Page Header

  • Publication Ethics
  • Author Guidelines
  • Open Access Policy
  • Peer Review Process
  • Online Submissions
  • Publication Fees
  • Abstracting & Indexing
  • Journal Statistics
  • Accreditation
  • Contact
User

CITATION ANALYSIS

SCImago Journal & Country Rank

JIIF Article Guidelines and Template

JIIF Article Guidelines

 

 English template

Arabic template

Journal Content

Browse
  • By Issue
  • By Author
  • By Title
  • Other Journals
Open Journal Systems
Journal Help
Font Size

Keywords Aceh Al-Qur'an Criminal Law Dayah Education Fiqh Ijtihad Indonesia Inheritance Islam Islamic Education Islamic Law Islamic civilization Politics Religion Religious Authority Social Conflict Umat reconstruction storytelling tolerance
Notifications
  • View
  • Subscribe
Information
  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

View My Stats

Free counters!

 

  • Home
  • About
  • Login
  • Register
  • Search
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • EDITORIAL BOARD
  • REVIEWERS
  • FOCUS AND SCOPE
Home > Vol 6, No 2 (2007) > Suyanta

KISAH IBRAHIM MENCARI TUHAN DAN NILAI-NILAI PENDIDIKAN

Sri Suyanta

Abstract


Dari segi pendidikan, pada kisah Ibrahim mencari Tuhan kita dapat menghubungkannya dengan tiga ranah yang lazim dikembangkan, yaitu aspek jasmani (ranah psikomotorik), aspek akal (ranah cognitif) dan aspek hati (ranah affektif). Dari pengembangan yang seimbang ketiga aspek inilah diharapkan terbentuk manusia sempurna (insan kamil) dan paripurna (syamil). Di antara nilai yang mampu ditangkap dari tema utama, Ibrahim mencari Tuhan dapat diklasifikasi kepada dua, yaitu secara vertikal dan secara horisontal, Secara vertikal kita mendapatkan adanya gerak transendensi manusia kepada Tuhan penciptanya. Hal ini tergambar jelas dalam perjalanan spiritual Ibrahim dalam mencari dan menemukan Allah sebaga Yang Maha Benar. Sedangkan secara horinsontal kita mendapati hikmah dalam sosialisasi kebenaran kepada sesama manusia. Hal ini juga jelas terlihat bagaimana etika dan strategi Nabi Ibrahim dalam menjalankan dakwahnya

Keywords


Kisah; Ibrahim; Nilai Pendidikan

Full Text:

PDF

References


al-Dimasqy, Abu al-Fida Ismail Ibn Ibnu Katsir al-Quraisyi. Tafsir al-Qur’an al-’Adhim. Jilid III. Dar al-Kutub al-’Arabiyah ‘Isa al-Babi al-Halabi wa Syuraka, t.t.

Al-Qhathan, Mana’. Mabahits fi ‘Ulumil Qur’an. Beirut: Mu’assasat al-Risalat, 1994.

Al-Shabuni, M. Ali. Kenabian dan Riwayat Para Nabi. Jakarta: Lentera, 2001.

Al-Syuyuthi, Abd al-Rahman Jalaluddin. Al-Dur al-Mansyur fi Tafsir al-Ma’tsur. Jilid 21. Beirut: Dar al-Fikry, 1982.

al-Thabari, Abu Ja’far Muhammad Ibnu Jarir. Jami’ul Bayan ‘an Ta’wili al-Qur’an. Jilid 19. Beirut: Dar al-Fikry, 1984.

Ash-Shiddiqi, M. Hasbi. Al-Nur Tafsir Al-Quran Madjid. Jilid 2. Semarang: Pustaka Rizki, 1995.

Haikal dan Muhammad Husain. Sejarah Hidup Muhammad. Terjemahan Ali Audah. Jakarta: Litera Antarnusa, 1992.

Hassan, Muhammad. Qur’an Karim; Tafsir Wa Bayan Ma’a Asbab al-Nuzul Li Syuyuthi. Beirut: Dar al-Rasyid, t.t.

Ibn Madkur, Abu al-Fadhal Jamaluddin Muhammad Ibn Makr. Lisan al-Arab. Jilid V. Beirut: Dar al-Sadr, t.t.

Muhadjir, Noeng. Metodologi Penelitian Kualitatif. Edisi III. Yogyakarta: Rake Sarasin, 1997.

Munawir, Ahmad Warson. Al-Munawir, Kamus Arab Indonesia. Pondok Pesantren al-Munawir, Yogyakarta, 1986.

Schimmel, Annemarie. Muhammad adalah Utusan Allah (Terjemahan). Bandung: Penerbit Mizan, 1992.

Syam, Mohammad Noor. Filsafat Pendidikan dan Dasar-Dasar Filsafat Pendidikan Pancasila. Surabaya: Usaha Nasional, 1986.

Tim UII. Al-Quran dan Tafsirnya. Jilid III. Yogyakarta: Departemen Agama RI, Dana Bakti Waqaf, 1991.




DOI: http://dx.doi.org/10.22373/jiif.v6i2.3051

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Welcome to Jurnal Ilmiah Islam Futura (JIIF) open journal system. Thank you very much for visiting. We are looking forward to getting your research articles

        

Jurnal Ilmiah Islam Futura

All works are licensed under CC-BY

©Published by Center for Research and Community Service (LP2M) in cooperation with the Postgraduate Program of UIN Ar-Raniry Banda Aceh, Aceh, Indonesia.