ANALISIS MUTU MADRASAH UNGGULAN DI ACEH: Studi di Madrasah Aliyah Ruhul Islam Anak Bangsa (MA RIAB) and Madrasah Aliyah Negeri (MAN) Model Banda Aceh

Ina Fauziana Syah

Abstract


This research focused on the deep analysis about the description of qualified Islamic School in Aceh. This research using qualitative research method, the data collected through interviews, observation and documentary study. Sample of this research are Madrasah Aliyah Ruhul Islam Anak Bangsa (MA RIAB) and Madrasah Aliyah Negeri (MAN) Model B. Aceh. This research found that MA RIAB and MAN Model are not fully qualified since they are not yet implementing the brandmark of qualification properly.

Keywords


Profile; Islamic School; Qualification

Full Text:

PDF

References


Abuddin Nata, Kapita Selekta Pendidikan Islam, Jakarta: Rajawali Press, 2012.

Abdul Hadis, Nurhayati B, Manajemen Mutu Pendidikan, Bandung: Alfabeta, 2010.

Ahmadi H. Syuran Nafis, Pendidikan Madrasah (Dimensi Profesional dan Kekinian), Yogyakarta: LaksBang Presindo, 2011.

Ainurrafiq Dawam & Ahmad Ta’arifin, Manajemen Madrasah Berbasis Pasantren, Sapen: Lista Fariska Putra, 2004.

Edwar Sallis, Manajemen Mutu Terpadu Pendidikan, Yogyakarta: IRCiSoD, 2011.

Farid Hasyim, Strategi Madrasah Unggulan, Yogyakarta: Prismasophie, 2009.

Jamal Ma’mur Asmani, Kiat Melahirkan Madrasah Unggulan, Jogyakarta: Diva Press, 2013.

Jamaluddin Idris, Teknik Evaluasi Dalam Pendidikan dan Pembelajaran, Bandung: Citapustaka Media Perintis, 2011.

Junaidi, Desain Pengembangan Mutu Madrasah, Yogyakarta: Teras, 2011.

Majlis Pendidikan Daerah Provinsi NAD, Rencana Strategis penddikan Nanggroe Aceh Darussalam 2007-2012 Kebijakan, Strategi, dan Pembiyaan, Banda Aceh: CV. Guruminda, 2007.

Masnur Muslich, KTSP Pembelajaran Berbasis Kompetensi dan Kontekstual, Jakarta: Bumi Aksara, 2007.

Muhaimin,Sutiah, Sugeng Listyo Prabowo, Manajemen Pendidikan, Jakarta: Kencana, 2003.

Muhaimin, Wacana Pengembangan Pendidikan Islam, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2003.

Muhaimin, Paradigma Pendidikan Islam – Upaya Mengefektifkan Pendidikan Agama Islam di Sekolah, Bandung: Remaja Rosdakarya, 2001.

Muhaimin, Sutiah, Sugeng Listyo Prabowo, Pengembangan Model KTSP pada Sekolah dan Madrasah, Jakarta: Rajawali Press, 2008.

Muhammad Fathurrahman, Implementasi Peningkatan Mutu Pendidikan Islam, Jogyakarta: Teras, 2012.

Muhammad Fathurrahman, Sulistyorini, Meretas Pendidikan Berkualitas Dalam Pendidikan Islam, Jogyakarta: Teras, 2012.

Nana Syaodih Sukmadinata. Dkk, Pengendalian Mutu Pendidikan Sekolah menengah: Konsep, Prinsip, dan Instrumen, Bandung: Refika Aditama, 2006.

Sugiyono, Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D, Bandung: Alfabeta, 2006.

Suparlan, Membangun Sekolah Efektif, Jogyakarta: Hikayat, 2008.

Tim Redaksi Pustaka Yustisia, Himpunan PP 2010 Tentang Pengelolaan dan Penyelenggaraan Pendidikan, Yogyakarta: Pustaka Yustisia, 2011.

Thomas Armstrong, The Best Schools (Mendidik Siswa Menjadi Insan Cendikia Seutuhnya), Bandung: Kaifa, 2011.

Udin Saefudin Sa’ud, Inovasi Pendidikan, Bandung: Alfabeta, 2008.

Wahyudi, Kepemimpinan Kepala Sekolah, Bandung: Alfabeta, 2009.




DOI: http://dx.doi.org/10.22373/jid.v17i1.1590

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Jurnal Ilmiah Didaktika

Media Ilmiah Pendidikan dan Pengajaran

 


All works are licensed under CC-BY

Statistik Pengunjung

© Jurnal Ilmiah Didaktika 2019. Published by Center for Research and Publication UIN Ar-Raniry; All rights reserved.
This website has been viewed hit counter website times.
 
 
Indexed by: