KOMPETENSI PROFESIONAL GURU BIMBINGAN KONSELING DALAM PEMECAHAN MASALAH BELAJAR SISWA DI MAN RUKOH BANDA ACEH

Hazrullah Hazrullah, Furqan Furqan

Abstract


Competency is a standard of ability required to describe both qualitative and quantitative qualifications of a person. It also underlies the execution of professional duties or technical skills. A person is declared competent in a particular area if he masters the skills related to his field of work. To carry out his duties, a counseling teacher at MAN Rukoh Banda Aceh must perform his job professionally so that the counseling guidance process works well. This research discusses the professional competencies that must be owned by a counseling teacher to solve the learning problems experienced by students at MAN Rukoh Banda Aceh. This research uses a descriptive qualitative method. The data is obtained from observation, interview, and documentation. The results showed that counseling teachers at MAN Rukoh have a relevant educational background. Eventually, they have professionally done their work and also responsibly solve student's problems. The counseling teachers at MAN Rukoh Banda Aceh provide individual services for students so that their learning problems can be solved well.

Keywords


Professional; Competence and Counseling Guidance

Full Text:

PDF

References


Al qur’anul karim

Baraja, Abu Bakar, Psikologi Konseling dan Teknik Konseling, Jakarta: Studia Press, 2004.

Nurihsan, Achmad Juntika. Strategi Layanan Bimbingan dan Konseling, Bandung: Rafika Aditama, 2005.

Majid, Abdul. Perencanaan Pembelajaran, Bandung: Remaja Rosdakarya 2005.

Sudijono, Anas. Pengantar Evaluasi Pendidikan, Yogyakarta: Jakarta Rajawali Perss, 2004.

Walkito, Bimo. 2004. Bimbingan dan Konseling di Sekolah, Yokyakarta: Andi

Sukardi, Dewa Ketut. Pengantar Pelaksanaan Program Bimbingan dan Konseling di Sekolah, Jakarta: Rineka Cipta, 2002.

Eko, Standar Kualifikasi Akademik, Artikel, (online), di akses melalui situs: http;//www. Eko13. Wordpress.Com, 18 Juni 2015

Sumardjo, Endro, Mengembalikan Wibawa Guru, Jakarta: Balai Pustaka, 2004.

Azis, Hamka Abdul. Karakter Guru Profesional, Jakarta: Almawardi Prima, 2012.

B. Uno, Hamzah. Profesi Kependidika, Jakarta, Bumi Aksara, 2007.

Herdiansyah, Haris. Metodologi Penelitian Kualitatif Untuk Ilmu Sosial, Jakarta: Salemba Humanika, 2011.

Hariwijaya & Bisri M. Djaolani. 2004. Pedoman Menyusun Skripsi dan Tesis, Yogyakarta: Siklus

Ormrod, Jeanne Elis. Psikologi Pendidikan, Membangun Siswa Tumbuh dan Berkembang, Jakarta: Erlangga, 2009.

Musfah, Jejen. Peningkatan Kompetensi Guru, Jakarta: Prenada Media Group, 2012.

Mcleod, John. Pengantar Konseling Teori dan Studi Kasus, Jakarta: Penada Media Group, 2006.

Kunanda, Guru Profesional, Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2011.

J. Moleong, Lexy. Metodologi Penelitian Kualitatif, Bandung: Remaja Rosdakarya, 2006.

Wena, Made. Strategi Pembelajaran Inovatif Kontemporer, Jakarta: Bumi Aksara, 2009.

Abdurrahman, Mulyono. Pendidikan Bagi Anak Berkesulitan Belajar, Jakarta : Rineka Cipta, 1998.

Mulyasa, E. Kurikulum Berbasis Komppetens, Bandung: Remaja Rosdakarya, 2004.

Mulyasa, E. Standar Kompetensi dan Sertifikasi Guru, Bandung: Rosda Karya, 2009

Utami, Munandar. Psikologi Belajar, Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2001.

Mustakin dan Abdul Wahib. 1991. Psikologi dan Teknik Konseling, Jakarta: Rhineka Cipta

Nasir, Moh. Metode Penelitian, Bogor :Ghalia Indonesia, 2005.

Sukmadinata, Nana Syodin. Metode Penelitian Pendidikan, Bandung: Remaja Rosda Karya, 2006.

A Sahertian, Piet dan Ida Alaida. Supervisi Pendidikan dalam Rangka Pengajaran, Jakarta: Rhineka Cipta, 1992.

Prayitno. Layanan Bimbingan dan Konseling kelompok, Universitas Negeri Padang, 2004.

Prayitno. Panduan Kegiatan Pengawasan Bimbingan dan Konseling di Sekolah, Jakarta: Rineka Cipta, 2001.

Djamarah, Syaiful Bahri dan Aswan Zain. Strategi Belajar Mengajar. Cet. IV, Jakarta: Rineka Cipta, 2010.

Syah. Psikologi Pembelajaran, Jakarta: Raja Gravindo Persada, 2008.

Syamsul dan Juntika Nurihsan. Landasan Bimbingan dan Konseling, Bandung: Remaja Rosdakarya, 2005.

Amin, Samsul Munir. 2010. Bimbingan dan Konseling Islam, Jakarta: Amzah

Tadjab. Ilmu Jiwa Pendidikan, Surabaya: Karya Abditama, 1994.

Musnawar, Thohari. Dasar-dasar Konseptual Bimbingan dan Konseling dalam Islam, Yogyakarta: UII Press, 1992.

Tohirin. Bimbingan dan Konseling di Sekolah dan Madrasah, Jakarta: Raja Grafindo Peserda, 2007.

UU No. 20 Tahun 2003 (Sisdiknas, pasal 3).

Umar dan Sartono. Bimbingam dan Penyuluhan, Bandung: Pustaka Setia, 2001.

Usman, Moh. Unzer. Menjadi Guru Profesional, Bandung: Rosdakarya, 2006.

Wardati dan Muhammad Jauhar. Implementasi Bimbingan dan Konseling di Sekolah, Jakarta : Prestasi Putakakarya, 2002.

Winkel, W.S & Sri Hartuti, M.M. Bimbingan dan Konseling di Institusi Pendidikan. Yokyakarta: Media Abadi, 2004.

Gunawan, Yusuf. Pengantar Bimbingan dan Konseling, Jakarta: Prenhallindo, 2001.




DOI: http://dx.doi.org/10.22373/jid.v18i2.3245

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Flag Counter

This journal has been indexed by:
 
CopernicusGoogle ScholarSinta 3DOAJMorarefGarudaCrossRef WorldCatBASE
 DIDAKTIKA: Media Ilmiah Pendidikan dan Pengajaran
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License .
except where otherwise noted.