Volume 7, Issue 1 (2019)
Bina’ Syakhsiyah Mahasiswa Pendidikan Biologi Melalui Kegiatan Praktikum
Affiliation Details
  • Aisyah Idris: Fakultas Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh
  • Eva Nauli Taib: Prodi Pendidikan Biologi Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Ar-Raniry Banda Aceh
  • Maqfirah Maqfirah: Prodi Pendidikan Biologi Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Ar-Raniry Banda Aceh

Abstract

This study aims to determine the character values in laboratory activities, the process of character building and to find out the causes of the reduced character values of biology education students. The method used is the triangulation method. Data collection is done by observation, in-depth interviews and distributing questionnaire sheets. The results showed the lowest character value criteria was honesty, that wasin enough category with an average score of 3.32. It can be concluded that the overall character values of biology education students are classified as good with an average value of 3.55. Although the process of character building for biology education students through laboratory activities has been carried out by providing punishment and rewards, there are reduced character values due to insufficient face-to-face time in laboratory activities, lack of cooperation among assistants, and students’ lack of awareness to obey the rules, self-introspection and motivation.

14

TOTAL VIEWS

0

DOWNLOADS

ALTMETRICS

References

Fauzan, Muchamad. 2012. “Upaya Pembangunan Karakter Mahasiswa STAIN Pekalongan Melalui Kegiatan Menulis Karya Ilmiah Berprinsip ESQ 165 (Satu Ihsan, Enam Rukun Iman, dan Lima Rukun Islam)”. Jurnal Forum Tarbiyah, Vol. 10. No. 1.

Masrukhin, Agus. 2013. “Model Pembelaja-ran Character Building dan Implikasinya Terhadap Perilaku Mahasiswa”. Jurnal Humaniora, Vol. 4. No. 2.

Zaebul Fitri, Agus. 2012. Pendidikan Karakter Berbasis Nilai dan Etika di Sekolah. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Baalbaki, Rohi. 2004.Kamus Bahasa Inggris-Arab. Beirut, Lebanon: Dar El-IlmLilmalayin.

Hasil observasi kegiatan praktikum di ruangan Lab Botani yang dilakukan pada tanggal 16 Oktober 2018, bertempat di Laboratorium Pendidikan Biologi UIN Ar-Raniry Banda Aceh.

Hasil wawancara yang dilakukan dengan asisten meja dan praktikan yang telah melakukan kegiatan praktikum pada mata kuliah Anatomi Tumbuhan yang dilakukan pada tanggal 16 Oktober 2018, bertempat di Laboratorium Pendidikan Biologi UIN Ar-Raniry Banda Aceh.

Tholkhah, Imam (ed.). 2011. Buku Pengayaan Guru PAI: Pendidikan Kewarganegaraan, Budaya dan Agama, Jakarta: Kemenag RI.

Santoso, Jarot Tri Bowo. 2013. “ Karakter dan Pemahaman Pendidikan Karakter Mahasiswa Pendidikan Akuntansi Melalui Pembelajaran Strategi Belajar Mengajar Berkarakter”. Jurnal Pendidikan Ekonomi Dinamika Pendidikan, Vol. 8. No. 1.

Nasrullah. 2015. “Pembentukan Karakter Siswa Melalui Pendidikan Agama Islam”. Jurnal SALAM, Vol. 18. No. 1.

Bungin, Burhan. 2006. Analisis Data Penelitian Kualitatif; Pemahaman Filosofis dan Metodologis ke Arah Penguasaan Model Aplikasi. Jakarta: PT Raja Grafindo.

Sudijono, Anas. 2010.PengantarStatistik Pendidikan. Jakarta: Rajawali Press.

Author Biographies

Aisyah Idris, Fakultas Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh

Fakultas Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh

Eva Nauli Taib, Prodi Pendidikan Biologi Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Ar-Raniry Banda Aceh

Prodi Pendidikan Biologi Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Ar-Raniry Banda Aceh

Maqfirah Maqfirah, Prodi Pendidikan Biologi Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Ar-Raniry Banda Aceh

Prodi Pendidikan Biologi Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Ar-Raniry Banda Aceh

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)