‘Ibadurrahman dalam Perpekstif Al-Qur’an: Studi Hermeneutics/Tafsir Maudhu’i

Emi Suhemi

Abstract


‘Ibadurrahman is an expression in Arabic which consists of 2 words, namely Ibad and arrahman. Ibad means servant, in the Qur'an it is usually indicated for those who believe, those who obey the commands of Allah and His Messenger. While arrahman means the most merciful. So, ‘Ibadurrahman is a servant of Allah who was given honor by Allah as a most merciful servant. This research is entitled ‘Ibadurrahman in the perspective of the Koran Al-Quran by using a hermeneutics approach (tafsir maudhu'i). The steps taken in this approach are collecting verses with the theme of ‘Ibadurrahman in the Al-Quran, then also collecting hadiths on the theme of ‘Ibadurrahman criteria, and also using several dictionaries which are used as tools to find an etymological understanding of Ibadurrahman's criteria. The purpose of this research is to know the criteria of Ibadurrahman in the Al-Quran. The result of this research is that it is found that there are ten criteria from ‘Ibadurrahman.

ABSTRAK

Ibadurrahman adalah ungkapan dalam bahasa Arab yang terdiri dari 2 kata yaitu Ibad dan ar-Rahman. Ibad artinya hamba, dalam al-Qur'an biasa ditunjukkan untuk orang-orang yang beriman, orang-orang yang ta'at kepada perintah Allah dan Rasul-Nya. Sedangkan ar-Rahman artinya yang maha pengasih. Jadi, ‘Ibadurrahman adalah hamba Allah yang diberi kemulian oleh Allah sebagai hamba yang maha penyayang. Penelitian ini berjudul Ibadurrahman dalam Perspektif Al-Quran penelitian ini menggunakan pendekatan hermeneutics (tafsir maudhu’i). Adapun langkah-langkah yang ditempuh dalam pendekatan ini yaitu mengumpulkan ayat-ayat yang bertemakan ‘Ibadurrahman di dalam al-Qur’an, kemudian juga mengumpulkan hadist-hadist yang bertemakan kriteria ‘Ibadurrahman, dan juga menggunakan beberapa kamus yang dijadikan alat untuk menemukan pemahaman kriteria ‘Ibadurrahman secara etimologi. Adapun tujuan dari penelitian ini adalah mengetahui kriteria Ibadurrahman dari sudut pandang penafsiran  al-Qur’an.  Hasil dari penelitian ini adalah  ditemukan pemahaman yang bervariasi tentang penafsiran dari kriteria  ‘Ibadurrahman.


Keywords


‘Ibadurrahman, Tafsir, Al-quran, Al-Hadith

Full Text:

PDF

References


Departemen Agama RI 1989, Orientasi pengembangan Ilmu Tafsir (Departemen Agama RI direktorat jenderal pembinaaan perguruan tinggi dalam islam.

Shihab, M. Quraisy, 1994. Membumikan Al-Qur’an (Fungsi Wahyu dalam Kehidupan Masyarakat). Bandung: Mizan

Syaikhshafiyurrahman Al-Mubarakfury, 2012. Tafsir Ibnu Katsir, Bandung: sigma creative media corp.

https://www.republika.co.id/berita/mj36fb/ibadurrahman/diakses7juni2022

https://tafsiralquran.id/tafsir-surah-al-furqan-ayat-64/diaksestgl5/62022

https://islam.nu.or.id/shalat/5-keistimewaan-shalat-malam-PZt38/diakses5/62022

https://kumparan.com/berita-hari-ini/surat-al-furqan-ayat-67-arab-latin-arti-dan-isi-kandungannya-1vaxeQKupMQ/full/diakses5juni2022

https://tafsirweb.com/6323-surat-al-furqan-ayat-67.html/diakses5juni2022

https://muslim.or.id/3952-mengatur-dan-membelanjakan-harta.html/diakses5juni2022

https://tafsiralquran.id/tafsir-surah-al-furqan-ayat-70-71/diakses7juni2022

http://www.ibnukatsironline.com/2015/07/tafsir-surat-al-furqan-ayat-72-74.html/diakses7juni2022




DOI: http://dx.doi.org/10.22373/jim.v19i2.13546

Copyright (c) 2022 Emi Suhemi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

INDEXED BY:

  

EDITORIAL OFFICE:

Syeikh Abdur Rauf Street, Faculty of Islamic Theology and Philosophy Building, Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh, Banda Aceh, Postal Code 23111 Indonesia

Email: Jurnalmuashirah@ar-raniry.ac.id 

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats