KONSEPSI FITRAH MANUSIA DALAM PERSPEKTIF ISLAM DAN IMPLIKASINYA DALAM PENDIDIKAN ISLAM KONTEMPORER

Toni Pransiska

Abstract


One important concept in Islamic education is the concept of Fitrah. The concept of Fitrah is not identical with the Empirism Theory (tabularasa theory). Therefore, the Empirism theory - propounded by John Locke - view that people is white, like the paper has not been crossed out. Environment and education is that gives color to the paper. In contrast, the view that human nature (Fitrah) is more than just a white paper and clean, but in nature there is the potential that is carried by humans. That potential is the power or strength to accept religion or Tauhid. Therefore, the environment and education has a strategic role in developing human nature.Finally, well-educated nature make him as a generation of people who love peace, inclusive and continuous improvement.

Keywords


Fitrah concept; human; Islamic education

Full Text:

PDF

References


Ainin, Moch, Metodologi Penelitian Bahasa Arab, Malang: Hilal Pustaka, 2007.

Amiruddin, M. Hasbi Ulama Dayah, Pengawal Agama Masyarakat Aceh Lhokseumawe: Nadiya Foundation, 2003.

Departemen Agama RI, Al-Qur’an, Al-Qur’an dan Terjemahan,Jakarta: Yayasan Penyelenggara Penterjemah/Penafsiran al-Qur’an, 1978.

Departemen Pendidikan dan Kebudayaan, Kamus Besar Bahasa Indonesia, Jakarta: Balai Pustaka, 1990.

____________, Sejarah Pendidikan Daerah Istimewa Aceh, Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan, 1984.

Dhofier, Zamakhsari, Tradisi Pesantren: Studi Tentang Pandangan hidup Kyai, Jakarta: LP3ES, 1985.

Handoko, Manajemen Personalia dan Sumber Daya Manusia, Yogyakarta: BPFE, 1996.

Hariyono, Rudy, Menapak Jalan Sukses, Surabaya: Putra Pelajar, 2011.

Hasibuan, Malayu SP, Manajemen Sumber Daya Manusia, Jakarta: Bumi Aksara. 2005.

M. Echols, John dan Hassan Sadily, Kamus Inggris Indonesia,Jakarta: Gramedia, 1995.

Marno, T. S., Manajemen dan Kepemimpinan Pendidikan Islam, Bandung: Refika Aditama, 2008.

Mujamil Qomar, M, Manajemen Pendidikan Islam: Strategi Baru Pengelolaan Lembaga Pendidikan Islam, Jakarta: Erlangga, 2007.

Mulyono, MA, Manajemen Administrasi & Organisasi Pendidikan, Yogyakarta: Ar- Ruzz Media, 2010.

Nata, Abuddin, Sejarah Pertumbuhan dan Perkembangan Lembaga lembaga Pendidikan Islam di Indonesia, Jakarta: Gramedia Widyasarana Indonesia, 2001.

Pidarta, M, Manajemen Pendidikan Indonesia, Jakarta: Bina Aksara, 1998.

Purwato, Sigit, Pocket Mentor Manajemen Waktu, Jakarta: Erlangga 2007.

Qardhawi, Yusuf, al-Waqtu fî Hayat al-Muslim, diterjemahkan oleh Abu Ulya dengan judul Time is Up, Manajemen Waktu Islami, Yogyakarta: Qudsi Media, 2007.

Shihab, M. Quraish, Wawasan al-Qur’an; Tafsir Maudhu’i atas Pelbagai Persoalan Umat, Bandung: Mizan, 1996.

Sukardi, Metodologi PenelitianPendidikan Jakarta: Bumi Aksara, 2004.

Syaikhu, Ahmad, yang Muda, yang Memimpin, Jakarta: Buletin Reparasi, 2007.

Tasmaran, Toto, Kecerdasan Ruhaniah, Jakarta: Gema Insani Press, 2001.

Yacob, Ismail dalam Anonimous, Apresiasi Dayah sebagai Lembaga Pendidikan Islam di Aceh, Panitia Muktamar VII, PB Persatuan Dayah Inshafuddin, 2010.




DOI: http://dx.doi.org/10.22373/jid.v17i1.1586

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Flag Counter

This journal has been indexed by:
 
CopernicusGoogle ScholarSinta 3DOAJMorarefGarudaCrossRef WorldCatBASE
 DIDAKTIKA: Media Ilmiah Pendidikan dan Pengajaran
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License .
except where otherwise noted.