Lafaz Qalb, Shadr dan Fu’ad dalam Al-Qur’an

Suarni Suarni, Irda Mawaddah

Abstract


The uniqueness of the Qur'an in terms of language is a miracle that has been shown to the Arab community since 15 centuries ago. Each vocabulary choice has its own language philosophy value. The subtlety of language can be seen in the balaghah and fashahah, both concrete and abstract in expressing and exploring the intended meaning. In the choice of words, the Qur'an sometimes uses several words that have the same meaning in Indonesian, so it appears that there are inconsistencies in the words it uses. This is the background of this discussion, precisely in the lafadz qalb, shadr, and fu'ad where the three words are often interpreted with one meaning, namely the heart. This research uses the maudhu'i method in the form of library research. In the Qur'an, the words qalb, shadr, and fu'ad have almost related meanings, but with different contexts and purposes, qalb is focused on things that are immaterial and psychic, spiritual qualities that are able to understand and determine good things. the bad of a soul because everything depends on the good or bad condition of the heart. Sadr called the chest is a container where the heart resides, so the use of the word sadr in the Qur'an is a kinayah for something that is in it, namely the heart. As for fu'ad, it is called an honest heart (conscience) and is a potential qalb, a place where a firm decision has been reached or something that has been bound, to be precise, fu'ad is a container of belief.

 

Keunikan al-Qur'an dari segi bahasa merupakan kemukjizatan yang ditunjukkan kepada masyarakat Arab sejak 15 abad lalu. Setiap pemilihan kosakata mempunyai nilai falsafah bahasa tersendiri. Kehalusan bahasa terlihat dari balaghah dan fashahahnya, baik yang konkrit maupun abstrak dalam mengekspresikan dan mengeksplorasi makna yang dituju. Dalam pemilihan kata, al-Qur'an kadang menggunakan beberapa kata yang memiliki arti sama dalam bahasa Indonesia, sehingga tampak ada inkonsisten dalam kata-kata yang digunakannya. Inilah yang melatarbelakangi pembahasan ini, tepatnya pada lafadz qalb, shadr dan fuad yang ketiga kata tersebut sering diartikan dengan satu arti yaitu hati. Penelitian ini menggunakan metode maudhu’i berupa riset kepustakaan. Dalam al-Qur'an, lafaz qalb, shadr dan fuad mempunyai makna yang hampir berkaitan, namun dengan konteks dan tujuan yang berbeda, qalb tertuju pada hal-hal yang bersifat immateri dan psikis, sifat ruhani yang mampu memahami dan penentu baik-buruknya sebuah jiwa karena semua bergantung pada baik-buruknya keadaan qalb. Shadr disebut dengan dada adalah wadah di mana qalb bersemayam, sehingga penggunaan kata shadr dalam al-Qur'an merupakan kinayah bagi sesuatu yang ada di dalamnya yaitu qalb. Adapun fuad disebut sebagai hati yang bersifat jujur (hati nurani) dan merupakan potensi qalb, tempat di mana telah mencapai keputusan yang mantap atau sesuatu yang telah terikat, tepatnya fuad adalah wadah keyakinan.


Keywords


Qalb, Shadr, Fu’ad, Al-Qur’an

Full Text:

PDF

References


Ahmad Muzakki. Stilistika al-Qur’an: Gaya Bahasa al-Qur’an dalam Konteks Komunikasi. Cet. 1. Malang: UIN-Malang Press, 2009.

Amatullah Amstrong. Khazanah Istilah Sufi: Kunci Memasuki Dunia Tasawuf. Terj. Nashrullah dan Ahmad Baiquni. Cet. III. Bandung: Mizan, 2000.

Amir al-Najjar. Ilmu Jiwa Dalam Tasawuf; Studi Komperatif dengan Ilmu Jiwa Kontemporer. Terj. Hasan Abrori. Cet. II. Jakarta: Pustaka Azzam, 2001.

Fakhruddin al-Razi. Mafatih al-Gha’ib. Juz. 30. Beirut: Dar al-Fikr, 1981.

Hamka. Tafsir al-Azhar. Juzu’ XIII-XIV. Jakarta: Pustaka Panjimas, 1982.

Ibnu Hajar al-Asqalani. Fathul Bari. Terj. Gazirah Abdi Ummah. Jakarta: Pustaka Azzam, 2002.

Ibnu Mandzur. Lisan al-‘Arab. Beirut: Dar al-Mu’arif, 1967

Imam al-Ghazali. Mutiara Ihya ‘Ulumuddin. Terj. Irwan Kurniawan. Cet. XVI. Bandung: PT Mizan Pustaka, 2004.

Jamal al-Din Abi al-Farj ‘Abd ar-Rahman bin al-Jauzy. Nuzhah al-A’yun al-Nawazhir fi ‘Ilmi al-wujuh Wa al-Nadhair. Cet. 1. Beirut: Dar al-Nasyar, 1984.

Javad Nurbakhsy.Psikologi Sufi. Terj. Arief Rahmat. Cet.V. Yogyakarta: Pyramedia. 2008

Kadar M. Yusuf. Studi al-Qur’an. Cet. 2. Jakarta: Amzah. 2010

Louis Ma’luf. Al-Munjid fī al-Lughah wa al-A’lam. Cet. 43. Beirut: Dar al-Masyriq, 2008.

Manna’ Khalil al-Qattan. Studi Ilmu-ilmu Qur’an. Terj. Mudzakir AS. Cet. 13. Bogor: Pustaka Litera AntarNusa, 2009.

Muhammad Fuad ‘Abd al-Baqi. Mu’jam al-Mufahras li alfazii al-Qur’an al-Karim. Beirut: Dar al-Kutub al-Mishriyah, 1364.

Muhammad Husain Thabathaba’i. Al-Mizan fi Tafsir al-Qur’an. Jilid II. Beirut: Mu’asasah, 1991.

Muhammad Isma’il al-Bukhari. Shahih al-Bukhari. Juz. I. T.tp: Maktabah al-Munawwar. t.th

Muhammad Quraish Shihab. Tafsir al-Mishbah: Pesan, Kesan dan Keserasian Al-Qur’an. Vol 1, 6, 7, 9, 12. Jakarta: Lentera Hati, 2002.

_______. Tafsir Al-Qur’an al-Karim; Tafsir atas Surat-surat Pendek Berdasarkan Urutan Turunnya Wahyu. Cet III. Bandung: Pustaka Hidayah, 1999.

Raghib al-Asfahani. Mufradat fi Gharib al-Qur’an. Beirut: Maktabah Nazar Musthafa Baz. t.th.

Tim Penyusun. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Cet 10. Jakarta: Balai Pustaka, 1999.

Toto Tasmara. Kecerdasan Rohaniah (Transcendental Intelligence). Cet.1. T. tp: Gema Insani Press, 2001.




DOI: http://dx.doi.org/10.22373/tafse.v1i1.8066

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Suarni Suarni, Irda Mawaddah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

INDEX BY:






Journal Secretariat
:
Al-Qur'an and Tafsir Department, 1st Floor, Faculty of Ushuluddin and Philosophy, Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh Indonesia. Jln. Syeikh Abdul Rauf, Kopelma Darussalam Banda Aceh, Indonesia. Post Code: 
23111.
Email:
 tafse@ar-raniry.ac.id

TAFSE: Journal of Qur’anic Studies, e-ISSN: 2775-5339, p-ISSN: 2620-4185