PRINSIP DAN KRITERIA PERIKLANAN DARI PERSPEKTIF ISLAM

Teuku Meldi Kesuma

Abstract


Advertising in marketing Islamic products must be believed and understood as an important part of marketing based on Islam which should not be separated. This paper examines the principles and criteria of advertising from the perspective of Islam. It is caused by the increase of companies and institutions which are based on Islamic values such as Islamic financial institutions that promote its products the consumers. The important issues discussed in this paper is how the reality of concepts, principles, and criteria of Islamic advertising? Therefore this paper is developing an advertising concept from the perspective of Islam and to know for sure whether the principles and criteria that should exist in advertising Islam. The methodology applied in this paper is through a literature review by using content analysis. Hopefully, this study could develop an Islamic perspective advertisement concept in terms of principles and criteria. ======================================================================================================== Periklanan dalam memasarkan produk-produk Islam harus diyakini dan di pahami merupakan bahagian penting dalam pemasaran yang berdasarkan Islam yang tidak boleh dipisahkan. Tulisan ini mengkaji prinsip-prinsip dan kriteria periklanan dalam perspektif Islam. Hal ini disebabkan semakin ramai dan tingginya pertumbuhan perusahaan dan institusi yang berlandaskan nilai-nilai Islam seperti institusi keuangan Islam yang mempromosikan produk dan perkhidmatannya kepada orang ramai. Persoalan penting yang dibahas dalam kertas kerja ini adalah bagaimanakah bentuk konsep, prinsip dan kriteria periklanan Islam yang sebenarnya? Oleh karena itu tujuan kertas kerja ini adalah untuk membangun satu konsep periklanan dari perspektif Islam dan untuk mengenal pasti apakah prinsip-prinsip serta kriteria yang seharusnya ada dalam periklanan Islam. Metodologi kajian yang digunakan dalam kertas kerja ini adalah metode kepustakaan dengan menggunakan analisis isi. Kajian ini diharapkan dapat membentuk konsep periklanan dalam perspektif Islam dari segi prinsip dan kriterianya.

Full Text:

PDF

References


al-BukhÄrÄ«, AbÅ« ‘Abd AllÄh Muḥammad ibn IsmÄ‘īl. (1997). Sahih Al-BukhÄrÄ« (Muhammad Muhsin Khan, Trans. Vol. 3). Riyadh, Saudi Arabia: Maktaba Dar-us-Salam.

Davis, Joel J. (1997). Advertising Research: Theory and Practice. New Jersey: Prentice-Hall.

Duncan, Tom. (2008). Imc Using Advertising & Promotion to Build Brands. Singapore: McGraw Hill.

Ibn-Katsir. (1999). Al Thaiyibah Li Nasyri Wa Al Tauzi. Beirut: Dar Al-ma'arif.

Kasali, Rhenald (1995). Manajemen Periklanan: Konsep Dan Aplikasinya Di Indonesia (Fifth Edition ed.). Jakarta: Pustaka Utama Grafiti.

Kleppners. (2008). Kleppners Advertising Produre (17 ed.). New Jersey: Pearson Sdv, Inc.

Kotabe, Masaki, & Kristian, Helsen. (2004). Global Marketing Management (3th ed.). New York: John Wiley & Son.

Kotler, Phillip. (2003). Marketing Management. New Jersey: Prentice Hall, Inc.

Lim, Elison Ai Ching, Ang, Swee Hoon, Lee, Yih Hwai, & Leong, Siew Meng. (2009). Processing Idioms in Advertising Discourse: Effects of Familiarity, Literality, and Compositionality on Consumer Ad Tindak Balasse. Journal of Pragmatics.

Morissan, M.A. (2010). Periklanan: Komunikasi Pemasaran Terpadu. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Muslim, AbÅ« al-Ḥusayn ‘AsÄkir ad-DÄ«n Muslim ibn al-ḤajjÄj ibn. (2007). Sahih Muslim (Nasiruddin al-Khattab, Trans. Vol. 3). Riyadh, Saudi Arabia: Maktaba Dar-us-Salam.

Nada, Abdul Aziz bin Fathi as Sayyid. (2006). Ensiklopedia Etika Islam: Begini Semestinya Muslim Berprilaku Terjemahan Dari Mausu’ah Al-Adab Al-Islamiyyah Al-Murattabah Ala Al-Huruf Al-Hija’iyah. Jakarta: Magfirah Pustaka.

Othman, Radzi. (2005). Ekonomi Dalam Perspektif Al-Qur’an Dan Al Sunnah. Malaysia: Universiti Sains Malaysia.




DOI: http://dx.doi.org/10.22373/share.v1i1.718

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2012 SHARE Jurnal Ekonomi dan Keuangan Islam

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.