Tahfiz Al-Qur’an dalam Perspektif Mahasiswa Program Studi Ilmu Al-Qur’an dan Tafsir UIN Ar-Raniry Periode 2013-2015
DOI:
https://doi.org/10.22373/tafse.v5i1.12553Keywords:
Tahfiz, Perspektif, Program Studi Ilmu Al-Qur’an dan TafsirAbstract
This study aims to find out how the views of students of the study program of al-Qur'an and Tafsir of the year among 2013-2015 on the subject of tahfiz al-Qur'an . This research is field research using a qualitative approach that is guided by qualitative data, namely data from questionnaires, interviews, observations, and documentation. Collecting the data using a research instrument in the form of a list of questions summarized in a questionnaire and distributed to 50 samples of al-Qur'an and Tafsir students in the year among 2013-2015. Meanwhile, interviews were conducted with the caregivers for the tahfiz al-Qur'an subject. The documentation method is used to collect data about things in the form of transcripts, notes, photos, and so on and complete the data obtained from interviews or observations. The collected data is then analyzed and it shows that: All students of the Al-Qur'an and Tafsir Study Programs agree that Hifz al-Qur'an is a very important subject for this major. Among the reasons they explained was that with the existence of this Constitutional Court, it was very easy to understand the Qur'an and also study its Tafsir. Based on the results of the interviews, it can be concluded that the lecturers always provide direction regarding the methods that can be applied in memorizing the Qur'an, and the obstacles faced by students can be resolved by always approaching the Qur'an.
Abstrak: Tahfiz al-Qur’an merupakan salah satu mata kuliah wajib bagi mahasiswa Program Studi Ilmu al-Quran dan Tafsir mulai dari semester pertama hingga semester lima. Dalam proses belajar mengajar, banyak mahasiswa yang menyetor hafalan kepada dosen ketika mendekati batas waktu setoran. Tulisan ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana pandangan mahasiswa Program Studi Ilmu Al-Qur’an dan Tafsir periode 2013-2015 terhadap mata kuliah tahfiz al-Qur’an. Penelitian ini bersifat kajian lapangan dengan pendekatan kualitatif yang berpedoman pada data hasil angket, wawancara, obeservasi dan dokumentasi. Pengumpulan data melalui angket didistribusikan kepada 50 orang sampel mahasiswa Program Studi Ilmu al-Qur’an dan Tafsir periode 2013-2015, sedangkan wawancara dilakukan terhadap dosen pengasuh mata kuliah tahfiz al-Qur’an. Hasil penelitian menunjukkan bahwa seluruh mahasiswa Prodi Ilmu Al-Qur’an dan Tafsir setuju bahwa Hifz al-Qur’an adalah mata kuliah yang sangat penting bagi Program Studi ini, alasan yang mereka jelaskan adalah karena mata kuliah ini membantu mahasiswa dalam memahami al-Qur’an dan juga mempelajari Tafsirnya. Para dosen senantiasa memberikan pengarahan terkait metode-metode yang dapat diterapkan dalam menghafal al-Qur’an, dan kendala-kendala yang dihadapi mahasiswa dapat diselesaikan dengan senantiasa mendekatkan diri kepada al-Qur’an.
Downloads
References
Al-Ghautsani, Yahya Bin Abdur Razzak. Kaifa Tahfazhu Al-Qur’an Al-Karim. Jeddah: Dar Nur Al-Maktabat, 1998.
Ar-Razi, Muhammad bin Abu Bakar bin Abdul Qadir Al-Hanafi. Mukhtar As-Shihhah. 5th ed. Beirut: Al-Maktabah Al-Ashriyah, 1999.
Az-Zarkasyi, Badruddin Muhammad bin Abdullah bin Bahadir. Al-Burhan Fi Ulumil Qur’an. 1st ed. Cairo: Dar Ihya Al-Kutub Al-Arabiyah Isa Al-babiy Al-Halaby, 1957.
http://rezafm.unsri.ac.id/index.php/posting/35
Nawabuddin, Abdurrab. Kaifa Tahfazul Qur’an (Metode Praktis Hafal Al-Quran). Jakarta: Firdaus, 1993.
Rauf, Abdul Aziz. Kiat Sukses Menjadi Hafidz Qur’an Da’iyah. .Bandung: PT Syaamil Cipta Media, 2004.
Wawancara dengan Arif Gunandar, Staf Prodi Ilmu al-Qur’an dan Tafsir Fakultas Ushuluddin dan Filsafat UIN Ar-Raniry pada hari Rabu, 05 Oktober 2016.
Wawancara dengan dosen pengampu mata kuliah hifz al- Quran Muhammad Zaini pada hari Kamis, 06 Oktober 2016
Wawancara dengan dosen pengampu mata kuliah hifz al-Quran Suarni pada hari Kamis, 06 Oktober 2016.
Wawancara dengan dosen pengampu mata kuliah hifz al-Quran Zulihafnani pada hari Jumat 07 Oktober 2016
Hasil wawancara dengan para mahasiswa Ilmu al-Quran dan Tafsir pada hari Rabu, 05 Oktober 2016
Wawancara dengan para mahasiswa Ilmu al-Quran dan Tafsir pada hari Rabu, 05 Oktober 2016
Wawancara dengan para mahasiswa Ilmu al-Quran dan Tafsir pada hari Rabu, 05 Oktober 2016
Wawancara dengan para mahasiswa Ilmu al-Quran dan Tafsir pada hari Rabu, 05 Oktober 2016
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY NC 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).