PEMANFAATAN TEKNOLOGI DALAM PENGEMBANGAN PRODUK TABUNGAN DAN PENGARUHNYA TERHADAP PENINGKATAN NASABAH PADA PT. BANK SYARIAH INDONESIA KC ACEH

Nevi Hasnita, Ana Fitria, Elisa Maidari

Abstract


Bank Syariah Indonesia’s product development entails the application of technology to the creation of product features for Wadiah and Mudharabah savings products, particularly the online account opening method. The purpose of this study was to establish the form of product feature development implemented by Bank Syariah Indonesia KC Aceh, as well as the impact of product development on client acquisition. This research use descriptive qualitative methodology. According to the findings of the study, Bank Syariah Indonesia’s product development may be categorized as modification and growth of product lines and complementary items. The results also indicate that the creation of this product was successful, as evidenced by the increase in the number of new Bank Syariah Indonesia clients who take advantage of the product's new features. In the first year after the launch of this feature in 2020, the number of customers increased by 15,992 or 96.58% compared to the previous year's total of 8,135 clients. This demonstrates that the usage of technology in Bank Syariah Indonesia’s product development has a favorable influence on customer growth.

Keywords


Effectivity, Product Development, Number of Customers.

Full Text:

PDF

References


Abdurahmat. (2008). Efektivitas Organisasi Edisi Pertama. Jakarta: Airlangga.

Alma, Buchari. (2002). Manajemen Pemasaran Dan Pemasaran Jasa. Jakarta: Alfabeta.

Antonio, Muhammad Syafii. (2001). Bank Syariah Dari Teori Ke Praktik. Jakarta: Gema Insani Press.

Astik, Puji Cahyo. (2017). Pengembangan Produk Melalui Diversifikasi Dalam Upaya Meningkatkan Volume Penjualan (Studi Kasus pada pabrik roti sari asri Hadimulyo Timur Metro Pusat). Metro: Universitas Islam Negeri Metro.

Bungkaes, H.R., Posumah, J.H., Kiyai, B. (2013). Hubungan Efektivitas Pengelolaan Ra Dengan Program Raskin Dengan Peningkatan Kesejahteraan Masyarakat Di Desa Mamahan Kecamatan Gemeh Kabupaten Kepulauan Talaud. Jurnal Acta Diurna, 2(02), 45-46.

Butarbutar, Marisi. et al,. Manajemen Pemasaran. Jurnal Ilmiah Manajemen, 8(1).

David, F.R. (2011). Strategic Management Manajemen Strategi Konsep, Buku1 Edisi 12. Jakarta: Salemba Empat.

Dewan Syariah Nasional. (2000). Kumpulan Fatwa Dewan Syariah Nasional. Jakarta: Tim Penulis.

Dhewanto, Wawan, et al,. (2015). Manajemen Inovasi Untuk Usaha Kecil Dan Mikro. Bandung: CV. Alfabeta.

Guiltinan, J.P., Paul, W.P. (1992). Manajemen Pemasaran Strategi Dan Program. Jakarta: Erlangga.

Gunawan, Imam. (2014). Metode Penelitian Kualitatif: Teori dan Praktik. Jakarta: Bumi Aksara.

Huruniang, L., Suprayogi, N. (2015). Variabel-Variabel Yang Mempengaruhi Tingkat Bagi Hasil Tabungan Mudharabah Pada Industri Perbankan Syariah Di Indonesia Periode 2011-2014. Jurnal Ekonomi Syariah Teori Dan Terapan, 2(7).

Jalaludin, A. (2015). Pengaruh Pengetahuan Konsumen Mengenai Perbankan Syariah Terhadap Keputusan Menjadi Nasabah Tabungan Wadi’ah. Jurnal Ekonologi Ilmu Manajemen, 2(01).

Kasmir. (2010). Pengantar Manajemen Keuangan. Jakarta: Kencana.

