Pemikiran Islam Modern Syed Muhammad Naquib Al-Attas
Abstract
Al-Attas is one of the figures whose ideas continue to be the current discussion and reference in highlighting Islam as a worldview in this contemporary time. Broadly speaking, the underlying thought of al-Attas is about the condition of the decline of Muslims in various living systems, especially in the educational sector and the development of science. In his works, al-Attas is generally focus on the idea of restoring the value of Islam as a worldview (re-actualization of Islamic teachings), carrying the independence of Islam from the dependency on the Western civilization (westernization) and from the idea of de-secularization. This is an effort to integrate Islamic science and restore the harmony between Islam and science. Therefore, al-Attas offers several renewal concepts such as: First, the Islamization of science, that is the process of deconstruction of Western science and then reconstruct into the Islamic knowledge system. Second, the concept of Islamic education that aims to create a perfect human being, a person who is aware of their individuality and relationship with God, society, and nature. Both are the embodiments of the re-actualization of the rise of Islamic civilization.
Abstrak: Al-Attas adalah salah satu tokoh yang pemikirannya terus menjadi perbincangan dan acuan dalam menyoroti Islam sebagai pandangan dunia di era kontemporer ini. Secara garis besar, yang melandasi pemikiran al-Attas adalah situasi kemunduran umat Islam dalam berbagai sistem kehidupan, terutama dalam dunia pendidikan dan perkembangan ilmu pengetahuan. Maka dari itu, memang dalam karya-karyanya, al-Attas secara umum memfokuskan pemikirannya dalam mengembalikan nilai Islam sebagai pandangan dunia (reaktualisasi ajaran Islam), mengusung kemandirian Islam dari jeratan peradaban Barat (dewesternisasi) dan gagasan desekularisasi, suatu upaya mengintegrasikan ilmu-ilmu keislaman, mengembalikan keharmonisan antara agama (Islam) dengan sains. Untuk itu, al-Attas menawarkan beberapa konsep pembaharuan, seperti islamisasi ilmu yang merupakan proses dekonstruksi terhadap ilmu pengetahuan Barat untuk kemudian direkonstruksi ke dalam sistem pengetahuan Islam, dan konsep pendidikan Islam yang bertujuan menciptakan manusia paripurna, yaitu manusia yang sadar akan individualitasnya dan hubungannya yang tepat dengan Tuhan, masyarakat, dan alam. Keduanya adalah perwujudan dari reaktualisasi kebangkitan peradaban Islam.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Aristyasari, Yunita Furi, “Pemikiran Pendidikan Islam Syed Muhammad Naquib al-Attas”, dalam Jurnal Hermenia, Vol. XIII, No. 2, (2013).
Al-Attas, Syed Muhammad Naquib, Aims and Objectives of Islamic Education, (Jeddah: King Abdul Aziz University, 1979).
_______, Islam dan Sekuralisme, Terj. Karsidjo Djojosuwarno, dkk, (Bandung : Institut Pemikiran Islam dan Pembangunan Insan, 2011).
_______, Konsep Pendidikan dalam Islam: Suatu Rangka Pikir Pembinaan Filsafat Pendidikan Islam, Terj. Haidar Bagir, (Bandung: Mizan, 1994).
_______, On Justice and The Nature of Man, (Kuala Lumpur: IBFIM, 2015).
_______, Tinjauan Ringkas Peri Ilmu dan Pandangan Alam, (Kuala Lumpur: ISTAC).
Badaruddin, Kemas, Filsafat Pendidikan Islam (Analisis Pemikiran Prof. Dr. Syed Muhammad Naquib al-Attas), (Yogyakarta: Pustaka Belajar, 2007).
Hasan, Abdillah F., Ensiklopedi Lengkap Dunia Islam, (Yogyakarta: Mutiara Media, 2011).
Hashim, Rosnani, “Gagasan Islamisasi Kontemporer: Sejarah, Perkembangan dan Arah Tujuan dalam Islam”, dalam Majalah Pemikiran dan Peradaban Islam INSIST, Jakarta: Thn II No.6, (2005).
Maragustam, Mencetak Pembelajar menjadi Insan Paripurna: Falsafah Pendidikan Islam, (Yogyakarta, 2010).
Mulkhan, Abdul Munir, Paradigma Intelektual Muslim: Pengantar Pendidikan Islam dan Dakwah, (Yogjakarta: Sipress, 1993).
Musayyidi, “Pemikiran Pendidikan Islam Kontemporer Menurut Syed Muhammad Naquib Al-Attas”, dalam Jurnal Kariman, Vol. V, No. 2, (2017).
Na’im, Abdullah Ahmad, Pemikiran Islam Kontemporer, (Yogyakarta: Jendela, 2003).
Nasr, Sayyed Hossein, Antara Tuhan, Manusia, dan Alam Spiritual; Jembatan Filosofis dan Relegius Menuju Puncak, Terj. Ali Noer Zaman dari The Encounter Man and Nature, (Yogyakarta: IRCisoD, 2006).
Nasution, Harun, Islam Rasional: Gagasan dan Pemikirn, Cet. V, (Bandung: Mizan, 1998).
Nata, Abuddin, Pemikiran Pendidikan Islam dan Barat, Cet. II, (Jakarta: Rajawali Pers, 2013).
Nizar, Syamsul Sejarah Pendidikan Islam, (Jakarta: Kencana Prenada Media Group, 2008).
Novayani, Irma, “Islamisasi Ilmu Pengetahuan Menurut Pandangan Syed M. Naquib al-Attas Implikasi Terhadap Lembaga Pendidikan International Institute Of Islamic Thought Civilization (ISTAC)”, dalam Jurnal al-Muta’aliyah STAI Darul Kamal NW Kembang kerang, Vol. I, No 1, (2017).
Ramayulis dan Syamsul Nizar, Filsafat Pendidikan Islam, (Jakarta: Kalam Mulis, 2009).
Siregar, Irma Suryani dan Lina Mayasari Siregar, “Studi Komparatif Pemikiran Ismail Raji al-Faruqi dan Syed Muhammad Naquib al-Attas”, dalam Jurnal al-Hikmah, Vol. XV, No. 1, (April 2018).
SM, Ismail, “Paradigma Pendidikan Islam Prof. Dr. Syed Muhammad Naquib al Attas”, dalam Jurnal Pemikiran Pendidikan Islam, (2001).
Wan Daud, Wan Mohd Nor, Filsafat dan Praktik Pendidikan Islam Syed M. Naquib al-Attas, Terj. Hamid Fahmy dkk, (Bandung: Mizan, 1998).
_______, The Educational Philosophy And Practice of Syed Muhammad Naquib al-Attas, (Kuala Lumpur: ISTAC, 1998).
DOI: http://dx.doi.org/10.22373/substantia.v22i1.5531
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2020 Makhfira Nuryanti, Lukman Hakim
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
SUBSTANTIA: JURNAL ILMU-ILMU USHULUDDIN
DITERBIKAN OLEH:
FAKULTAS USHULUDDIN DAN FILSAFAT
UNIVERSITAS ISLAM NEGERI (UIN) AR-RANIRY BANDA ACEH, ACEH INDONESIA
ALAMAT REDAKSI:
Gedung Fakultas Ushuluddin Lantai II, Fakultas Ushuluddin, UIN Ar-Raniry, Jln. Lingkar Kampus, Kopelma Darussalam Banda Aceh, Aceh 23111.Telp. (0651)7551295. eMail: substantia.adm@gmail.com
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.