Pemikiran Filsafat Al-Farabi
DOI:
https://doi.org/10.22373/substantia.v18i1.3984Keywords:
Al-Farabi, metafisika, kenabian, negara utama, emanasi, dan akal.Abstract
Abstract: Al-Farabi was a Muslim philosopher who systematically laid the foundation of the basic Islamic philosophy in detail and easy to understand for later generations. His philosophical thoughts were influenced by the Greek philosophy. According to him, the world occurs because the first entity (Allah) was abundant in stages called emanation. Philosophers acquired the truth by using the power of reasoning, while the prophets acquired it through God revelation to humans He chose. His thought in politics such as a major state resembles Plato's concept of ideal state. The leader is the first actor who brings citizen to happiness just like the function of the heart in a body with other organs acting as assistants to achieve the desired happiness.
Abstrak: Al-Farabi adalah filososf muslim yang meletakkan dasar-dasar filsafat Islam secara sistematis dan rinci untuk memudahkan pemahaman bagi orang orang setelahnya, pemikiran filsafatnya dipengaruhi oleh pemikiran filsafat Yunani. Menurutnya alam ini terjadi dari sebab wujud pertama (Allah) yang melimpah secara bertingkat dan disebut emanasi, sedangkan untuk memperoleh kebenaran para filosof memperolehnya dengan menggunakan kekuatan akal sedangkan para Nabi memperolehnya melalui wahyu yang dituangkan kepada manusia pilihanNya. Pemikiran al-Farabi dalam bidang politik seperti negara utama menyerupai konsep negara idealnya Plato. Pemimpin adalah penggerak pertama masyarakat untuk mendapat kebahagiaan, sebagaimana kedudukan hati dalam jasad, sedangkan anggota tubuh lainnya adalah pembantu untuk menghasilkan kebahagiaan yang dicita-citakan.
References
Abdul Karim, Aim, Pendidikan Kewarganegaraan, Jakarta: Grafindo, 2006.
Al-Badawiy, Abd. Rahman, Rasā’il falsafiyyah, Beirut: Dār Andalusi, tt
Al-Farabi, ‘Arā’ ahl al-Madīnah al-Fadhīlah, tahqiq, Al-Biir Nasri Nadir, Beirut: Daar AlMasyriq,tt
______, Ihshā’ul ‘Ulūm , Beirut : Inmaul Qaumiy, tt
______, Tahshīlus Sa’ādat, tahqiq DR. Alibu Mulham, Beirut: Daar al Hilal, 1995.
Amin Abdullah, Aspek Epistemologis Filsafat Islam, Makalah Diskusi, Yogyakarta, 1992.
Armstrong, Karen, Sejarah Tuhan, terj. Zaimul Am, Bandung: Mizan Utama, 2003.
Bagir, Haidar, Buku Saku Filsafat, Bandung: Mizan, 2006.
Bakar, Osman, Hierarki Ilmu: Membangun Rangka Pikir Islamisasi Ilmu Menurut AlFarabi, Al-Ghazali dan Quthb Al-Din Al-Syirazi, diterjemahkan oleh Purwanto Bandung: Mizan, 1997.
Darmodiharjo, Darji, Pokok-pokok Filsafat Hukum Indonesia, Jakarta: Gramedia, 2006.
Drajat, Amroeni, Suhrawardi: Kritik Falsafah Paripatetik, Yogyakarta: LkiS, 2005.
Fuadi, “Peran Akal menurut Pandangan al-Ghazali”, dalam Jurnal Substantia, Vol. 15, No. 1, April 2013.
Halim Mahmud, Ahmad, at-Tafkīr al-Falsafī al-Islamī, Kairo: Dār al Ma’ārif, tt
Hardiman, F. Budi, Politik sebagai Pengawasan Tubuh, Sebuah Tinjauan Filosofis atas Hubungan Politik dan Erotik dalam Politea Plato, Studia Philosophica et Theologica. Volume 9. No.1, 2009.
Hatta, Muhammad, Alam Pikiran Yunani, Jakarta: UI Press, 2001.
Hawa, Said, Allah Jallā Jalāluhu, diterjemahkan oleh Muhtadi Abdul Mun’im, Allah swt., Jakarta: Gema Insani Press, 1998.
Husein Nashr, Sayyed dan Oliver Leaman, Ensiklopedi Tematis Filsafat Islam I, Terj. Penerjemah Mizan, Bandung: Mizan, 2003.
Ibn Taymiyah, Kitab al-Safagiyah, tahqiq oleh Muhammad Rasyid Salim Irfan, A.N, Masuknya Unsur-unsur Pemikiran Spekulatif dalam Islam: Kajian Atas Logika dan Metafisika al-Farabi, CMES: Jurnal Studi Timur Tengah. Volume 7, No. 2, 2014.
Juwaini and Nik Yusri bin Musa, Konsep Akal :Suatu Analisis Terhadap Pemikiran alFarabi danIbnu Sina." Dalam Jurnal Substantia Volume 12. No.2 Oktober 2010.
K. Bertens, Ringkasan Sejarah Filsafat, Yogyakarta: Penerbit Kanisius, 2008.
Kartanegara, Mulyadhi, Mengislamkan Nalar: Sebuah Respon Terhadap Modernitas, Jakarta: Erlangga, 2007.
M. Hatta, Alam Pikiran Yunani, Jakarta: UI Press,
Majid, Abdul. “Filsafat Al-Farabi Dalam Praktek Pendidikan Islam”. Jurnal Manarul Alquran, abcd.unsiq.ac.id Maksum, Ali, Pengantar Filsafat, Yogyakarta: Ar-Ruz Media, 2009.
Masfoefah, Siti., Eksistensi Jiwa Menurut al Kindi. Diss. UIN Sunan Ampel Surabaya, 1996.
Muhammad, Hasbi, “Pemikiran Emanasi Dalam Filsafat Islam dan Hubungannya dengan Sains Modern”, Al-Fikr. Volume 14. No. 3, 2010.
Nasution, Harun, Islam Rasional: Gagasan dan Pemikiran Harun Nasution, Bandung: Mizan, 2000.
Nurdin, M. Amin, Sejarah Pemikiran Islam, (ed), (Jakarta: AMZAH), 2015
Nurseha Dzulhadi, Qosim, “Al Farabi Dan Filsafat Kenabian”, Jurnal Kalimah, Maret, volume. 12, 2014.
Petrus L.Tjahjayi, Simon, Petualangan Intelektual: konfrontasi dengan para filusuf dari zaman yunani hingga modern, Yogyakarta: Kanisius, 2004.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-NC 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).