Strategi Komunikasi Pemasaran Pariwisata Dinas Pariwisata Aceh Tengah Dalam Promosi Industri Wisata Lokal

Ulfa Khairina

Abstract


This study aims to examine the strategies used and implemented by Central Aceh Tourism Office in promoting the regional tourism industry to local and foreign tourists. This research also look at how by Dinas Pariwisata Aceh Tengah in promotion of local tourism industry to domestic and foreign tourists. The research also looks at how Central Aceh Tourism Office conducts tourism marketing communications by implementing the stages of the communication strategy. This research use descriptive qualitative approach. Data collection techniques using interviews and participatory observation. Determination of informants is done on pruposive sampling technique. Indormants used as primary data sources in this study were representatives from the Central Aceh Tourism Office and the tourist they met in the tourism location. The result showed that Central Aceh Tourism Office was not maximal in carrying out tourism marketing communications.


Keywords


Communications, Marketing, Tourism, Social Media, Instagram

Full Text:

PDF

References


Buku

Ardianto, Elvinaro,. Komala, Lukiati,. Karlinah, Siti,. 2014. Komunikasi Massa Suatu Pengantar. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Bungin, Burhan. 2007. Analisis Data Kualitatif. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Bungin, Burhan. 2017. Komunikasi Pariwisata (Tourism Communication) Pemasaran dan Destinasi. Jakarta: Kencana.

Dharmawestha, Swasta, Irawan. 2014. Manajemen Pemasaran Modern. Yogyakarta: BPFE.

Hermawan, Agus,. 2012. Komunikasi Pemasaran. Jakarta: Penerbit Erlangga.

Priansa, Donni Juni. 2017. Komunikasi Pemasaran Terpadu. Bandung: Pustaka Setia.

Priyadi, Unggul. 2016. Pariwisata Syariah Prospek dan Perkembangan. Yogyakarta: UPP YKPN.

Tjiptono, F. 2008. Komunikasi Pemasaran, Yogyakarta: Penerbit Andi.

Utama, I Bagus Rai. 2017. Pemasaran Pariwisata. Yogyakarta: Andi.

Moleong, Lexy J. 2007. Metode Penelitian Kualitatif, Bandung: Remaja Rosdakarya.

Mulyana, Deddy. 2017. Ilmu Komunikasi Suatu Pengantar. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Zarella, Dan. 2010. The Social Media Marketing Book. Jakarta: Serambi Ilmu Semesta Anggota IKAPI.

Jurnal

Astuti, Linda, and Khairil Buldani. “MODEL LASSWELL DALAM KOMUNIKASI PEMBANGUNAN KAWASAN WISATA BENGKULU.” Profesional: Jurnal Komunikasi Dan Administrasi Publik, 2017. https://doi.org/10.37676/professional.v3i3.368.

Azman, A. (2018). Komunikasi Pemerintahan Gampong dalam Pencegahan Peredaran dan Penggunaan Narkoba. Jurnal Peurawi: Media Kajian Komunikasi Islam, 1(2).

Efendi, Muhsin, Patriandi Nuswantoro, “Pengelolaan Pariwisata Alam Dalam Upaya Peningkatan Pendapatan Asli Daerah Perspektif Qanun Aceh Nomor 8 Tahun 2013 Tentang Kepariwisataan”, Reusam Jurnal Hukum, Vol. 5, No. 2, Oktober 2019.

Farhatiningsih, Lizzatul. “OPTIMALISASI PENGGUNAAN INSTAGRAM DALAM PRAKTIK KEHUMASAN PEMERINTAH.” Diakom : Jurnal Media Dan Komunikasi, 2018. https://doi.org/10.17933/diakom.v1i1.14.

Nusa, Lukman. 2010. “Halaman Muka Majalah Tempo (Studi Analisis Isi Perbedaan Halaman Muka Representasi Tajuk Utama Majalah Tempo Edisi Tahun 1993/1994 Dengan Tahun 2009/2010).” Profetik: Jurnal Komunikasi Volume 09,: No 01.

Nurdin, T. Z. (2018). Komunikasi pembangunan masyarakat; sebuah model Audit sosial multistakeholder. Jurnal Peurawi: Media Kajian Komunikasi Islam, 1(1).

Sulthan, Muhammad. “Komunikasi Pemasaran Pariwisata Kabupaten Purbalingga (Studi Pada Analisis Komunikasi Pariwisata Berbasis Digital).” Prosiding Seminar Dan Call for Paper, 2017.

Tunggala, Suanti, and Ken Amasita Saadjad. “Strategi Komunikasi Pada Dinas Kebudayaan Dan Pariwisata Dalam Mempromosikan Objek Wisata Kabupaten Banggai.” Jurnal Komunikasi, 2019. https://doi.org/10.24912/jk.v11i2.2714.

Akses Web

Andi Dwi Riyanto, Hootsuite (We are social): Indonesia Digital Report 2021, diakses melalui http://andi.link/hootsuite-we-are-social-indonesian-digital-report-2021 pada tanggal 10 November 2021.

Rekomendasi Tempat Wisata di Aceh Tengah, diakses melalui https://tempatwisataseru.com/tempat-wisata-di-aceh-tengah/ pada tanggal 18 Mei 2021.




DOI: http://dx.doi.org/10.22373/jp.v5i1.12808

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.



View My Stats


sintaDOAJgoogle-scholarmorarefonesearchbasegarudaPKPicidrjiresearchbibNelitiworldcatcrossrefscilit 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Editorial Office:

Pascasarjana UIN Ar-Raniry Building,
Jl. Ar-Raniry No. 1, Darussalam,
Banda Aceh - Aceh 23111
Phone : 085173104474
Email : peurawi@ar-raniry.ac.id

Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh
www.ar-raniry.ac.id