Genggaman. Jurnal Educhild: Pendidikan Dan Sosial, 8(2), 65–70.

Nurahmi, H. (2015). Kompetensi Profesional Guru Bimbingan dan Konseling. Jurnal Al-Hikmah, 9(1), 45–50.

Ozkan, M., & Solmaz, B. (2015). Mobile Addiction of Generation Z and Its Effects. Social and Behavioral Sciences, 92–98.

Pahlevi, R. (2021). Jumlah Kasus Pemerkosaan dan Pencabulan Meningkat 31% dalam Lima Tahun Terakhir. Databoks. https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2021/12/15/jumlah-kasus-pemerkosaan-dan-pencabulan-meningkat-31-dalam-lima-tahun-terakhir

Prasetio, V. (2022). Demi Membuat Konten, Sekelompok Remaja Lakukan Aksi Bahaya Berhentikan Truk, Wali Kota Tangerang Heran: Jimatnya Apa Itu. POSKOTA. https://poskota.co.id/2022/04/09/demi-membuat-konten-sekelompok-remaja-lakukan-aksi-bahaya-berhentikan-truk-wali-kota-tangerang-heran-jimatnya-apa-itu

Putri, N. K., DHIAN P, I. Y., & ARIYANTO, R. D. (2021). STUDI KECANDUAN GAME ONLINE DAN KOMUNIKASI INTERPERSONAL SISWA DI SMAN 4 KOTA KEDIRI. Universitas Nusantara PGRI Kediri.

Rohimin, R. (2019). Reposisi Pendidikan Keluarga Bagi Anak Generasi Alfa. Nuansa: Jurnal Studi Islam Dan Kemasyarakatan, 1(2).

Sakti, B. C., & Yulianto, M. (2018). Penggunaan media sosial instagram dalam pembentukan identitas diri remaja. Interaksi Online, 6(4), 490–501.

Santosa, E. (2015). Raising Children In Digital Era. Jakarta : PT Gramedia.

Sepriwenda, M. N., Rizki, A. A., et al. (2022). SOSIALISASI INTERNET SEHAT DI KALANGAN REMAJA PADA SMP ISLAM AL WASATIYAH. JATIMIKA: Jurnal Kreativitas Mahasiswa Informatika, 3(1).

Siregar, A. R. (2022). Janjian Tawuran lewat WhatsApp Saat Jelang Sahur, Belasan Remaja di Tangsel Diamankan Polisi. Kompas.Com. https://megapolitan.kompas.com/read/2022/04/07/13103921/janjian-tawuran-lewat-whatsapp-saat-jelang-sahur-belasan-remaja-di?page=all

Wibisono, D. (2020). PENGARUH PENGGUNAAN INSTAGRAM TERHADAP EKSISTENSI DIRI REMAJA (Studi Pada Mahasiswa di Lingkungan FISIP UNILA). OSIOLOGI: Jurnal Ilmiah Kajian Ilmu Sosial Dan Budaya, 22(2), 145–164.

Wijanarko, Y. (2021). Sejak Usia Berapa Anak Terpapar Pornografi? Celah Akses : Ponsel, Malam dan Rumah Sendiri. Pikiran Rakyat.Com. https://www.pikiran-rakyat.com/kolom/pr-013083589/sejak-usia-berapa-anak-terpapar-pornografi-celah-akses-ponsel-malam-dan-rumah-sendiri

Wilga Secsio Ratsja Putri, R. N. N. & M. B. S. (2016). PENGARUH MEDIA SOSIAL TERHADAP PERILAKU REMAJA. Prosiding Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 47–51.




DOI: http://dx.doi.org/10.22373/taujih.v5i2.16093


     

View My Stats

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Editorial Office:

Prodi Bimbingan dan Konseling Islam
Fakultas Dakwah dan Komunikasi UIN Ar-Raniry
Jl. Syech Abdur Rauf Darussalam,
Banda Aceh - Aceh 23111
Telp: -
HP: +62 853 7927 0086
Email : fdk.prodibki@ar-raniry.ac.id

Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh
www.ar-raniry.ac.id