. (2012). Analisis Laporan Keuangan. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Kotler, Phillip, Armstrong, Garry. (2008). Prinsip-Prinsip Pemasaran. Jakarta: Erlangga.

Kotler, Phillip, Keller, K.L. (2008). Manajemen Pemasaran, Terjemahan: Bob Sabran. (Jilid 1, Edisi 13). Jakarta: Erlangga.

Latumaerissa, J.R. (2014). Manajemen Bank Umum. Jakarta: Mitra Kencana Media.

Mahsun, Mohamad. (2006). Pengukuran Kinerja Sektor Publik: Cetakan Pertama. Yogyakarta: BPFE.

Moenir. (2006). Manajemen Pelayanan Umum Di Indonesia. Jakarta: Bumi Aksara.

Moleong, L.J. (2010). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Moloeng, L.J. (2011). Metodologi Penelitian Kualitatif Edisi Revisi. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Muhibbin, Syah. (2010). Psikologi Pendidikan. Bandung: PT. Remaja Posdakarya Offset.

Pedoman Akuntansi Perbankan Indonesia. (2008).

Rangkuti, Freddy. (2013). Teknik Membedah Kasus Bisnis Analisis SWOT Cara Perhitungan Bobot, Rating, Dan OCAI. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Rosalina, Iga. (2012). Efektivitas Program Nasional Pemberdayaan Masyarakat Mandiri Perkotaan Pada kelompok Pinjaman Bergulir Di Desa Mantren Kec Karangrejo Kabupaten Madetaan. Jurnal Efektivitas Pemberdayaan Masyarakat, 01(01), 3.

Saladin, Djaslim. (2003). Intisari Pemasaran Dan Unsur-Unsur Pemasaran. Bandung: Linda Karya.

Simamora, Henry. (2000). Manajemen Pemasaran Internasional. Jilid 1 Edisi Cetak 1. Jakarta: Salemba Empat.

. (2008). Manajemen Sumber Daya Manusia. Edisi 2. Yogyakarta: STIE YKPN.

Slameto. (2010). Belajar Dan Faktor Yang Mempengaruhinya. Jakarta: PT.Rineka Cipta.

Steers, R.M. (1985). Efektivitas Organisasi. Jakarta: Erlangga.

Sunyoto, Danang. (2013). Dasar-Dasar Manejemen Pemasaran. Yogyakarta: CAPS.

Sutedi, Adrian. (2009). Perbankan Syariah. Jakarta: PT. Elex.

Sutirna. (2018). Inovasi Pembelajaran. Yogyakarta: CV. Budi Utama.

Sutrisno. (2007). Manajemen Keuangan: Teori, Konsep Dan Aplikasi. Yogyakarta: Ekonisia.

Umam, Khaerul. (2012). Manajemen Organisasi. Bandung: Pustaka Setia.

Szymanski, D.M., Henard, D.H. (2001). Customer Satisfaction: A Meta-Analysis Of The Empirical Evidence. Jurnal Akademi Ilmu Pemasaran, 2(04).

Tjiptono, Fandy. (2008). Strategi Pemasaran, Edisi III. Yogyakarta: CV. Andi Offset.

Tjiptono, Fandy. Chandra, Gregorius. (2016). Services, Quality, And Satisfaction. Yogyakarta: CV. Andi Offset.

Widoyoko, E.P. (2014). Evaluasi Program Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.




DOI: http://dx.doi.org/10.22373/jihbiz.v5i1.17196

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Nevi Hasnita, Ana Fitria, Elisa Maidari

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

INDEXING :

 

Editorial Office
Program Studi Perbankan Syariah - Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam UIN Ar-Raniry Banda Aceh
Jln. Syaikh Abdur Rauf Banda Aceh 23111, Aceh, Indonesia
Contact jihbiz@ar-raniry.ac.id    

Jihbiz: Global Journal of Islamic Banking and Finance is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License