Makna al-Dhalalah dalam Al-Qur`an
Abstract
There are two groups of verses in the Qur'an that have gaps in attributing al-dhalalah to Allah. The first group of verses attributes al-dhalalah to come from Allah, not a direct result of the servant's actions. Another group of verses attributes al-dhalalah to come from the servant, not from Allah. In this paper, the author examines the meaning of al-dhalalah expressed in the Qur'an with the aim of explaining the meaning of al-dhalalah contained in the verses of the Qur'an. This study is a literature study with descriptive analysis through the maudhū'i interpretation method. The word dhalla in its various forms is not less than 190 times repeated in the Qur'an. In order to eliminate the contradictory meanings of the two groups of contradicting verses, it must be understood in a syar'i way, not only understood textually (mantuq). The existence of this contradiction indicates that the meaning to be shown by the two groups of verses is the syar'i meaning, not the textual meaning (mantūq). So it can be concluded that understanding the two groups of verses of al-dhalalah it cannot only be understood textually but must be understood with a syar'i approach, by looking at the qarīnah point of view contained in each verse. The ratio of al-dhalalah to Allah SWT is only a ratio of creation, not a direct ratio, while the direct subject of al-dhalalah is humans.
Ada dua kelompok ayat dalam al-Qur’an yang memiliki kesenjangan dalam menisbahkan al-dhalalah kepada Allah Swt. Kelompok ayat pertama menisbahkan al-dhalalah datang dari Allah, bukan akibat langsung dari perbuatan hamba. Kelompok ayat lain menisbahkan al-dhalalah datang dari hamba bukan dari Allah Swt. Dalam tulisan ini, penulis mengkaji makna al-dhalalah yang diungkapkan dalam al-Qur’an dengan tujuan untuk menjelaskan makna al-dhalalah yang terkandung dalam ayat-ayat al-Qur’an. Kajian ini merupakan studi kepustakaan dengan analisis deskriptif melalui metode tafsir maudhū’i. Kata dhalla dalam berbagai bentuknya tidak kurang dari 190 kali terulang dalam al-Qur’an. Untuk meniadakan kontradiksi makna dari dua kelompok ayat yang bertentangan, harus dipahami secara syar’i tidak hanya dipahami secara tekstual (mantuq). Adanya kontradiksi ini menunjukkan bahwa makna yang hendak diperlihatkan oleh kedua kelompok ayat adalah makna syar’i bukan makna tekstual (mantūq). Sehingga dapat disimpulkan, bahwa dalam memahami dua kelompok ayat al-dhalalah tidak bisa hanya dipahami secara tekstual, akan tetapi harus dipahami dengan pendekatan syar’i, dengan melihat dari sudut pandang qarīnah yang terkandung dalam setiap ayat. Nisbah al-dhalalah kepada Allah Swt hanya sekedar nisbah penciptaan bukan nisbah secara langsung, sedangkan subyek langsung dari al-dhalalah adalah manusia.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abd. Baqi, Muhammad Fuad. Al-Muʻjam Al-Mufahras Li Alfazh Al-Quran. Kairo: Darul Kutub Mishriyyah, 1364.
Abd. Muin Salim. Jalan Lurus: Tafsir Surah al-Fatihah. Jakarta: Kalimah, 1999.
Abdi Rahmat. Kesesatan Dalam Perspektif Al-Qur’an: Kajian Tematik Terhadap Istilah “al-dhalalah” dalam Al-Qur’an. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2007.
Ahmad, Tirmidzi, dkk. Ringkasan Fikih Sunnah Sayyid Sabiq. Jakarta: Pustaka al-Kautsar, 2013.
Al-Alusi. Rūh al-Ma’ani fi Tafsir al-Qur’an al-‘Adzīm wa al-Sab’i al-Masani. Beirut: Dar Ihya al-Turaṡ al-‘Arabī, 2005.
Anhar Ansyory. Pengantar Ulumul Al-Qur’an. Yogyakarta: LPSI Universitas Ahmad Dahlan Yogyakarta, 2012.
Al-Asfahani, Al-Raghib. Al-Mufradat fi Gharīb al-Qur’an. Jilid. 1. Maktabah Musthafa al-Baz, t.th.
Al-Askari, Abu Hilal. Al-Furuq al-Lughawiyah. Juz. 1. Kairo: al-Nasyr al-Islami, 1412 H.
Al-Azhari, Abu Mansur, Tahdzīb al-Lughah, Juz. 11, Bab Al-Dhad wa al-Lam. Beirut: Dar al-Ihya’ al-Turats al-‘Arabi, 2001.
Al-Baghawi, Abu Muhammad. Tafsīr al-Baghawi¬: Ma’alim al-Tanzīl. Jilid 1. Riyadh: Dar Thaibah, 1409 H.
Al-Bukhari. Shahīh al-Bukharī. Juz V. Beirut: Dar al-Kitab al-‘Ilmiyyah, 1992.
Djam’am Satori dan Aan Komariah. Metodologi Penelitian Kualitatif. Cet. 3. Bandung: Alfabeta, 2011.
Hamka. Tafsīr al-Azhar. Juz 28. Jakarta: Pustaka Panjimas, 1985.
Ibnu Khalīl, ‘Atha. Taysīr al-Wushūl Ila al-Ushūl. Cet. 3. Beirut: Darul Ummah, 2002.
Kauma, Fuad. Tamsil Al-Qur’an: Memahami pesan-pesan Moral dalam Ayat-ayat Tamsil. Yogyakarta: Mitra Pustaka, 2000.
Al-Jauziyyah, Ibnu al-Qayyim. Fawaidul al-Fawaid. Cet. 1. Darul Akidah, 1425 H.
Louis Ma’luf. Al-Munjid fi Lughah wa A’lam. Cet. 42. Beirut: Dar al-Masyriq, 2007.
Al-Maidani, Abdurrahman Hasan Habanakah. Al-‘Aqīdah Al-Islamiyyah wa Asasuha. Jilid 2. Beirut: Dar al-Qalam, 1979.
Manẓūr, Ibnu. Lisan al-‘Arab. Jilid 15. Beirut: Dar Sader, t. th.
Ma’bad, Muhammad Ahmad. Nafatun min Ulūm al-Qur’an. Madinah: Maktabah Thayyibah, 1996.
M. Quraish Shihab. Ensiklopedia al-Qur’an: Kajian Kosa Kata. Jakarta: Lentera Hati, 2007.
M. Quraish Shihab. Tafsir al-Mishbah: Pesan, Kesan dan Keserasian Al-Qur’an. Vol. 1. Jakarta: Lentera Hati, 2002.
Al-Qaththan, Khalil Manna’. Studi Ilmu-ilmu al-Qur’an. Terj. Mudzakir AS. Jakarta: Litera Antar Nusa, 2004.
Al-Qurthubi, Abu Bakar. al-Jâmi’ li Ahkâm al-Qur’ân. Juz 11, Beirut: Ar-Risalah, 2006.
Rosihun Anwar. Ilmu Tafsīr. Bandung: Pustaka Setia, 2005.
Al-Shahib bin ‘Abbad. Al-Muhīth fi al-Lughah. Juz 7, Bag. Dhalla, Maktabah Nur Ar-Raqmiyyah, 1392.
Sabiq, Sayyid. Fiqh Sunnah. Bandung: al-Ma’arif, 1998.
Al-Thabari, Abu Ja’far Muhammad bin Jarir. Tafsir At-Tabari. Terj. Ahmad Affandi, Benny Sarbeni, Jakarta : Pustaka Azzam, 2009.
Al-Utsaimin, Muhammad Shalih. Syarah Kitab Tauhid: Al-Qaulul Mufīd ‘ala Kitabi al-Tauhid. Jilid 1. Terj. Kathur Suhardi, Jakarta: Darul Falah, 2003.
Al-Zabidi, Murtada. Tâj al-‘Urūsy: Min Jawahir al-Qamūs. Juz-29, Kuwait: al-Nasyr al-Islami, 1987 M/1407 H.
DOI: http://dx.doi.org/10.22373/tafse.v4i1.13096
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2019 Furqan Amri, Samsul Bahri, Ahmad Suryani
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
INDEX BY:
Journal Secretariat:
Al-Qur'an and Tafsir Department, 1st Floor, Faculty of Ushuluddin and Philosophy, Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh Indonesia. Jln. Syeikh Abdul Rauf, Kopelma Darussalam Banda Aceh, Indonesia. Post Code: 23111.
Email: tafse@ar-raniry.ac.id
TAFSE: Journal of Qur’anic Studies, e-ISSN: 2775-5339, p-ISSN: 2620-4185