Penerapan Metode Jarimatika Quran pada TK Bait Qurany Saleh Rahmany Banda Aceh

Cut Nurul Fajri, Syukran Abu Bakar

Abstract


Memorizing the Koran is something that is difficult for early childhood to do, but in fact, by using the Jarimatika Quran method, many early childhood children in the Bait Qurany Saleh Rahmany Kindergarten in Banda Aceh have succeeded in memorizing the Koran. . Therefore, the researcher aims to examine all matters relating to the Jarimatika Quran method and its application to the Bait Qurany Saleh Rahmany Playground (TK) Banda Aceh. In this study, the researchers used a qualitative approach with the type of field research or field research. Data were collected through observation and interviews. Techniques in analyzing data using qualitative analysis paths, namely the first path of data reduction, the second is data presentation, and the third is drawing conclusions. Based on data from observations and from informants, information was obtained that the Jarimatika Quran method is a method of memorizing the Koran using the fingers and knuckles of the right hand by placing the Koran on the left hand. With the count of the bottom little finger, the knuckle is the first verse, the middle little finger knuckle is the second verse, and so on. In using this method, Bait Qurany Saleh Rahmany Kindergarten Banda Aceh has special hours and usually, this method of learning takes ±20-25 minutes every day, starting from Monday to Saturday in the classroom, led by two to three teachers. standing in front of the class.

 

Menghafal al-Quran adalah suatu hal yang sulit dilakukan oleh anak usia dini, namun faktanya dengan menggunakan metode Jarimatika Quran, banyak anak-anak usia dini di Taman Kanak-kanak (TK) Bait Qurany Saleh Rahmany Banda Aceh yang berhasil untuk menghafalkan al-Quran. Oleh karena itu peneliti bertujuan untuk meneliti segala hal yang berkaitan dengan metode Jarimatika Quran serta penerapannya pada Taman Bermain (TK) Bait Qurany Saleh Rahmany Banda Aceh. Dalam penelitian ini peneliti menggunakan pendekatan kualitatif dengan jenis field research atau penelitian lapangan. Data dikumpulkan melalui observasi dan wawancara. Teknik dalam menganalisis data dengan menggunakan jalur analisis kualitatif, yaitu jalur pertama reduksi data, yang kedua penyajian data, dan yang ketiga penarikan kesimpulan. Berdasarkan data dari hasil observasi dan dari informan didapatkan informasi bahwa metode Jarimatika Quran adalah sebuah metode menghafal al-Quran dengan menggunakan jari dan ruas-ruas jari tangan kanan dengan menempatkan al-Quran pada tangan sebelah kiri. Dengan hitungan ruas jari kelingking paling bawah adalah ayat pertama, ruas jari kelingking bagian tengah adalah ayat kedua, dan seterusnya. Dalam penggunaan metode ini, TK Bait Qurany Saleh Rahmany Banda Aceh memiliki jam khusus dan biasanya pembelajaran metode ini berlangsung selama ±20-25 menit setiap hari, dimulai dari hari Senin hingga hari Sabtu di dalam ruang kelas, dengan dipimpin oleh dua hingga tiga orang guru yang berdiri di depan kelas.


Keywords


Jarimatika, Bait Qurany Saleh Rahmany, Hafalan Qur’an

Full Text:

PDF

References


Abu Ahmadi. Psikologi Perkembangan. Jakarta: PT. Rineka Cipta, 2005.

Ahmad Salim Badwilan. 9 Panduan Cepat Menghafal al-Qur’an. Yogyakarta: Diva Press, 2012.

Bahril Hidayat, Ary Antony Putra dan Musaddad Harahap, “Pendidikan Anak Usia Dini Menurut Psikologi Islam”, dalam Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini Nomor 1, (2018).

Hatta Abd al-Malik, “Pemberdayaan Taman Pendidikan al-Qur’an (TPQ) al-Husna Pasdena Semarang,” Jurnal Dimas Nomor 2, (2013).

Lilik Sriyanti, Pendidikan Anak: Mengenal Autis Hingga Hiperaktif, (Salatiga: STAIN Salatiga Press, 2014), 53.

M. Dawan Raharja. Ensiklopedi al-Qur’an. Jakarta: Paramadina, 2002.

M.Quraish Shihab. Sejarah dan Ulum al-Qur’an. Jakarta: Pustaka Firdaus, 2001.

Muhammad Fahd ats-Tsuwaini. Agar Anak Cinta al-Qur’an. Solo: Mumtaza, 2008.

Raghib al-Sirjani. Mukjizat Menghafal al-Qur’an. Jakarta: Zikrul Hakim, 2009.

Syaiful Mujahidin. Lebih Mudah dan Cepat Hafal Juz’Amma, Bacaan Shalat, Doa Harian dan Asmaul Husna. Banyuanyar Surakarta: al-Qudwah Publishing, 2014.

Tim Penulis Buku. Kurikulum Tingkat Sekolah. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional, 2006.




DOI: http://dx.doi.org/10.22373/tafse.v2i2.13604

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Cut Nurul Fajri, Syukran Abu Bakar

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

INDEX BY:






Journal Secretariat
:
Al-Qur'an and Tafsir Department, 1st Floor, Faculty of Ushuluddin and Philosophy, Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh Indonesia. Jln. Syeikh Abdul Rauf, Kopelma Darussalam Banda Aceh, Indonesia. Post Code: 
23111.
Email:
 tafse@ar-raniry.ac.id

TAFSE: Journal of Qur’anic Studies, e-ISSN: 2775-5339, p-ISSN: 2620-4185