PENGARUH MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF WORDWALL TERHADAP KEMAMPUANG BERPIKIR LOGIS ANAK USIA 5-6 TAHUN DI TAMAN KANAK-KANAK HANG TUAH KOTA PADANG

Authors

  • Sri Rezki Amanda Universitas Negeri Padang
  • Rakimahwati Universitas Negeri Padang
  • Lili Mulyani Universitas Negeri Padang
  • Yulsyofriend Universitas Negeri Padang
  • Tisna Syafnita Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.22373/6jbc7a86

Keywords:

Media Pembelajaran;Interaktif;Wordwall

Abstract

This study tested the effect of interactive learning media Wordwall on the logical thinking skills of children aged 5-6 years. Using a Quasy experimental design, 24 children at Hang Tuah Kindergarten Padang were divided into experimental and control groups. The test results showed a significant increase in the experimental group (from an average of 10.75 to 18.75) compared to the control group (from 6.92 to 9.50). Statistical analysis (p < 0.001) proved a significant difference between the average scores of the two groups. In conclusion, the use of Wordwall media has proven effective in improving the logical thinking skills of early childhood, providing important implications for educators in choosing interactive and game-based learning methods.

References

Almiatullah, A., Gunawan, G., Astini, B. N., & Rachmayani, I. (2025). Peningkatan Kemampuan Kognitif Melalui Media Game Interaktif Wordwall Pada Kelompok B di Permata Hati Islamic Preschool. Indonesian Journal of Elementary and Childhood Education, 6(2), 69-78.

Febriani, P. R., Zikrayanti, Z., & Hasan, N. A. (2025). Evaluasi Keterampulan Storyteller Dalam Menyampaikan Cerita Pada Anak Usia Din Di Taman Kanak-Kanak Ruman. Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak, 11(2), 265-281.

Hasanah, U., & Gudnanto, G. (2023). Pemanfaatan Game Edukasi Wordwall untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif Anak Usia Dini. Khazanah Pendidikan, 17(2), 73-84.

Hasan, M., Milawati, Darodjat, Khairani, H., & Tahrim, T. (2021). Media Pembelajaran. In Tahta Media Group.

Hijriati, P. R. (2021). Proses Belajar Anak Usia 0 Sampai 12 Tahun Berdasarkan Karakteristik Perkembangannya. Bunayya : Jurnal Pendidikan Anak, 7(1). https://doi.org/10.22373/bunayy a.v7i1.9295

Ismawati, D., & Prasetyo, I. (2020). Efektivitas Pembelajaran Menggunakan Video Zoom Cloud Meeting pada Anak Usia Dini Era Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 665. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.671

Ilhami, A. (2025). Pengaruh Permainan Uno Stacko Terhadap Kemampuan Berpikir Logis Anak Usia 5-6 Tahun Di TK Kartika II-1 Kota Palembang. Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak, 11(2), 239-249.

Larasati, P., Putrayasa, I. B., & Martha, I. N. (2023). Pemanfaatan Media Wordwall. net Sebagai Media Evaluasi dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Nusantara: Jurnal Pendidikan Indonesia, 3(3), 395-412.

Nunung Rohimah dan Ema Apriati, “Meningkatkan Kemampuan Berpikir Logis Untuk Anak Usia Dini Melalui Kegiatan Membentuk Plastisin”, Jurnal CERIA, Vol. 03 No. I (Januari 2020), 94-95.

Nursarofah Nisna, Taopik Rahman, & Gilar Gandana. (2024). Game Interaktif Wordwall Sebagai Inovasi Media Pembelajaran Digital Pada Anak Usia Dini. Jurnal Pelita PAUD, 9(1), 78–85. https://doi.org/10.33222/pelitapaud.v9i1.3900

Piaget, J. (1952). The origins of intelligence in children (Vol. 8, No. 5, pp. 18-1952). New York: International universities press. 23-24

Puspaardani, Pupung, Nurhayati, Zubaidi, and Hijrah, S. (2019). Media realita dalam mengenalkan kosa kata anak kelompok A di TK Kembang Teratai Kelurahan Lekobalo Kecamatan Kota Barat Kota Gorontalo.JPP PAUD FKIP Untirta, 6 (1), 63-80.

Purnamasari, S., Rahmanita, F., Soffiatun, S., Kurniawan, W., & Afriliani, F. (2022). Bermain bersama pengetahuan peserta didik melalui media pembelajaran berbasis game online word wall. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(1), 70-77.

Sella Monika, Warananingtyas Palupi dan Nurull Zuhro, “Profil Kemampuan Berpikir Logis Anak Usia 5-6 Tahun” Jurnal Kumara Cendikia, no. 1 (2023): 48–49.

Veronica, N. (2018). Permainan edukatif dan perkembangan kognitif anak usia dini. Pedagogi: Jurnal Anak Usia Dini Dan Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 49-55.

Widiati, D. P., Suryani, L., Emiliana, W., Sari, E. A., & Hariyani, A. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Montessori terhadap Kemandirian Anak di TK Kids Republic Jakarta Timur. SELING: Jurnal Program Studi PGRA, 9(1), 79-87.

Wijayanti, F. D., & Lestariningrum, A. (2022). Studi Literatur Pengembangan Kemampuan Berpikir Logis Anak Usia 5-6 Tahun Melalui Media Digital. Semdikjar, 143–150.

Wahyuningsih, E., & Rahmawati, R. D. (2023). Analisis Kemampuan Berpikir Logis Anak Usia 5–6 Tahun di TK Gugus Melati. Jurnal Kumara Cendekia, 12(1), 45–55.

Published

2025-08-09

Issue

Section

Articles

How to Cite

PENGARUH MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF WORDWALL TERHADAP KEMAMPUANG BERPIKIR LOGIS ANAK USIA 5-6 TAHUN DI TAMAN KANAK-KANAK HANG TUAH KOTA PADANG. (2025). Bunayya : Jurnal Pendidikan Anak, 11(2), 299-310. https://doi.org/10.22373/6jbc7a86