Kebijakan Sertifikasi Dosen Terhadap Peningkatan Kinerja Dosen Pascasarjana Prodi Pendidikan Agama Islam UIN Ar-Raniry Banda Aceh

Uswatun Hasanah, Anton Widyanto

Abstract


The purpose of this study was to determine the lecturer certification policy to improve the performance of lecturers in the Islamic Education Study Program of Postgraduate UIN Ar-Raniry Banda Aceh. This research method is descriptive with a qualitative approach, with data collection techniques carried out using library study techniques and field studies, The informants in this study are 1) Lecturers who have passed the certification, 2) Head of the Islamic Education Study Program, 3) Students of the Islamic Education Study Program. The results showed that the implementation of lecturer certification in general is not only limited to fulfilling the obligations of the Lecturer Workload (BKD) but also an effort to improve the quality expected by the Lecturer Certification Program, and lecturers who receive certification benefits support efforts to improve the quality of learning and performance

Keywords


Policies; Lecturer Certification; and Lecturer Performance

References


Ahmadi, Maisah, & Fadlilah. (2023). “Dampak Sertifikasi Dosen: Profesionalisme, Profesi, Kompetensi Terhadap Kinerja Dosen”. Jurnal Kewirausahaan dan Multi Talenta (JKMT), Vol.1 (3), 92-100. https://doi.org/10.38035.jkmt.v1i3

Darmako, Dwi. “Dampak Tunjangan Sertifikasi Terhadap Kinerja Guru. Jurnal Madaniyyah, I, 2086-3462.

Daromes, Fransiskus E., & Ng, Suwandi. (2014). “Sertifikasi Dosen Dalam Perspektif Sistem Pengukuran Kinerja dan Pembentukan Mental Model”. Dinamika Akuntansi, Keuangan dan Perbankan, Vol.3 (2), 153-165.

Juwita, M. N., Purnowo, Agus, P., Handayani, A. (2023). “Implementasi Kebijakan Sertifikasi Dosen Dalam Meningkatkan Kinerja Dosen”. E-JKP Program Studi Magister Ilmu Administrasi Universitas Bandar Lampung, Vol.9 (1), 19-27.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, (2019). Buku Pedoman Sertifikasi Pendidik untuk Dosen (SERDOS) Terintegrasi, In Dikti.

Khatijah, A, S., Suwaldiman. (2016). “Kesadaran Dosen AKuntasi FE UII Terhadap Sertifikasi Profesi: Sebuah Analisis Deskriptif”. Prosiding Seminar Nasional Multi Disiplin Ilmu & Call for Papers Unisbank, 869-879.

Listryarini, D. (2017). “Pengaruh Pemberian Sertifikasi Dosen, Motivasi Kerja, dan Disiplin Kerja Terhadap Kinerja Dosen Perguruan Tinggi Swasta Kota Semarang”. In PROCEEDINGS, Vol.1 (1).

Nugraha, H. A. (2021). “Pelaksanaan Sertifikasi Bagi Dosen Dalam Rangka Meningkatkan Kinerja Dosen: Studi Pada Universitas Ekasakti”. Unes Journal Of Swara Justia, Vol.5 (1), 19-25. https://doi.org/10/31933/ujsj.v5i1

Nur, C.M. (2020). “Pengaruh Sertifikasi Terhadap Kompetensi Profesional Guru Sekolah Menagah Atas di Aceh Jaya”. Jurnal Mudarrisuna: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, Vol.10 (1), 60-74. https://doi.org/10.22373/jm.v10i1.6790

Nusantari, D. O. (2022) “Sertifikasi Dosen, Sebuah Amanat Untuk Kemajuan Pendidikan Bangsa”. Prosiding Seminar Nasional Sains, Vol.3 (1).

Pattiasina, M., Roring, M., Rumawas, W. “Pengaruh Kompetensi Sumber Daya Manusia Terhadap Kinerja Karyawan PT. Bank Tabungan Negera, Tbk. Kantor Cabang Manado”. Jurnal Administrasi Bisnis, 1-6.

Piscayanti, S.K, Mahayanti, S, NW. (2015). “Pengaruh Sertifikasi Dosen Terhadap Kinerja Pengajaran Dosen Undiksha”. Junal Ilmu Sosial dan Humaniora, Vol.4 (1), 534-544.

Putra, R.B., & Fitri, H. (2021). “Literature Review: Model Pengukuran Kinerja Dosen dan Orgazizational Citizenship Behavior Berdasarkan Karakteristik Individu, Budaya Kerja dan Perilaku Individu”. Jurnal Imu Manajemen Terapan, Vol.2 (4), 485-512.

Saputra, Y. N. (2020). “Pengaruh Kepemimpinan, Motivasi, Kompensasi Terhadap Kinerja Dosen”. Edukasi: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama dan Keagamaan, Vo.18 (1), 118-135.

Sugiarti, E., & Mawardi. (2021). “Monitoring Kinerja Dosen: Manfaat dan Dampaknya Terhadap Perguruan Tinggi”. Vol.4 (4), 816-822.

Sugiyo. (2020). “Pengaruh Sertifikasi Dosen dan Motivasi Terhadap Kinerja Dosen Pada Sekolah Tinggi Multi Media Yogyakarta”. Jurnal Ilmiah Produksi Siaran, Vol.6 (1),16-28.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 14 Tahun 2005 Tentang Guru dan Dosen.

Wahyudi, Andri. “Sertifikasi Dosen Dalam Upaya Peningkatan Kualitas Pembelajaran di Program Studi Administrasi Publik Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Tulungagung”. 1-28.

Wahyudi, W. (2020). “Kinerja Dosen: Konstribusinya Terhadap Akreditasi Perguruan Tinggi”. Scientific Journal Of Reflection: Economic, Accounting, Management and Business, Vol. 3(4), 401-410.

Yasin, V. (2021). “Penerapan Sistem Kegiatan Belajar dan Mengajar Dalam Instrumen Sertifikasi Dosen Profesional menggunakan metode SMART”. TRIDHARMADIMAS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Jayakarta, Vol.1 (1), 37-55.

Nila, M., Agus Purnomo & Agustuti Handayani, “Implementasi Kebijakan Sertifikasi Dosen Dalam Mengingkatkan Kinerja Dosen, e-JKPP, Vol.9 (1), April 2023. DOI:10.36448/ejkpp.v9i1.3111




DOI: http://dx.doi.org/10.22373/jie.v7i2.24966

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Welcome to DAYAH: Journal of Islamic Education open journal system. Thank you very much for visiting. We are looking forward to getting your articles

 

DAYAH: Journal of Islamic Education

WebAnalytics

All works are licensed under CC BY-SA

© DAYAH: Journal of Islamic Education 2019. Published by Center for Research and Community Service (LP2M) in cooperation with Master's Degree of the Department of Islamic Education, Postgraduate Program of Universitas Islam Negeri (UIN) Ar-Raniry Banda Aceh, Aceh, Indonesia.

Free counters!

Indexed by:

            

               

          

                 

Supported by