Konstruksi Filsafat Barat Kontemporer

Syarifuddin Syarifuddin

Abstract


The Twentieth century man's life is full of various problems. According to
philosophers, the source of this complexity is the way some thinks. Therefore,
they are very concerned to see man‟s life through the scientific method carefully.
They began to study language, meaning, and symbols. They also examine the emotions that exist in humans as well as the attitude of human life. Therefore, the study of Contemporary Western philosophy is related to contemporary issues that are resolved fundamental answer by philosophers. Period of contemporary philosophy is usually still refers to the period of the nineteenth century to the present. Contemporary philosophy is still continuing major issues in modern philosophy, but with a different perspective altogether. Issues that include metaphysics, epistemology, anthropology (humanism) and others. In addition, a growing issue in contemporary philosophy extends to issues of capitalism, alienation, environment, democratization, human rights, and so forth. Many thinkers of the twentieth century thought has its own characteristics, namely "decentralization" of man. Human subjects are no longer regarded as the center of reality, but replace "anthropocentrism", the decentralization of human language as well as the subject of special attention to the fact.  


Keywords


Konstruksi, Filsafat Barat, Kontemporer

Full Text:

PDF

References


Adian, Donny Gahral,. 2006, Percik Pemikiran Kontemporer, Sebuah Pengantar Komprehensif, Jalasutra, Yogyakarta-Bandung.

Achmadi, Asmoro,. 2008, Filsafat Umum, PT RajaGrafindo Persada, Jakarta.

Aiken, Henry D., 2002, Abad Ideologi, Kant, Fichte, Hegel, Schopenhauer, Comte, Mill, Spencer, Marx, Mach, Nietzsche, Kierkegaard. Bentang: Yogyakarta.

Bagus, Lorens,. 1996, Kamus Filsafat, PT. Gramedia Pustaka Utama, Jakarta.

Bertens, Kees,. 1981, Filsafat Barat Dalam Abad XX, Jilid I, PT Gramedia, Jakarta.

Brouwer, M.A.W., dan M.P. Heryadi,. 1986, Sejarah Filsafat Barat Modern dan Sezaman, Penerbit Alumni, Bandung.

Delfgaauw, Bernard, 1988, Filsafat Abad 20, dialihbahasakan oleh Soejono Soemargono, PT Tiara Wacana Yogya, Yogyakarta.

E. Sumaryono, 1999,. Hermeneutik Sebuah Metode Filsafat, Kanisius, Yogyakarta.

Faiz, Fahruddin, 2005,. Hermeneutika al-Qur’an, Tema-Tema Kontroversial, eLSAQ Press, Yogyakarta.

Hamersma, Harry, 1992, Tokoh-Tokoh Filsafat Barat Modern, PT Gramedian Pustaka Utama, Jakarta.

Hadiwijono, Harun,. 1980, Sari Sejarah Filsafat Barat 2, Kanisius, Yogyakarta.

Hardiman, F. Budi,. 2004, Filsafat Modern, dari Machiavelli sampai Nietzsche, PT Gramedia Pustaka Utama, Jakarta.

Hassan, Fuad,. 1996, Pengantar Filsafat Barat, Pustaka Jaya, Jakarta.

Isma‟il, Fu‟ad Farid dan Abdul Hamid Mutawalli, 2003, Cepat Menguasai Ilmu Filsafat, Sejarah Filsafat, Periodisasi Filsafat, Filsafat & Agama, Filsafat Ilmu, Filsafat Barat, Filsafat Islam, Filsafat dan Etika, diterjemahkan oleh Didin Faqihuddin dari buku; Mabâdi‟ al-Falsafah wa al-Akhlâq, IRCiSoD, Yogyakarta.

Jena, Jeremias, Menggugat Eksistensi Tuhan, dalam Harian Seputar Indonesia, Tanggal 22 Juni 2008.

Magee, Bryan,. 1997, Memoar Seorang Filosof, Pengembaraan di Belantara Filsafat, Mizan, Bandung.

Munir, Misnal,. 2002, Makalah Pengantar Kuliah Filsafat Kontemporer pada Fakultas Ilmu Filsafat, Universitas Gadjah Mada, Yogyakarta.

Ramly, Fuad,. 2003, Pergeseran Paradigma Epistemologi Dalam Polemik Pemikiran Kontemporer, dalam Substantia, vol. 5 Nomor 1, April 2003.

Suparman dan Sobirin Marlian,. 2003, Ide-Ide Besar Sejarah Intelektual Amerika, UII Press, Yogyakarta.

Sutrisno, F.X. Mudji,. 1993, Pragmatisme dalam Hakikat Pengetahuan dan Cara Kerja Ilmu-Ilmu, Tim Redaksi Driyarkara, PT Gramedia Pustaka Utama, Jakarta.

Shidarta dan Darji Darmodiharjo,. 2004, Pokok-Pokok Filsafat Hukum, Apa dan Bagaimana Filsafat Hukum Indonesia, PT Gramedia Pustaka Utama, Jakarta.

Suseno, Franz Magnis,. 2005, Pijar-Pijar Filsafat, Dari Gatholoco ke Filsafat Perempuan, dari Adam Müller ke Postmodernisme, Kanisius, Yogyakarta.

___________________,. 1992, Filsafat Sebagai Ilmu Kritis, Kanisius, Yogyakarta.

Thompson, John B., 2005,. Filsafat Bahasa Dan Hermeneutik, Untuk Penelitian Sosial, Visi Humanika, Surabaya.

Turner, B. S,. 2000, Teori-Teori Sosiologi Modernitas Posmodernitas, diterjemahkan dari The Theories of Modernity and Postmodernity, oleh: Imam Baihaqi dan Ahmad Baidlowi, Pustaka Pelajar, Yogyakarta.

Vattimo, Gianni., 2003, The End of Modernity; Nihilisme dan Hermeneutika dalam Budaya Postmodern, diterjemahkan dari The End of Modernity; Nihilisme and Hermeneutics in Post-modern Culture, 1988, oleh Sunarwoto Dema, Sadasiva, Yogyakarta.

Veeger, K.J., 1993, Realitas Sosial; Refleksi Filsafat Sosial atas Hubungan Individu-Masyarakat dalam Cakrawala Sejarah Sosiologi, Gramedia, Jakarta.

Wiramihardja, Sutardjo A., 2006, Pengantar Filsafat, Sistematika Filsafat, Sejarah Filsafat, Logika dan Filsafat Ilmu (Epistemologi), Metafisika dan Filsafat Manusia, Aksiologi, Refika Aditama, Bandung




DOI: http://dx.doi.org/10.22373/substantia.v13i2.4827

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2011 Syarifuddin Syarifuddin

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

SUBSTANTIA: JURNAL ILMU-ILMU USHULUDDIN 
DITERBIKAN OLEH: 
FAKULTAS USHULUDDIN DAN FILSAFAT
UNIVERSITAS ISLAM NEGERI (UIN) AR-RANIRY BANDA ACEH, ACEH INDONESIA

 

ALAMAT REDAKSI:
Gedung Fakultas Ushuluddin Lantai II, Fakultas Ushuluddin, UIN Ar-Raniry, Jln. Lingkar Kampus, Kopelma Darussalam Banda Aceh, Aceh 23111.Telp. (0651)7551295. eMail: substantia.adm@gmail.com

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.